Huvudmeny

Personbilstråd

Startat av KRNI, 18 juli 2007, 17:09:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Ägarna till bilarna befinner sig kanske inte på översta listan i nomenklaturan. Men att bara finnas där ger status.




Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2007, 21:56:41 PM

Glömde Ljungby. Det är någon sorts "fuskmotorväg" dvs en motortrafikled med mitträcke.

Det är i princip en vanlig wajer-väg med körfält 2+1. Låt vara att den är i bra skick, men hamnar man bakom familjefar Svensson som kör i 70 när det är enfiligt och i 140 när det är tvåfiligt så ligger man där. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Det heter taxi men taximeter finns inte i taxibilarna och tur är väl det. För väntan utanför amerikanska ambassaden i Kiev på visum kan ta tid.


Hans Fredriksson

Lada med alla options såsom vindavisare på alla fönster, bakspoiler, påklistrat påhäng på lamparmaturen, höjd i arselet, antistatgummi, cigarett och parkerat på gångbanan.
Jag betvivlar inte en sekund att här imponeras det och att få chansen på en tös har givits många förutsättningar.
Om man är i Ukraina vill säga.

KRNI

Snart är det nog dags att flytta över halva den här tråden till Vägforumet istället tror jag. Vi tar ytterligare en bild..


Nissan Double Cab Navara -00 vid Boda brygga, Värmdö 2006-04-19

/KRNI

CF

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juli 2007, 21:44:31 PM
Knappt 30 min efter Rödby passerades denna bro, men vad platsen heter har jag glömt.

Vem kan hjälpa minnet på traven?



//Lars

Hej Lars

Det er Farø-broen du er på vej over.

:-)

Björn Forslund

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 20 juli 2007, 22:28:06 PM
Ägarna till bilarna befinner sig kanske inte på översta listan i nomenklaturan. Men att bara finnas där ger status.






En Volga av senare modell?

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2007, 09:37:23 AM
Även BMW och VAG har dieslar som inte står bensinmotorerna efter.

//Lars

Precis. Kunde inte motstå en provtur vid Sverigepremiären av Audi A5, bilen ifråga bestyckad med 3-litersdiesel på 240 kusar, 500 Nm och nya Quattron med 40/60-fördelning. Dieselknatter? Glöm det. Vill ha? Nåt så in i h-vete. Att den är snålare (och starkare) än 3,2-liters bensinsexan är ren bonus. 

Björn Forslund

#38
Men hur är det med beskattning av dieselbilar numera? Hur många mil måste man köra per år för att det skal vara lönsamt?


Lulebjörnen

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2007, 19:40:21 PM
Men hur är det med beskattning av dieselbilar numera? Hur många mil måste man köra per år för att det skal vara lönsamt?

www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=pa&a=18914

Min VW Golf 140hk Tdi 2006 drar 5,8 l/100km i blandad körning och kostar 3800:- i årsskatt.

Kan man hålla till godo med tex. en VW Polo 80hk Tdi som är klassad som miljöbil med en förbrukning på 4,5l/100km så får man 6000:- i skatterabatt av staten. Det innebär att det inte utgår någon fordonsskatt de första 3 åren.

Sen betalar staten en "miljörabatt" på 10000:- som avdrag på den nya bilens pris.

Nico

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2007, 19:40:21 PM
Men hur är det med beskattning av dieselbilar numera? Hur många mil måste man köra per år för att det skal vara lönsamt?

Det skedde väl även ändringar 2006 vilket ledde till ändringar av beskattningen. I princip så är det väl enbart vikten som avgör numera? Ska villigt erkänna att jag har dålig pejl för stunden då mitt privata fortskaffningsmedel har två hjul och pedaler.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Pickos

1:a Korinthierbrevet 10:15

Jo

Kan väl även lägga till denna länk där de nya bilarna är listade och vilken som är den gamla respektive nya skatten på bilarna.

http://begbilguiden.konsumentverket.se/newcars2005/NewCarsListResult.asp?300=&402=&105=&200=&202=&401=&201=&ShowAllProperties=1&OrderBy=

Som står på vv:s sida innebär det nya ju att bränsleförbrukningen får stor genomslag på fordonsskatten.

Simon Bertilsson

Var tankar du, om du inte betalar "vanligt pumppris"?

Björn Forslund

Om man är medlem i  t ex husbilsklubben kan man tanka på IDS dieselmackar för tradare till ett avsevärt bättre pris.