Angående FRA-lagen...

Startat av Kvarne, 09 juni 2008, 17:57:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Läs detta först!


Stämmer detta är detta oerhört allvarligt. Går detta igenom kommer var och en av oss Svenska medborgare förlora våra grundlagsskyddade rättigheter! Grundlagen finns till av en enkel anledning. För att skydda mot politiska övertramp.

Detta är ett sådant och ett mycket mycket allvarligt sådant. Jag skall kunna skriva mina mail, surfa på nätet, ringa mina privat-samtal utan att vara orolig för att staten/ngn myndighet spanar på mig. Går detta igenom så kommer samhället inte bli sig likt. För det kommer att missbrukas. Systemet kommer att vara oerhört attraktivt för hackarna och det är DET som kommer vara det verkliga hotet. Jag som medborgare vägrar acceptera detta. Förstår verkligen inte politikerna vad detta skulle innebära om det går igenom. Våra barn kommer att bli tvungna att leva i ett samhälle där minsta rörelse de gör kommer att registreras. Det vill jag undvara mina barn.

Det är dags att säga ifrån nu. Visa att vi medborgare inte lägre accepterar att de politiker <b>vi har gett vårt förtroende till</b> inte inskränka våra rättigheter hur som hellst. Sätta stopp för det politiska flummandet och få Sverige på rätt köl igen. Ensam händer inget -Tillsammans kan vi påverka mycket!  :o :(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredde

Det bästa om man inte vill bli kontrollerad när det gäller telefonsamtal är att man ringer fr en mobil som inte är IME regad på en specifik person & man ringer från ett kontantkort som inte är regat..

Man kan fortfarande hitta många W-lan som är olåsta & vissa företag bjuder ju sina gäster på fri uppkoppling på W-lan bla MAX hamburgare.. så vill man inte "synas" så går det bra fortfarande, men visst är det skrämmande utv.. Många företag har ju hemligheter som gäller stora pengar men säkert krypteras mycket med, det var ju inte så länge sedan man kunde med an vanlig Scanner lyssna på massa NMT telefonsamtal.. Det var roligt när man kunde det ;)


//Fredde

blubb

Citat från: Kvarne skrivet 09 juni 2008, 17:57:28 PM
Läs detta först!


Stämmer detta är detta oerhört allvarligt. Går detta igenom kommer var och en av oss Svenska medborgare förlora våra grundlagsskyddade rättigheter! Grundlagen finns till av en enkel anledning. För att skydda mot politiska övertramp.

Detta är ett sådant och ett mycket mycket allvarligt sådant. Jag skall kunna skriva mina mail, surfa på nätet, ringa mina privat-samtal utan att vara orolig för att staten/ngn myndighet spanar på mig. Går detta igenom så kommer samhället inte bli sig likt. För det kommer att missbrukas. Systemet kommer att vara oerhört attraktivt för hackarna och det är DET som kommer vara det verkliga hotet. Jag som medborgare vägrar acceptera detta. Förstår verkligen inte politikerna vad detta skulle innebära om det går igenom. Våra barn kommer att bli tvungna att leva i ett samhälle där minsta rörelse de gör kommer att registreras. Det vill jag undvara mina barn.

Det är dags att säga ifrån nu. Visa att vi medborgare inte lägre accepterar att de politiker <b>vi har gett vårt förtroende till</b> inte inskränka våra rättigheter hur som hellst. Sätta stopp för det politiska flummandet och få Sverige på rätt köl igen. Ensam händer inget -Tillsammans kan vi påverka mycket!  :o :(

Tyst annars kommer männen (jo det är bara män) i kostymer och hämtar dig snart!

Simon Bertilsson

Citat från: blubb skrivet 09 juni 2008, 19:15:26 PM
Tyst annars kommer männen (jo det är bara män) i kostymer och hämtar dig snart!
Och du får välja mellan det röda och det blåa pillret...  ;)

Nej, men seriöst. Det är klart skrämmande, och det är ju bara att hoppas att det inte går igenom. Det får inte gå igenom, då det strider mot grundlagarna (glöm aldrig Ådalen).

Kvarne

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 juni 2008, 19:20:47 PM
Och du får välja mellan det röda och det blåa pillret...  ;)

Nej, men seriöst. Det är klart skrämmande, och det är ju bara att hoppas att det inte går igenom. Det får inte gå igenom, då det strider mot grundlagarna (glöm aldrig Ådalen).

"Why oh, Why didn't I take the blue pill.....?!"

Precis! Men om inte vi, Svenska folket, visar vårt missnöje mot detta och faktiskt står upp och försvarar våra medborgar-rättigheter så kommer detta bli lag. Låt inte politikerna få igenom detta!

Skriv under denna namninsamling!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

bastuper

Kanske ett bra sätt få få ner brottsligheten.

Jag skulle gärna få ner antalet brott i SVerige, vad innebär det?

Jo att antalet poliser, polisbilar o.s.v. minskas och pengarna?

Dom kan satsas i att få ner antalet "medlemmar" i "A-laget" vilket gör att vi tjänar mer pengar och får mer folk i arbetet.

varöfr dricka och dö i förtid och leva på minimum?

Gör dom fri fråån skiten och sätt dom i arbete och ge dom bra lön - och inte nån minimal "praktikersättning".

