Lite bilder från SL-land

Startat av Zella, 23 september 2008, 12:58:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Under vistelsen uppe i sthlm tog man några bilder... dock inte bara bilder med bussar (se annan tråd i ordet är fritt). Vi åkte hej vilt på våra 72 tim plus kort, vi stod och väntade på bussen som vi gör i gbg... och utan att vi märkte det så var det en lång kö som bildats... folk titade lite fundersamt och vi gick bak och ställde oss sisst... alla stockholms förpliktelse och grejer fanns i skallen... men man kom av sig ibland, som t.ex i rulltrappan vid T-C... stod man inte till höger så fick man en armbåge som knuffade undan en... och bussförarna synade biljeter, remsor och kort... en kvinlig förare på 3:an fick utskällning av en ung kille med barnvagn för att hon kört rally och att det var en tant som rammlat... vid karolinska gick jag fram och presenterade mig med tjänstekort och sa att resan varit mycket behaglig och att det var tanten som satt konstigt på rullatorn... he he när rullatortanten gorde antré vid Ringvägen så fanns det knappt någon plats... men hon skällde på barnvagnsförarna och fick lika mycket tillbaka delvis mycket grova okvädingsord. Hur som helst så är det en mycket trevlig stad.



















































Längta redan hit  8)

LinusA

Kul att höra lite positiva erfarenheter efter allt gnäll som brukar vara när så fort det gäller SL-trafiken!

/Linus

Fredrik Gelin

Trevligt, tycker mig ana en viss Busslinkdominans i bildsvepet...
//Fredrik

bjalle

Stockholm är en mycke trevlig stad om du frågar mig

Fredde

Trevligt bildsvep!

Bärgaren på bilden släpade på 7010 inatt såg jag...


Ersa

Citat från: LinusA skrivet 23 september 2008, 16:48:49 PM
Kul att höra lite positiva erfarenheter efter allt gnäll som brukar vara när så fort det gäller SL-trafiken!

"Utbölingar och lantisar" från övriga Sverige gillar oftast SL pga de extremt låga biljettpriserna, den väldigt täta trafiken samt den underbara trafikplaneraren. Det är oftast Stockholmarna själva som gnäller, och då mestadels de som inte känner till hur bra de har det jämfört med alla andra län i landet.

Detta brukar ju komma fram i kvällspressen när ett helt uppslag ägnas åt snyfthistorier från 10 personer om hur SL:s månadskort gått upp till si och så många kronor. Sedan avslutas artikeln med en tabell över priser på alla länshuvudmäns taxor/månadskort, och där ligger SL i regel alltid som näst billigast i hela Sverige. Detta samtidigt som SL dessutom har nattrafik utan pristillägg, samt pendeltåg och annat kul... ::)

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 24 september 2008, 05:40:35 AM
"Utbölingar och lantisar" från övriga Sverige gillar oftast SL pga de extremt låga biljettpriserna, den väldigt täta trafiken samt den underbara trafikplaneraren. Det är oftast Stockholmarna själva som gnäller, och då mestadels de som inte känner till hur bra de har det jämfört med alla andra län i landet.

Detta brukar ju komma fram i kvällspressen när ett helt uppslag ägnas åt snyfthistorier från 10 personer om hur SL:s månadskort gått upp till si och så många kronor. Sedan avslutas artikeln med en tabell över priser på alla länshuvudmäns taxor/månadskort, och där ligger SL i regel alltid som näst billigast i hela Sverige. Detta samtidigt som SL dessutom har nattrafik utan pristillägg, samt pendeltåg och annat kul... ::)

Hehe. Precis!
SL är grymma på låga priser och turtäthet. Tråkigt att folk ändå gnäller, för de har inte en aning om hur bra de har det. Om inte annat så är ju prisskillnaden astronomisk mot bilen.
Sen finns det ju annat man sakna. Skånetrafiken och Västtrafik med flera, har exempelvis oftast en högre komfortnivå i sina tåg och långfärdsbussar.

Muk

SL har ju dessutom de suveräna turistkorten för oss utbölingar. Något som alla länstrafikbolag borde införa.

Mattias Andersson


Jaa de vart en trevlig helg däruppe.

Tack för senast..

Zella


Zella

Citat från: Muk skrivet 24 september 2008, 10:11:01 AM
SL har ju dessutom de suveräna turistkorten för oss utbölingar. Något som alla länstrafikbolag borde införa.

Ja 72 tim plus á 250 kr var väldigt billigt... hmmm och det gälde väll i hela zon A som är väldigt stort... rymmer ju hela t-banenätet.

Simon Bertilsson

Citat från: Tomas Fransson skrivet 24 september 2008, 12:49:08 PM
Ja 72 tim plus á 250 kr var väldigt billigt... hmmm och det gälde väll i hela zon A som är väldigt stort... rymmer ju hela t-banenätet.

Jag hade ett 3-dygnskort sist jag var i stan som gällde i alla tre SL-zonerna och kostade 200 spänn. Är du säker på att du inte hade samma giltighet? Märkligt med priset dock...

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kenny S Ericson


3 dygnskortet kostar 200 spänn för hela länet. Pluskortet kostar 50 spänn mer och gäller då även för några museer.
http://sl.se/templates/Page.aspx?id=13192


Zella

Citat från: Kenny S Ericson skrivet 24 september 2008, 15:34:38 PM
3 dygnskortet kostar 200 spänn för hela länet. Pluskortet kostar 50 spänn mer och gäller då även för några museer.
http://sl.se/templates/Page.aspx?id=13192



Då var det ett sånt kort jag / vi använde  :)