Utsikt från förarplats.

Startat av Nupski, 22 juni 2008, 00:57:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Citat från: Tomas skrivet 17 juli 2008, 00:32:01 AM
Strax efter bilden blev tagen började oljetryckslampan att lysa i kombinations med stopplampa så när jag kom fram till hållplats stängde jag av spisen och väntade på besked om vad som skulle göras. Trafikledningen bad mig stå kvar. 5minuter senare ringer en sur förman och undrar varför jag står kvar  ??? så sagt och gjort jag vevar igång DAF spisen och rullar ut till Frölunda där servicebilen väntar. Servicekillen beordrar bussbyte men förman tycker jag skall köra en sväng till innan. Ibland blir man förstummad.
Har ni så dåligt med funktionsdugliga fordon på GS att ni inte ens kan få vagnbyte utan hellre riskerar ett motorbyte.

Nupski

#31
Citat från: Hagri skrivet 17 juli 2008, 07:52:55 AM
Har ni så dåligt med funktionsdugliga fordon på GS att ni inte ens kan få vagnbyte utan hellre riskerar ett motorbyte.

Funktionsdugliga förmän saknas.  8) Jodå vissa av de på skiftet är riktigt bra men vissa är lågvattenmärken.

Nupski



Korsningen Södravägen/Vasagatan, Göteborg 2008-07-16

Då var det min sista "riktiga" arbetsdag i Ghotia Cup veckan. Söndag blir det skumtjänst av något slag. Dagen har flutit på bra försökte få in max passagerare enligt typskylten på en Den Oudsten men misslyckades, alla fick inte plats  ::). 121 skall gå in men med skohorn får du in ca 105. Men det var väl första gången en sådan buss var riktigt bra att köra, byggd för maxlast.

Hade sen buss GS 99 i några timmar och insåg att man blev lomhörd av bussen sicket oväsen hon för från maskin, en vanlig A78 väsnas en del men den här är hemsk. Hör motorns knattrande i huvet flera timmar efter tjänst.



Oslofjorden från bussen strax utanför Oslo längs E18.

Åker till Oslo igen imorgon med Säfflebussen 240skr för en dagstur till Oslo är som hittat visst det är inte bekvämt men billigt.

Nästa uppdatering är nästa gång jag jobbar så tidigast natten mot måndag.

Nupski



Slottskogsgatan / Jægerdorffsmotet, Göteborg 2008-07-07.

Står och väntar inte ett rödljus är på väg till garaget. Bilden är en forsättning på resan genom Fiskhamnen.

Norge måste vara det mest byråkratiska land på denna planet. Blir mer och mer facinerad av hur man kan göra saker krångligare än vad det borde vara.

Nupski


Sahlgrenska sjukhuset, Guldhedsgatan, Göteborg 2008-08-22

Hade idag samma buss på samma omlopp som när jag knuffade polisbilen, men idag gick allt som det skulle. Bussen krånglade bara lite det var ju trots allt en MAN buss. Backen upp mot hållplats Stora Björn på linje 58 fick den plötsligt för sig att det var fel på motorregleringen med reducerad hastighet som följd. Hade en maxfart på 10km/h, den orkade inte ens dra ut på momentsteget. Men efter återstart på hållplats så var det inga problem, märkliga dessa bussar.



Bjuder på en OT bild efter som jag skriver i OT delen av detta forum. Tagen från Lahälla gamla knottbrott mot Scanraff.

Nupski



Distansgatan, Västra Frölunda 2008-07-23

Står på hållplats Armlängdsgatan riktning mot Marklandsgatan med linje 95.


Har suddat bort rag.nummer
Idag har det hänt två redigt skojsamma incidenser. Den första avr när jag kom till Marklandsgatan tidigare under dagen med en och skulle ställa upp mig för en färd mot Västra Frölunda via Sisjön med linje 84. Lämnar hållplats läget och ser en bil står mot trafiken på område där det gäller amtörfordonsförbud, alltså varutransporter och busstrafik tillåten. Kör då fram nos mot nos med den silvergrå bilen och mannen ser allmänt störd ut av mitt handlande. Visar med gester var jag tänker parkera min buss varvid mannen håvar fram en isskrapa märkt polismyndigheten. Drar handbromsen och stänger av motorn och lutar mig tillbaka. När mannen inte flyttat sin bil, har gett honom en minut, så håvar jag fram kameran och drar några bilder gissa att killen fick brått.

Andra incidensen som hände på Frölunda torg, en dam som frågade mig om jag skulle till Marklandsgatan jag svarar naturligtvis ja på frågan eftersom linje 95 är den som skall rattas. Hur lång tid tar det, frågade hon, jag svarade att det tar cirka 13 minuter. Följden blev att hon då tyckte att jag då måste köra alldeles för fort. Blev konfys och frågade henne vart hon skulle, svaret blev Sisjön. Ridå.  ;D



Sen så blev det inga rättsliga påfölder efter jag krockade med polisbilen vid Svingeln. Visar då en papperskorg som är stulen hos ett företag som inte längre finns. Någon på Veolia som vill ha den? Fråga till Fransson, var står den någonstans?