Kvarne

Stoppa detta vansinne!

http://www.stoppafralagen.nu/

Ju mer jag läser desstu mer skrämd blir jag! Det är dags att sätta ner foten nu! Detta vansinne måste stoppas och det är bara vi medborgare tillsammans som kan stoppa detta!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Simon Bertilsson

Ju mer jag grottar ner mig i det hela, så inser jag också att det här är sjukt. Jag tror och hoppas att de politikerna jag själv röstade på tar sitt förnuft till fånga.

JDS

Citat från: bastuper skrivet 09 juni 2008, 23:31:59 PM
Kanske ett bra sätt få få ner brottsligheten.

Jag skulle gärna få ner antalet brott i SVerige, vad innebär det?

Jo att antalet poliser, polisbilar o.s.v. minskas och pengarna?

Dom kan satsas i att få ner antalet "medlemmar" i "A-laget" vilket gör att vi tjänar mer pengar och får mer folk i arbetet.

varöfr dricka och dö i förtid och leva på minimum?

Gör dom fri fråån skiten och sätt dom i arbete och ge dom bra lön - och inte nån minimal "praktikersättning".

Och hur har du tänkt dig att det skall gå ihop med ett mer kontrollerande samhälle? Jämför gärna med Östeuropa och f d Sovjetunionen. Där hade man bra koll på vad folk sade och skrev, och dracks det mindre för det?

Kvarne

Ett lätt sätt att påverka är att skicka mail till politikerna. Om man inte är så haj på ord kan man få en bra grund från
argumentera.se
Klicka här för att komma dit!

Bara att dränka dem i mail där ni skriver vad ni tycker om detta sjuka lagförslag!
Läs åxå den här sidan: www.stoppa-storebror.se

I Temat på detta ämne:

Sveriges nya nationalsång:
Vi tackar vår riksdag som insåg i tid
Att integriteten får ge vika
Med teknisk kontroll får nu alla människor frid
Så Sveriges riksdags lov vi nu predika
Så Sveriges riksdags lov vi nu predika

Vi har en poliskår som verktyg har fått
Som gör att dom skumma snabbt kan haffas
Om någon försöker sig på ett litet brott
Så upptäcks det av nätet och dom straffas
Så upptäcks det av nätet och dom straffas

Du tronar på minnen från fornstora dar
Med lyckad signalspaning mot ryssar
Jag vet, att du är, och du blir, vad du var
Vi älskar F R A som alltid lyssnar
Vi älskar F R A som alltid lyssnar

Dom läser vart email och vart sms
Och kollar så inget skumt planeras
Din vänkrets den kartläggs med digital finess
Ja alla tycker F R A bör hedras
Ja alla tycker F R A bör hedras

Vägverkets kamreror dom finns inte kvar
Istället sköts koll av satelliter
dom vet var du är, och dom vet var du var
Så det finns inte längre nån som smiter
Så det finns inte längre nån som smiter

Mobilen den lämmar ju efter sig spår
Som visar var alla promenerar
Om du sjukskriver dig, men går ändå ut och går
Var säker på att F-kassan agerar
Var säker på att F-kassan agerar

Du gamla, du fria, du fjällhöga nord
Du trygga, du glädjerika sköna
Jag älskar dig säkraste land uppå jord
Där inga brott sig någonsin kan löna
Där inga brott någonsin kan löna


Text: Pär Ström


Musik finns i mp3-form Här!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kristian

Citat från: Kvarne skrivet 14 juni 2008, 16:00:02 PM
Dom läser vart email och vart sms
Och kollar så inget skumt planeras
Din vänkrets den kartläggs med digital finess
Ja alla tycker F R A bör hedras
Ja alla tycker F R A bör hedras
Den första raden borde ändras till "De läser vår e-post och våra sms". Ska det vara en nationalsång så ska den allt vara på svenska.;)
I övrigt var det en utmärkt låt (även om jag föredrar "Du gamla, Du fria"). ;D

Martin Maltkvist

Det gäller att hitta en balans mellan överdriven rädsla och naiv godtrogenhet.
Förr eller senare kommer (tyvärr) något att inträffa oavsett myndighetsinsatser, ty elakt klientel alltid verkar vara smartare. :(
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Walter

Den som inte har några hemligheter har väl inget att oroa sig för? Tror ni här att FRA  verkligen kommer läsa era SMS och e-mail? Såvida ni bara kör buss så tror jag inte ni behöver vara oroliga
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Martin Maltkvist

Citat från: Walter skrivet 16 juni 2008, 18:33:45 PM
Den som inte har några hemligheter har väl inget att oroa sig för? Tror ni här att FRA  verkligen kommer läsa era SMS och e-mail? Såvida ni bara kör buss så tror jag inte ni behöver vara oroliga
Oavsett om det finns något att dölja eller inte skulle åtminstone jag tänka till lite när ens personliga integritet inskränks.
Det heter ju inte privatliv för ingenting och om en myndighet avlyssnar även medias kommunikation upphävs i praktiken källskydd m.m.
Hur vet vi att inte informationen hamnar i orätta händer och hur vet vi att inte de som signalspanar i all info blir en stat i staten?
Jag sällar mig till Kvarnes ståndpunkt i frågan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Walter

Alla uppgifter om vem du ringer, hur länge osv sparas ju redn idag i ett par år enligt beslut för något år sedan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!