Alla har inte bredband!

Startat av M224, 18 juli 2007, 21:18:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Citat från: M224 skrivet 18 juli 2007, 21:18:09 PM
bor hos min syster som inte har bredband. sluta med dumheten att citera inlägg med bilder??? Tack!

Herregud, det kan ju även finnas andra i släkten man ska hänsyn till så att man inte blir beskyld för att hålla på med dumheter? Även generationener och grannar. Kan växa hur stort som helst och risken stor att man bli kallad för värre saker än att bara vara dum.
Även jag höll på att tappa fotfästet och tron på en framtid  i forumet för ett tag.
Får bara hoppas den typen av problemdiskussioner inte blir frekventa.

Leif D

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 22 juli 2007, 16:05:59 PM
Herregud, det kan ju även finnas andra i släkten man ska hänsyn till så att man inte blir beskyld för att hålla på med dumheter? Även generationener och grannar. Kan växa hur stort som helst och risken stor att man bli kallad för värre saker än att bara vara dum.
Även jag höll på att tappa fotfästet och tron på en framtid  i forumet för ett tag.
Får bara hoppas den typen av problemdiskussioner inte blir frekventa.

Tänk !!  nån som ändå fattar......

Så här ser jag på saken.....     Den här verksamheten bygger ju i stor del på att se bilder. Då lägger jag upp de bilder jag önskar lägga upp utan att ta hänsyn till den som kan tänkas titta. Sedan är det upp till den som tittar att välja vad han vill titta på eller hur han vill se på det som visas. Har han inte möjlighet att se får han antingen skaffa sig det eller avstå.
Vad avser samma bilder flera gånger, så har vi ju konstaterat och vet att detta hanteras av datorns cach-minne, förutsatt att funktionen inte är avstängd.
Orkar man inte scrolla ner/upp, så kan man lätt använda "Page Down"/"Page Up".

Skulle jag sitta här och ta hänsyn till alla och en var hela tiden och vad deras släckt och vänner, arbetsgivare och andra ev. berörda tycker, ja då lär ju inte jag skriva något eller lägga upp bilder mer.

I värsta fall kan man ju alltid skaffa eget forum, kostnaden skulle jag inte dra mej för allafall.
;-)

Nico

#17
Citat från: Leif D skrivet 22 juli 2007, 22:07:36 PMSå här ser jag på saken.....     Den här verksamheten bygger ju i stor del på att se bilder. Då lägger jag upp de bilder jag önskar lägga upp utan att ta hänsyn till den som kan tänkas titta.

Skulle jag sitta här och ta hänsyn till alla och en var hela tiden och vad deras släckt och vänner, arbetsgivare och andra ev. berörda tycker, ja då lär ju inte jag skriva något eller lägga upp bilder mer.

Alltså, det känns lite som du missat poängen här då det väl inte var visandet av bilder i sig det hela handlade om! Det handlar ju alltså (om jag tolkar Daniels ursprungsinlägg korrekt) inte om bilder som läggs in i en start av en ny tråd. Det som denna tråd tog upp var istället att vissa tyvärr svarar genom att på ren slentrian bara citera det föregående inlägget, oavsett vad som då kommer med, och sedan skriver sin lilla kommentar eller vad det nu blir.

I en tråd med många svar kan ju det innebära att man t.ex. kan ha fått se samma bilder X antal gånger och då dessutom, ju längre fram man kommer i tråden, i kombination med svar som inte ens längre anknyter till bilderna. Det som antyds är därför att man kan citera med måtta. Vill man t.ex. kommentera en viss visad bild behöver man ju inte ta med typ alla åtta som fanns med i originalinlägget.

Summa summarum för att vara extra övertydlig så har ingen kritiserat de fina bilder som ofta visas och avnjuts av oss allihopa utan påpekandet gällde missbrukandet av citatsfunktionen så att samma bilder visas om och om igen.... vilket nog även efter ett tag kan förta fotografens önskade effekt med och tanke bakom bilderna.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juli 2007, 22:14:41 PM
Ungefär så tänkte jag också.

//Lars

Aha, va bra !

Bonusbild.....

SL H52 4765 vid Tekniska Högskolan en vintereftermiddag 1978. Foto Leif D.
;-)

M224

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 22 juli 2007, 16:05:59 PM
Herregud, det kan ju även finnas andra i släkten man ska hänsyn till så att man inte blir beskyld för att hålla på med dumheter? Även generationener och grannar. Kan växa hur stort som helst och risken stor att man bli kallad för värre saker än att bara vara dum.
Även jag höll på att tappa fotfästet och tron på en framtid  i forumet för ett tag.
Får bara hoppas den typen av problemdiskussioner inte blir frekventa.

