Gamla SL-bussar hos Vallentuna Buss

Startat av Mikael T Nilsson, 05 september 2008, 19:32:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på f.d. SL-bussar hos Vallentuna Buss. DBR 355 är f.d. SL H49 4695 som under SL-tiden tillhörde Märsta. Om man får lita på skyltningen verkar Vallentuna Buss ha använt bussen på SL 516 mellan Norra Bantorget och Viby. SL linje 516 trafikerades ursprungligen med inhyrda bussar. Jag tror det var i början av 1990-talet som SL Råsta blev trafikutövare på linjen.



F.d. SL H82 6778, som under SL-tiden var stationerad i Norrtälje, hos Vallentuna Buss och på SL-linje 663 i Vallentuna hösten 1987. Enligt mina anteckningar ska vagnarna 6776 och 6778 varit de sista H82:orna i trafik i Norrtälje.



F.d. SL H80 6800, här "enögd" och avställd hos Vallentuna Buss vid Vargmötesvägen i Vallentuna. 6800 var under SL-tiden stationerad i Råsta. Vallentuna Buss hade minst två f.d. H80-bussar. Minns att Christian Berg visat en bild på en annan H80 på gamla Bussnack. Bilden var tagen vid Valhallavägen. Hittar tyvärr ingen anteckning om vilken det var.



En annan av Råstas gamla SL-vagnar hos Vallentuna Buss, f.d. flygbussen H43 4567, inhyrd i SL-trafiken på linje 637 mellan Stockholm och Grisslehamn en fredag i juni 1988. Detta var enligt mina anteckningar den enda ledbussen hos Vallentuna Buss. Jag undrar vad ledvagnen huvudsakligen användes till. Vallentuna Buss trafikerade ju SL:s linjer i 660-serien utom just linje 660 som trafikerades av SL Åkerby/Täby och dessa linjer hade väl inte ledbusstillstånd.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

#1
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 september 2008, 22:44:52 PM
Gick den inte på 516 i rusningen?

Mycket  trevligt!

Jo, den  gick  på  516, om  jag  minns  rätt  användes  den  även  på  559:an.

/Peter

Mikael T Nilsson

Tack för uppgifterna. Jag minns inte att jag sett någon av Vallentuna Buss vagnar i trafik på linje 516. Däremot har jag bland annat sett turistbussar från Centrala Buss och en gammal postdiligens på linjen. Nu när ni nämner det så minns jag att jag sett ledvagnen på 559:an.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 september 2008, 12:07:03 PM
Jag har några bilder från Bantorget med bussen ifråga på både 516 o 559, tagna 1987 tror jag

Trevligt! Det skulle vara kul om du ville visa någon av dessa bilder någon gång.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christer Göransson

Under Roslagsbaneersättningen sommaren 1985 åkte vi som jobbade med bussarna mellan tågen.
Det var Österskärslinjen som var under upprustning, och bussarna gick Viggbyholm-Rydbo, senare Hägernäs-Rydbo.
I mina anteckningar finns både fd H80 6799, 6800 och 6836 med.
Dessutom gick fd H65A 6205, fd H45 4592 och fd H55 4808 där.
Jag har för mig att både Vallentuna Buss samt Tusses Buss körde ersättningen.

/Christer

Mikael T Nilsson

Citat från: Christer Göransson skrivet 06 september 2008, 12:10:18 PM
Under Roslagsbaneersättningen sommaren 1985 åkte vi som jobbade med bussarna mellan tågen.
Det var Österskärslinjen som var under upprustning, och bussarna gick Viggbyholm-Rydbo, senare Hägernäs-Rydbo.
I mina anteckningar finns både fd H80 6799, 6800 och 6836 med.
Dessutom gick fd H65A 6205, fd H45 4592 och fd H55 4808 där.
Jag har för mig att både Vallentuna Buss samt Tusses Buss körde ersättningen.

