Appropå tappade lustar.....

Startat av Leif D, 10 november 2008, 16:23:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Så fick jag en himmla LUST att scanna lite sånna här bilder.....

SL H80 6861 Kungsängen 1978. Foto Leif D.

Får väl se va som kommer ut av det framåt natten.....     ;D
;-)

Björn Forslund

Trevligt!
Började jobba i Järfälla 1980, och då regerade H80 i Kallhäll. Det blev mycket åkande med 541:an från Barkarby eller Jakobsberg. Många förare slet bara i växlarna så bussen hoppade vid varje växling, ett under att inget gick sönder. Men de där B58:orna var slitstarka och hängde med länge.
Häromdagen gjorde vi en SvOf-utfärd med efterförljaren typ H54, Volvo B58/Säffle 1973, en fröjd att åka med Wilsonvana förare bak ratten!

Har du bilder från Jakobsberg och Barkarby vore det mycket trevligt....

/Björn

Peter Öden

Hej !

Hög nostalgifaktor att se gamla trotjänare som H 80.
Finns det något härligare än en gammal hederlig B 58:a med Wilsonlåda ??

Mvh Peter Ö

Peter Rost


Leif D

Gårdagens scannerövning resulterade i några inlägg.....

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18241.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18242.0

Hoppas detta kan ge lite glädje för er, även om ni inte får välja plats precis.....   /Leif

;-)

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 november 2008, 19:10:03 PM
Trevligt!
Började jobba i Järfälla 1980, och då regerade H80 i Kallhäll. Det blev mycket åkande med 541:an från Barkarby eller Jakobsberg. Många förare slet bara i växlarna så bussen hoppade vid varje växling, ett under att inget gick sönder. Men de där B58:orna var slitstarka och hängde med länge.
Häromdagen gjorde vi en SvOf-utfärd med efterförljaren typ H54, Volvo B58/Säffle 1973, en fröjd att åka med Wilsonvana förare bak ratten!

Har du bilder från Jakobsberg och Barkarby vore det mycket trevligt....

/Björn

Jag har så svårt att förstå att det ska vara så svårt att växla vettigt med H80. Jag har ingen större erfarenhet av H80, och har knappt upplevt dem, men det är ju inga som helst problem att få SSS H80 att gå helt ryckfritt.

JDS

Citat från: Karsten skrivet 11 november 2008, 11:45:37 AM
Jag har så svårt att förstå att det ska vara så svårt att växla vettigt med H80. Jag har ingen större erfarenhet av H80, och har knappt upplevt dem, men det är ju inga som helst problem att få SSS H80 att gå helt ryckfritt.

Ingenting är för lätt för att vara svårt för en oengagerad SL-förare...

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 10 november 2008, 16:23:30 PM
Så fick jag en himmla LUST att scanna lite sånna här bilder.....

SL H80 6861 Kungsängen 1978. Foto Leif D.

Får väl se va som kommer ut av det framåt natten.....     ;D

DRÄGGEL !
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Gick inte alla turer till Sigtuna (Skokloster)?

/Peter

yngrot

Wilsonlåda var ju lättkörda eller hur???  Mjukt att växla var ju inga problem om inte det var felinställt men annars hur mjukt och gott som helst jag saknar dessa lådor..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt Jönsson

Citat från: Leif D skrivet 10 november 2008, 16:23:30 PM
Så fick jag en himmla LUST att scanna lite sånna här bilder.....

SL H80 6861 Kungsängen 1978. Foto Leif D.

Får väl se va som kommer ut av det framåt natten.....     ;D

Sådana här vagnar gick som extravagnar i "skoltrafiken" i norra Halland så sent som 1988!

/B