Nupski



Jægerdorffsplatsen, Karl Johansgatan Göteborg 2007-07-25

Har lämnet hytten och låtit en kollega ta över. Är på väg hem efter dagens slit. Det ända roliga som hände idag var en ny kille som kom in med bussen på Marklandsgatan som jag skulle ta över. Grabben klagade att det var så varmt i hytten. Han visste inte hur man startade AC aggregatet  ;D.

Nupski



Mejerigatan, Göteborg 2008-07-26

Står på hållplats Gräddgatan och släpper av folk innan färden upp mot Kallebäck. Idag har man kopplat in kommunaltvatten i vattenposten. Från Kallebäck källa kom färskvattnet till Göteborg under många år. Man hadeträ rör från Kallebäck ner stadens centrum. Vid Domkyrkoplan inom Vallgraven finns en tappstation kvar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalleb%C3%A4cks_k%C3%A4lla

Bussen som jag körde hade märkliga fel. Det vart ju en MAN. Tog minst en fem till sex vickningar på strömbrytaren för motorstart inann den hoppade igång. Massa roliga fel medans man höll på.

"Piiip" Tanklocket inte stängt, det får inte att starta så "GUL LAMPA"
"Piip PiiiiiP" Oljetrycket för lågt, Stopp stanna stäng av motorn "RÖD LAMPA" trots att motorn inte hoppade igång.
"Piiip" Växel ligger i, det går inte att starta så "GUL LAMPA"
"Piip" Underspänning ECAS rimlighetsfel, starta om bussen. "RÖD LAMPA"
"Piiip Piiip Piiip" Knäckvinkel felkontroll, stopp stanna "RÖD LAMPA"

Så höll det på tills den hoppade igång.

M

Citat från: Tomas skrivet 02 juli 2008, 02:36:05 AM


Hästeviksgatan, Västra Frölunda 2008-07-01

Står och väntar in tiden vid hållplats Tångudden och blickar ner mot Göta Älv. Tittar man i backspegeln ser man Nya Elfsborgs fästning byggd på 1600-talet för att skydda älvmynningen. Tittar man på bilden ser man en äkta göteborgsk lyktstolpe tillverkade av Göteborgs mekansika verkstäder.
Vilket sedan blev Götaverken där jag började jobba som 18 åring på Arendalsvarvet
/M

Nupski



Myntgatan, Göteborg 2008-07-27

Hållplatsen heter Madängsgatan.

Nupski


Margeretebergsmotet Dag Hammarskiöldsleden, Göteborg 2008-07-22

Få har man varit sjuk några dagar men är nu åter hyffsat på benen igen. Körde ett kortpass ikväll så bilden fick bli en gammal.

Nupski



Resliden, Billdal 2008-08-03

Klockan är strax efter 4 på morgonen och det är dags att styra mot garaget. Solen håller på att gå upp i öster men på parkeringen framför ICA Skintebo är det öde. Natten har varit lugn förutom ett afrikanskt bröllopsfölje vid Radiotorget som inte fattatade att bussen enbart skulle gå till Marklandsgatan, och sen vart de obegripligt varför det kostade 50kr per person nattaxa förstod de inte.

Bussen för natten var GS 46.



Sitter här och väntar på att första vagnen mot stan skall rulla ut ur hallen. En M31 med nummer 303 som första linje 1 mot Östra Sjukhuset.

Mange_buss

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 23 juni 2008, 20:33:21 PM

Får väl fylla på tråden med en bild på utsikten från min förarplats igår! Jag kör precis ombord på Vägverksfärjan Jupiter medan Amorella på väg från Åbo till Stockholm passerar framför.
/J

Är denn bild tagen vid Oxdjupet??

Nupski



Victor Hasselbladsgata, Västra Frölunda 2008-08-03

Är på väg med linje 83 till Sisjön. Reglerar vid hållplats "Frölunda smedja". Denna väg är ursprungligen gamla vägen till Askim och Särö.

En bild på GMHKs sida. Hållplatsen ligger vid muren.
http://www.gmhk.org/en/bigpic.html?120

Dagen löpte på väl, det vart tyst på radion till jag kom fram till Korsvägen 23:33 de sa att sträckan Korsvägen - Berzeliegatan avstängd. Brand i hus på Burgårdgatan så det var att runda Korsvägen och blåsa ner Skånegatan-Stensturegatan för att komma fram. När jag återkom klockan 0:54 var det en fullt utvecklad brand och det var närapå att jag inte kom fram på Skånegatan då åskådare och boende parkerat sina bilar där, tur att det finns starkhorn på Den Oudsten.

Imorgon blir det kvällsreserv på garaget. Så jag bjuder på en OT bild även den från Lahälla.


Zella

Citat från: Tomas skrivet 23 juli 2008, 23:27:49 PM



Sen så blev det inga rättsliga påfölder efter jag krockade med polisbilen vid Svingeln. Visar då en papperskorg som är stulen hos ett företag som inte längre finns. Någon på Veolia som vill ha den? Fråga till Fransson, var står den någonstans?


Hmm... kan det vara Snipen... he he bruka inte memorera papperskorgarna  ;D