Den svenska infrastrukturens förfall

Startat av Bengt Jönsson, 28 oktober 2008, 14:01:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Tyvärr är det så att Banverket endast ser till sina egna kostnader. Att en två timmar lång försening för x antal tusen personer kostar ett stort antal miljoner för dessa och samhället har man missat. Enda chansen att få någon ordning på det hela är att göra BV skadeståndsskyldiga, så får de räkna in detta i sina kalkyler, och då blir det inte lika roligt att ha dålig beredskap och slarva med underhåll.
Kan låta hårt, men flera signalfel varje vecka är inte acceptabelt och skadar järnvägens trovärdighet som ett miljövänligt alternativ.

Bengt Jönsson

Har läst någonstans att man för en privatperson utan speciella skäl beräknar "timkostnaden" för en försening till 50:-
Detta belopp multiplicerat med antalet resenärer och antalet timmar blir den summa ett avbrott eller annan försening kostar och som sedan jämförs med kostnaden att åtgärda felet inom samma tid.

/B

Bengt Jönsson

Så var det dags  igen!  >:(
Infrastrukturen är sorgligt eftersatt och förfallen och nu räckte inte strömmen till för alla tåg i rusningstrafiken.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=853466

.. men så har också landet fallit i världens välståndsliga alltsedan 70-talets och det allmänna "flummets" begynnelse!
:o :o >:( >:( ???

/B

S Svensson

Kanske viss försiktighet med orden. Orsak till att spänningen uteblev i Häggviks driftcentral lär ha varit att den inte samkördes korrekt med motsvarande driftcentral i Älvsjö.

Nu kanske omformare och omriktare för det mesta klarar av situationen med att många tåg startar och stannar ofta. Moderna tåg har ingen hög effektfaktor som äldre materiel hade. Det går helt enkelt åt mer reaktiv ström för magnetisering.

Rent allmänt finns varning på plats. Samma varning brukar sändas ut varje år. Risk för att ingen tar åt sig den.
När elen genereras och sedan förbrukas så går det åt en viss mängd kWh. Men det är den momentana effekten som är intressant. Denna är ganska hög. Ofta blir det kallt i december och samtidigt sätts belysning på samtidigt som företagens tillverkningsmaskiner rullar som vanligt. Fredagen vecka 50 och 51 emellan kl 7.00 och 8.30 skall man ta det försiktigt. Just då är det mycket stor risk att det blir strömavbrott pga för hög momentan förbrukning.

Bengt Jönsson

Ok, jag bara relaterar till vad hört i seriösa radionyheter och läst i seriösa morgontidningar.

/B

Cero

Citat från: S Svensson skrivet 19 november 2008, 20:51:02 PM
Kanske viss försiktighet med orden. Orsak till att spänningen uteblev i Häggviks driftcentral lär ha varit att den inte samkördes korrekt med motsvarande driftcentral i Älvsjö.


Förstår inte riktigt vad du menar. Är det att det inte ska riktas kritik mot det sätt på vilket strömförsörjningen är uppbyggd?

Även om den rent tekniska orsaken till avbrottet är lätt att förklara och förstå tycker jag inte att man utan vidare ska böja sig för det faktum att tusentals resenärer kom för sent till sina jobb. Man måste se över den tekniska lösningen och automatiska och manuella rutiner när ett avbrott sker för att se vad som går att göra för att förhindra en upprepning. Och även om det aktuella avbrottet som enskild händelse kan förstås av allmänheten och kanske till och med accepteras går det inte att ducka för att det är väl många avbrott av olika slag i trafiken runt Stockholm. Därmed betraktas även detta avbrott som ett i mängden och det är just mängden folk i allmänhet inte kan acceptera.