Jag förstår inte vad du menar?


M224

Citat från: Nico skrivet 22 juli 2007, 22:32:32 PM
Alltså, det känns lite som du missat poängen här då det väl inte var visandet av bilder i sig det hela handlade om! Det handlar ju alltså (om jag tolkar Daniels ursprungsinlägg korrekt) inte om bilder som läggs in i en start av en ny tråd. Det som denna tråd tog upp var istället att vissa tyvärr svarar genom att på ren slentrian bara citera det föregående inlägget, oavsett vad som då kommer med, och sedan skriver sin lilla kommentar eller vad det nu blir.

I en tråd med många svar kan ju det innebära att man t.ex. kan ha fått se samma bilder X antal gånger och då dessutom, ju längre fram man kommer i tråden, i kombination med svar som inte ens längre anknyter till bilderna. Det som antyds är därför att man kan citera med måtta. Vill man t.ex. kommentera en viss visad bild behöver man ju inte ta med typ alla åtta som fanns med i originalinlägget.

Summa summarum för att vara extra övertydlig så har ingen kritiserat de fina bilder som ofta visas och avnjuts av oss allihopa utan påpekandet gällde missbrukandet av citatsfunktionen så att samma bilder visas om och om igen.... vilket nog även efter ett tag kan förta fotografens önskade effekt med och tanke bakom bilderna.  :D  ;)


Tack Nico, du har förstått precis vad jag menar!

Leif D

Citat från: Nico skrivet 22 juli 2007, 22:32:32 PM
Alltså, det känns lite som du missat poängen här då det väl inte var visandet av bilder i sig det hela handlade om! Det handlar ju alltså (om jag tolkar Daniels ursprungsinlägg korrekt) inte om bilder som läggs in i en start av en ny tråd. Det som denna tråd tog upp var istället att vissa tyvärr svarar genom att på ren slentrian bara citera det föregående inlägget, oavsett vad som då kommer med, och sedan skriver sin lilla kommentar eller vad det nu blir.



I en tråd med många svar kan ju det innebära att man t.ex. kan ha fått se samma bilder X antal gånger och då dessutom, ju längre fram man kommer i tråden, i kombination med svar som inte ens längre anknyter till bilderna. Det som antyds är därför att man kan citera med måtta. Vill man t.ex. kommentera en viss visad bild behöver man ju inte ta med typ alla åtta som fanns med i originalinlägget.

Summa sumarum för att vara extra övertydlig så har ingen kritiserat de fina bilder som ofta visas och avnjuts av oss allihopa utan påpekandet gällde missbrukandet av citatsfunktionen så att samma bilder visas om och om igen.... vilket nog även efter ett tag kan förta fotografens önskade effekt med och tanke bakom bilderna.  :D  ;)



Då är det allafall så, att JAG faktiskt förstog just det.
Däremot så vänder jag mej STARKT mot att den som läser ska bestämma hur mycket JAG ska orka redigerar bort av det gamla inlägget.
DET är något jag kommer att bestämma själv över, liksom om jag överhuvud taget ska skriva här.

Jag citerar aldrig av slentrian, utan för att det är enklare att göra så.
Jag klarar mycket väl att skriva/radera taggar och sådan själv, men ja ids inte hålla på med det helt enkelt.
;-)

M224

Citat från: Leif D skrivet 22 juli 2007, 22:07:36 PM

Skulle jag sitta här och ta hänsyn till alla och en var hela tiden och vad deras släckt och vänner, arbetsgivare och andra ev. berörda tycker, ja då lär ju inte jag skriva något eller lägga upp bilder mer.

I värsta fall kan man ju alltid skaffa eget forum, kostnaden skulle jag inte dra mej för allafall.

Är det mig du menar här eller?

I så fall har du missat mig totalt.

Jag skrev att jag bor hos min syster som inte har bredbadn och att jag stör mig att folk citerar inlägg med många bilder om och om igen. Jag har ingen att hänsyn till mer än hennes kissar. Jag bor själv här.

Jag har inte nämt något om min släkt, mina vänner mm.

Hans Fredriksson

Citat från: M224 skrivet 22 juli 2007, 22:41:33 PM
Jag förstår inte vad du menar?



Att bilder som visas i repris i strängen uppfatts som ett problem pga betraktarens släktbesök tillhör ett välfärdsproblem som är för mig är  ointressant.
Liksom att jag aldrig skulle komma på tanken att meddela forumet att inte skriva under den tid då jag är hemma hos min syster som saknar uppkoppling.
De gånger  samma bild visas flera gånger i en sträng uppfattas som ett problem och beskyller skribenten för att hålla på med dumheter gör mig lite irriterad.