/Christer



Intressanta uppgifter. Då fanns det minst tre f.d. H80-bussar hos Vallentuna Buss, samtliga f.d. Råstavagnar: 6799, 6800 och 6836.
Här är en bild på en f.d. SL H65A hos Tusses, inyrd på SL-linje 635. Minns att Ikarusbussen f.d. SL H45 4592 även användes som ersättningsbuss för Roslagsbanans Näsbyparksgren mellan Djursholms Ösby och Näsbypark sommaren 1987.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Ang. H 49
Samtliga H 49, 4685-4704, placerades ursprungligen (våren 1972) i Råsta och blev fasta vagnar på 540 Humlegården - Vällingby. Ibland fortsatte man till Stäket som 541 (efter paus och omskyltning).
De snarlika H 47 levererades däremot direkt till Märsta med omnejd.
Såvitt jag minns.
Mvh
H

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 07 september 2008, 21:03:24 PM
Ang. H 49
Samtliga H 49, 4685-4704, placerades ursprungligen (våren 1972) i Råsta och blev fasta vagnar på 540 Humlegården - Vällingby. Ibland fortsatte man till Stäket som 541 (efter paus och omskyltning).
De snarlika H 47 levererades däremot direkt till Märsta med omnejd.
Såvitt jag minns.
Mvh
H


Tack för dessa uppgifter! Det kan förklara varför de flesta bilder på linje 540 från 70-talet som jag har sett just har varit på H49:or.
Enligt mina anteckningar hade Märsta fått minst 6 H49:or från Råsta 1984-85, bland annat 4695.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan Norin

Hur kommer det sig att H47 och H49 fasades ut så tidigt? Ett antal äldre modeller (exvis H80) överlevde ju betydligt längre. Även efterföljaren H54 fanns ju kvar till -91 (Äldsta bussarna då 18 år).

/Stefan   

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 september 2008, 09:39:32 AM
Jag tror nog att dessa H49:or flyttades till Märsta tidigare än så, när jag var i Råsta 1983 kan jag inte påminna mig att vi hade annat än någon enstaka H49 kvar.

1984 flyttade jag min bostad till Upplands Väsby,då höll H47 och H49 i Märsta som bäst på att fasas ut till förmån för en hel hop med nya H3:or i 63** och 64** serien, kvar var sedan bara någon enstaka H49 som fått bladdörrar

Våren 1985 ska Märsta ha haft sex H49:or kvar.SL hade även en udda variant av H49 med dörrställning 2-1-1, littererad "H49A" och inv.nr. 4679. Enligt mina anteckningar var denna kvar i Råsta fram till dess att den slopades av SL.
Det stämmer att Märsta bytte ut en hel del äldre vagnar mot nyare H3:or 1984. Några av H3:orna (även nyare variant med svart "plastgrill") var först stationerade i Råsta. Totalt kom väl dessa H3:or till Märsta: 6334-6341 och med "plastgrill" 6375-6391, 6412-6417?

Citat från: Stefan Norin skrivet 08 september 2008, 15:37:06 PM
Hur kommer det sig att H47 och H49 fasades ut så tidigt? Ett antal äldre modeller (exvis H80) överlevde ju betydligt längre. Även efterföljaren H54 fanns ju kvar till -91 (Äldsta bussarna då 18 år).

/Stefan   
¨



En bra fråga. SJ-Buss motsvarighet hade kvar sin motsvarighet till H47/H49 lite längre. De sista jag hittade var avställda i Göteborg och Kristianstad sommaren 1990. Visar bild på SJ:s motsvarighet + en av SL Märstas H49:or.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Tack för intressanta bilder och information!

Beträffande H80 hos Vallentuna Buss har jag en bild med 6799 som jag tidigare lagt ut. Även 6836 fanns, men jag såg den bara i SL-målning. F.d. H82 6776 fanns också hos VB och eventuellt också H81 6724. Tre H49 fanns 1988, 4688,4692 och 4701. 4688 stod sedan många år avställd vid en lada i Skå-Edeby på Färingsö. H47 4676 har väl också tillhört VB?

Beträffande H49 var alla utom specialvagnen 4679 bortflyttade från Råsta i början av 80-talet. Sedan kom några tillbaka från Märsta c:a 1985, bl.a. 4685,4694,4695 och 4701. Tror att även H3 6342-50 och 6367-74 fanns ett tag i Märsta.

Mvh
Christian Berg

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 08 september 2008, 17:42:38 PM
Tack för intressanta bilder och information!