Stockholms infrastruktur är byggd på ett sätt som gör staden mycket känslig för minsta lilla avbrott eller avvikelse. Ofta får ett relativt litet avbrott på ett vitalt ställe återverkningar i stora delar av trafiksystemet, något som man i många andra större städer har betydligt lättare att hantera pga systemens inbyggda redundans. Delar av infrastrukturen underhålls dessutom knapphändigt och när något fallerar förefaller det inte finnas tillräckliga resurser att ta till alla gånger. Dessutom görs mycket lite för att förbättra infrastrukturen och sprida ut den i form av ett nätverk istället för dagens radiella lösning.

S Svensson

Jag har läst Postvagnens olika inlägg om att Hägvik lade av. Jag fick när det hela lästes upp i TV och senare en tanke på synkronmaskinens sätt att helt enkelt gå i blockad.
När jag konsulterat min gamla lärobok om synkronmaskinen så ser jag fortfarande att det troligen inte är det stora effektbehovet som är boven. Detta är något av ett villospår. För en synkronmaskin kan lägga av om något rubbar frekvensen då man samkör en synkronmaskin.Alltså om två eller flera synkronmaskiner skall samköras (t ex svenska kraftnät eller banverket) kan något inträffa som gör att frekvensen inte blir lika. Då skall i varje fall på banverket samkörningen upphöra snabbt medelst att varje driftcentral sektioneras. I fallet Häggvik kunde inte sektionering ske så sanbbt och då lade omformarna i Häggvik av.
Samma sak har hänt flera gånger på Vattenfall,nuv Sv Kraftnät nät.Ett minne av där samkörningen emellan några kraftnät inte upphörde så snabbt som önskat var en gång då Stenkullen inte hängde med. Ringhals generatorer lade av denna gång. Det har hänt vid Midskogsheden någon gång och strax före julen 1974 då en flygare kolliderade med en kraftledning. Även denna gång i närheten av Midskogsheden. Ett annat exempel är då en frånskiljare inte fungerade som den skulle i Öxnevalla,på 400 kV nätet. Några generatorer lade av då samkörning inte var möjlig men då också omöjligt att sektionera på varje kraftstation eller andra ledningar.
Det finns alltså inbyggda möjligheter att undvika strömavbrott. Återgå till det som hände på SJ. Det kan vara så att det är en frekvensdipp som någon på BV säger och att Häggvik och Älvsjö inte kunde samköra. Det skulle då gått att köra dem oberoende av varandra men ,här kommer effektuttaget in,det blir plötsligt en mycket stor belastning på enbart en av driftcentralerna. Detta kan hända hemma också. Vid avbrott och strömmen kommer tillbaka så kan den gå igen om belastningen inte kopplats av. Eller som trafikradion i Göteborg säger vid strämavbrott på Spårvägen. Starta inte alla på en gång och håll långa avstånd. Annars går strömmen på nytt.
Sedan tror jag själv inte att man kan  skydda sig mot allt.I Öxnevalla var det vibrationer som gjorde att brytaren/frånskiljaren gick sönder.Detta resulterade i att både Öxnevalla och Björlanda får ombyggda ställverk.
Sedan är det så att svensk kraftproduktion har problem genom att den drivs som oligopol. Vattenfall drömmer om att få så stora intäkter som möjligt och cheferna vill ha stora bonusar. Jag vet personer som tittar åt vissa EU länder som har höga elpriser. Kanske det går att exportera dit istället. Själv tycker jag äldre tiders energipolitik var bättre.Man skall ha låga elpriser så att det går konkurrera med svensk varuproduktion.Jag har dock fått uppfattningen att svenska kraftnäten är ganska bra även om ledningar blåser ned på landet. Jag ser ju själv att det nät som finns i Viskans gamla område (Rydboholm till Horred) är mycket bättre än gamla Yngredsfors nät för att nämna något.

