Swebus 6905, 6906 och 6907 nyleverade

Startat av Ersa, 19 oktober 2008, 15:14:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

Citat från: Fredde_J skrivet 19 oktober 2008, 16:13:45 PM
Instämmer, passar bra i färgsättningen!

Två olika modeller på sista bilden dessutom...



Bussarna ser identiska ut, likaså info på CBR.
Jag gissar att det ena emblemet är felaktigt.

Bergenga

Citat från: Verspieder skrivet 19 oktober 2008, 19:29:14 PM
Citat från: bussgrabben skrivet 19 oktober 2008, 18:22:24 PM
Varför har man valt vanliga matrisskyltar istället för diodskyltar?
Bra fråga! Jag vet inte om priserna skiljer mellan skyltarna... men att beställa nya matrisskyltar till orter utanför SL-land (Umeå och Skövde) verkar vara nåt som Swebus är rätt ensamma om. Jag har för mig att diodskyltar har längre livslängd, så om matrisskyltar är något billigare verkar det en aning "dumsnålt".

Det er jo ikke bare prisen det er snakk om heller. Jeg opplever at man kan lese hva som står i diodekassen dobbelt så langt unna som matrisekassa, spesielt på vinteren når det er mørkt. Det opplevde jeg i hvert fall som busspassasjer i Trondheim. Så egentlig blir jeg litt provosert når det kommer nye busser med matrisekasser. Det er dårlig kundebehandling rett og slett!
Mvh.
Øyvind Berg

AO

#17
Citat från: LinusA skrivet 19 oktober 2008, 18:14:17 PM
Vad skiljer 7500 från 8500?

7500 har lågt golv i hela bussen medan 8500 endast har lågentré. 8500 är dessutom en halv meter längre.

Smart av Swebus att beställa med lågentré istället för låggolv när det inte är krav på det. Dessa bussar tar 55 sittande jämfört med de med låggolv som Veolia har i Göteborg som tar 43.

Fredde

CitatSmart av Swebus att beställa med lågentré istället för låggolv när det inte är krav på det. Dessa bussar tar 55 sittande jämfört med de med låggolv som Veolia har i Göteborg som tar 43.

Men den ena här är ju uppenbarligen en 7500a, om nu inte emblemen är felaktiga som har sagts tidigare...


Ersa

#19
Citat från: Fredde_J skrivet 20 oktober 2008, 01:43:02 AM
Men den ena här är ju uppenbarligen en 7500a, om nu inte emblemen är felaktiga som har sagts tidigare...

Alla 17 bussar är identiska. Alla är 8500 med lågentré, så det är emblemen som är fel.


Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 19 oktober 2008, 20:58:04 PM
Hur fungerar det att man får öppna dörrarna själv?? När börjar den lysa?
Måste föraren göra nånting för att dom ska aktiveras?

Man kan spärra upp dörrarna manuellt med vippbrytare om man vill, vilket är speciellt bra när barnvagnar/rullatorer ska på och av.
Om föraren trycker på knappen för "Automatisk öpning" vid stillastående tänds dörrsymbolen på dosan, och passagerarna kan då trycka på knappen. Denna funktion aktiveras automatiskt så fort framdörren öppnas oavsett om någon tryckt på stoppknappen eller inte.

Om man trycker på dörrknappen på dosan innan bussen stannat fungerar den som en vanlig stoppknapp. (åtminstonde på Solaris Urbino)

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 19 oktober 2008, 20:21:05 PM
Trevliga bilder Verspeider, enda som saknar är bilder på förarplatsen

Förarplatsen ser exakt likadan ut som Veolias 38xx-vagnar i Partille samt lånevagnarna från Skövde, dvs inget märkvärdigt alls. Lätt att nå alla strömbrytare och parkeringsbromsen utan att sträcka sig, och en äkta "Volvopedal" att justera ratten med, även under färd. Liten smidig ratt + bra servo gör att de inte alls är lika bökiga och tungstyrda som Veolias 38xx-vagnar som hade en stor ratt + en annan utväxling på styrningen vilket ledde till att man behövde veva en massa varv i rondellerna.

Så det blir toppbetyg på allt utom motorljudet. Nu återstår bra att se hur de beter sig i halka, men de har då levererats med rejäla vinterdäck. :)

bussgrabben

Jag var på Ersboda idag och såg 6907 stå utanför Euromaster och bytte däck så de lär redan vara på :)

AO

Det är ju även styrning på bakaxeln i släpet på dessa. Det måste ju också göra att de blir smidigare att svänga med.

homer

Citat från: Verspieder skrivet 20 oktober 2008, 20:35:03 PM
och en äkta "Volvopedal" att justera ratten med, även under   färd.
Veolias 38xx-vagnar som hade en stor ratt +


har man skippat den luftstyrda rattjusteringen??

och volvo har bytit ratt en 3:e gång på TX-plattformen eller?

Ersa

Citat från: homer skrivet 20 oktober 2008, 21:16:00 PM
har man skippat den luftstyrda rattjusteringen??

och volvo har bytit ratt en 3:e gång på TX-plattformen eller?

1: Ja! Äntligen tillbaka till det vinnande konceptet! :)

2: Det verkar som om det går att beställa två rattstorlekar. Denna mindre variant sa man tydligen till om vid beställningen. Så nu har vi fått samma mindre storlek som "gamla" 6458 har. :)

homer

Citat från: Verspieder skrivet 21 oktober 2008, 05:10:16 AM
1: Ja! Äntligen tillbaka till det vinnande konceptet! :)

2: Det verkar som om det går att beställa två rattstorlekar. Denna mindre variant sa man tydligen till om vid beställningen. Så nu har vi fått samma mindre storlek som "gamla" 6458 har. :)

jag tycker den är ganska bra, förutom att man inte kan ändra under färd, men de är väl en säkerhetsåtgärd bara,

pedalen har sina brister, bla att den kan fastna ibland och att den kan vara väldigt seg,

Hur fungerar de med "satelliterna" är dem också styrda med pedalen?

Jonas Strömblad

Poooor bastards! Ska även Ni behöva lida B9S  :-\


Men det är ju sjysst att de sätter päls på motorerna hos Er i norr. För sånt som gör att man tar sig fram (diff  ::) ) är väl en självklarhet?
/J

bussgrabben

Har någon av bussarna kommit ut i trafik än? Jag har inte sett till någon av dem.