Beträffande H80 hos Vallentuna Buss har jag en bild med 6799 som jag tidigare lagt ut. Även 6836 fanns, men jag såg den bara i SL-målning. F.d. H82 6776 fanns också hos VB och eventuellt också H81 6724. Tre H49 fanns 1988, 4688,4692 och 4701. 4688 stod sedan många år avställd vid en lada i Skå-Edeby på Färingsö. H47 4676 har väl också tillhört VB?

Beträffande H49 var alla utom specialvagnen 4679 bortflyttade från Råsta i början av 80-talet. Sedan kom några tillbaka från Märsta c:a 1985, bl.a. 4685,4694,4695 och 4701. Tror att även H3 6342-50 och 6367-74 fanns ett tag i Märsta.

Mvh
Christian Berg

Ett stort tack för uppgifterna! Ja, 4676 känner jag också igen hos Vallentuna Buss. Jag missade, precis som du nämner de övriga H3:orna.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 september 2008, 17:53:11 PM
637* och 64** seriens H3 or hamnade i Råsta på senare tid när Märsta blev Scaniadepå, samtliga dessa vagnar levererades till Märsta som nya (även om det säkert inträffade att någon eller några gjort ett kort inhopp i Råstas trafik)

Hmm, jag kanske minns fel. Det kanske var till Täby som Råstas första H3:or med "plastgrill" flyttades. Jag har lite röriga anteckningar kring detta. Har i alla fall noteringar om att nyare H3:or gått på Råstalinjerna 506 och 509. Även inv.nr. 6391 dyker upp här och där bland anteckningarna som Råstavagn.

Sedan flyttades, precis som du nämner, större delen av Märstas H3:or till Råsta då Märsta blev Scaniadepå.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 september 2008, 20:01:48 PM
Ett stort tack för uppgifterna! Ja, 4676 känner jag också igen hos Vallentuna Buss. Jag missade, precis som du nämner de övriga H3:orna.

Hmm, jag kanske minns fel. Det kanske var till Täby som Råstas första H3:or med "plastgrill" flyttades. Jag har lite röriga anteckningar kring detta. Har i alla fall noteringar om att nyare H3:or gått på Råstalinjerna 506 och 509. Även inv.nr. 6391 dyker upp här och där bland anteckningarna som Råstavagn.

Sedan flyttades, precis som du nämner, större delen av Märstas H3:or till Råsta då Märsta blev Scaniadepå.


Hmm, jag kanske minns fel. Det kanske var till Täby som Råstas första H3:or med "plastgrill" flyttades. Jag har lite röriga anteckningar kring detta. Har i alla fall noteringar om att nyare H3:or gått på Råstalinjerna 506 och 509 kring 1984-85 (ska det stå). Även inv.nr. 6391 dyker upp här och där bland anteckningarna som Råstavagn.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Fritt  ur  minnet  så  var  väl  4694, och  4696,  tillfälligt  i  Råsta  så  sent  som  våren  1986. 4696  såldes  ju  som  bekant  till  Wasatrafik, och  det  var  väl  1986?

/Peter

Peter Rost

Citat från: christian berg skrivet 08 september 2008, 17:42:38 PM
Tack för intressanta bilder och information!

Beträffande H80 hos Vallentuna Buss har jag en bild med 6799 som jag tidigare lagt ut. Även 6836 fanns, men jag såg den bara i SL-målning. F.d. H82 6776 fanns också hos VB och eventuellt också H81 6724. Tre H49 fanns 1988, 4688,4692 och 4701. 4688 stod sedan många år avställd vid en lada i Skå-Edeby på Färingsö. H47 4676 har väl också tillhört VB?

Beträffande H49 var alla utom specialvagnen 4679 bortflyttade från Råsta i början av 80-talet. Sedan kom några tillbaka från Märsta c:a 1985, bl.a. 4685,4694,4695 och 4701. Tror att även H3 6342-50 och 6367-74 fanns ett tag i Märsta.

Mvh
Christian Berg

Samtliga  av  Brommas  Volvo  Säffle  vagnar  H1, och H3, i  serierna 5632-51, 5742-53, 6334-50, flyttades, till  Råsta  och  Märsta, däribland  6342-50, som  placerades  i  Märsta, då  Bromma  blev  Scaniagarage. 8)

/Peter