Nico


OK, detta som beskrivs ovan är orsaken som jag fattar det. För de flesta av oss är det dock dess inverkan som är det intressanta och framförallt hur dessa följder kan undvikas. Kan man ändå inte kort sammanfatta detta med att systemen är gammalmodiga, underhållsmässigt eftersatta och att situationer som denna skulle kunna förebyggas om infrastrukturen på denna kant moderniserades?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 20 november 2008, 07:58:24 AM
OK, detta som beskrivs ovan är orsaken som jag fattar det. För de flesta av oss är det dock dess inverkan som är det intressanta och framförallt hur dessa följder kan undvikas. Kan man ändå inte kort sammanfatta detta med att systemen är gammalmodiga, underhållsmässigt eftersatta och att situationer som denna skulle kunna förebyggas om infrastrukturen på denna kant moderniserades?

Visst är det så och det har ju Banverket också medgett. Man vidtar också enligt egen utsago åtgärder för att förhindra ett upprepande.
För övrigt startade tisdagens fel i Ockelbo i Gästrikland och spred sig till Häggvik, som tydligen fick mata ut för mycket på grund av detta. Här borde man kanske sett varningssignaler i tid och begränsat tågtrafiken innan det blev totalstopp, men det är lätt att vara efterklok.
Jag vet inte varför Sören skriver "på SJ" när han menar "järnvägen" eller möjligen "Banverket" men det var alltså fler än SJ som drabbades: Stockholmståg, Arlanda Express, Green Cargo m fl.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Nico skrivet 20 november 2008, 07:58:24 AM
OK, detta som beskrivs ovan är orsaken som jag fattar det. För de flesta av oss är det dock dess inverkan som är det intressanta och framförallt hur dessa följder kan undvikas. Kan man ändå inte kort sammanfatta detta med att systemen är gammalmodiga, underhållsmässigt eftersatta och att situationer som denna skulle kunna förebyggas om infrastrukturen på denna kant moderniserades?

Jo, när man vet allt det där så kan man sammanfatta det så. Att läsa innantill ur en dagstidning är inte samma sak! För att kunna dra generaliserande slutsatser måste man känna till det resonemang som de vilar på - den som bara upprepar dem har inte uträttat något. Och därför kommer den som skriver som Bengt Jönsson gör ovan alltid att få räkna med mothugg, medan den som skriver ungefär som Sören (och sedan avslutar med exakt Bengts formulering) lättare slinker igenom!

Bengt Jönsson

Man behöver inte vara någon "äkspärt" för att inse att infrastrukturen håller på att krackelera när:

*  Ett tåg spårar ur i rusningstrafiken på landets värsta ställe - "Getingmidjan"
*  Alla X2(000)-tåg skall tas in på grundlig reparation
*  Har under hösten varit med om ett flertal X2(000) som blivit "grounded" längs järnvägens "guldsträcka"  G - Cst.  Bl.a ett där   
    passagerarna fått gå över till annat tåg ute på linjen
*  Strömförsörjningen räcker inte till till alla tåg ute på linjen

8) 8) ??? ??? :o

/Bengt

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 20 november 2008, 18:06:15 PM
Man behöver inte vara någon "äkspärt" för att inse att infrastrukturen håller på att krackelera när: bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

Nej, men man måste vara expert för att kunna bevisa det!

Bengt Jönsson

Allt det jag beskrivit ovan har hänt under 3 månader i höst.  Åker mycket och har aldrig upplevt något liknande.
Igår var det spårledningsfel mellan Herrljunga - Floby men man var redan ute och reparerade!  BRA!  det är ju trots allt "guldsträckan"..  8)

/B

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 20 november 2008, 18:14:25 PM
Allt det jag beskrivit ovan har hänt under 3 månader i höst.  Åker mycket och har aldrig upplevt något liknande.

Och av det drar du slutsatsen att järnvägen plötsligt har blivit sorgligt eftersatt och förfallen, gärna i ett samband med 70-talets flumpolitik? Jag hänger inte riktigt med...

Bengt Jönsson

Ja, jag tycker så, du tycker si, andra tycker någonting annat!

Ja ja...
Du ska få sista ordet..
8) 8)

/B