Leif D

Citat från: M224 skrivet 22 juli 2007, 22:50:00 PM
Är det mig du menar här eller?

I så fall har du missat mig totalt.

Jag skrev att jag bor hos min syster som inte har bredbadn och att jag stör mig att folk citerar inlägg med många bilder om och om igen. Jag har ingen att hänsyn till mer än hennes kissar. Jag bor själv här.

Jag har inte nämt något om min släkt, mina vänner mm.

I toppen står de ju om att du bor hos din syster, som har 0,2-lina.
Sedan spann ju andra vidare på detta.....  möjligt att det feltolkades då, ber i så fall om ursäkt för trampet på din tå.
Dock brukar leverantörerna faktiskt annse att 0,2-lina är bredband (därom tvista de lärde).
Sedan är det ju upp till dej om du vill öppna tråden eller ej, det går att avbryta öppningen också. Samtidigt som jag vidhåller att bilder som en gång finns i din cach inte laddas hem fler gånger.
;-)

M224

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 22 juli 2007, 22:56:21 PM
Att bilder som visas i repris i strängen uppfatts som ett problem pga betraktarens släktbesök tillhör ett välfärdsproblem som är för mig är  ointressant.
Liksom att jag aldrig skulle komma på tanken att meddela forumet att inte skriva under den tid då jag är hemma hos min syster som saknar uppkoppling.
De gånger  samma bild visas flera gånger i en sträng uppfattas som ett problem och beskyller skribenten för att hålla på med dumheter gör mig lite irriterad.

Egentligen skulle jag inte skrivit att jag bor hos min syster, fenomenet med att citera bilder i ett svar är lika irriterande hemma som hos syrran.

Hemma laddas dock bilderna snabbt, det gör dom inte här. Och ja, jag tycker att det är dumheter att citera bilder i ett svar så att dom visas flera gånger. Men jag ger mig här nu, det kommer inte att bli bättre. Over and out.


Nico


Citat från: Leif D skrivet 22 juli 2007, 22:43:25 PMJag citerar aldrig av slentrian, utan för att det är enklare att göra så.

Tja, allt är relativt och i det här fallet kan nog enkelheten vara något slentrianbetonad. Som jag ser det så behöver det kanske i så fall bli svårare att citera alternativt att den vanliga 'svaraknappen' görs mera lättillgänglig/större än vad 'citatknappen' är i dagens läge. Grundregeln överlag vid citering är ju annars att man citerar med måtta och urskiljning.  ;)  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Leif D

Citat från: M224 skrivet 22 juli 2007, 23:06:02 PM
Egentligen skulle jag inte skrivit att jag bor hos min syster, fenomenet med att citera bilder i ett svar är lika irriterande hemma som hos syrran.

Hemma laddas dock bilderna snabbt, det gör dom inte här. Och ja, jag tycker att det är dumheter att citera bilder i ett svar så att dom visas flera gånger. Men jag ger mig här nu, det kommer inte att bli bättre. Over and out.




Bra !   Fritt land som du vet.....
;-)

Leif D

Citat från: Nico skrivet 22 juli 2007, 23:08:27 PM
Tja, allt är relativt och i det här fallet kan nog enkelheten vara något slentrianbetonad. Som jag ser det så behöver det kanske i så fall bli svårare att citera alternativt att den vanliga 'svaraknappen' görs mera lättillgänglig/större än vad 'citatknappen' är i dagens läge. Grundregeln överlag vid citering är ju annars att man citerar med måtta och urskiljning.  ;)  ;D

Citat från: Nico skrivet 22 juli 2007, 23:08:27 PM
Tja, allt är relativt och i det här fallet kan nog enkelheten vara något slentrianbetonad. Som jag ser det så behöver det kanske i så fall bli svårare att citera alternativt att den vanliga 'svaraknappen' görs mera lättillgänglig/större än vad 'citatknappen' är i dagens läge. Grundregeln överlag vid citering är ju annars att man citerar med måtta och urskiljning.  ;)  ;D

Förvisso, tror nog att det skulle va bra med en smärre översyn på mer än de knapparna.
Här är ganska svårnavigerat tidvis.
;-)

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 22 juli 2007, 22:32:32 PM
man kan citera med måtta. Vill man t.ex. kommentera en viss visad bild behöver man ju inte ta med typ alla åtta som fanns med i originalinlägget.

Preics det jag och flera andra har hävdat/önskat hela tiden.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.