Inköp av Kamera utrustning!

Startat av LinusG, 21 maj 2008, 19:26:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henasa

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 maj 2008, 08:54:44 AM

Jag kan varmt rekommendera D80. Har själv två stycken, använder den ena i jobbet och den andra privat. D40 är också en mycket prisvärd kamera. Dess största nackdel, som jag ser det, är att autofokuseringen bara fungerar om objektivet har inbyggd motor. Vilket de objektiv som normalt säljs med D40 har. Problemet är om man redan har egna, lite äldre, objektiv till Nikon utan motor.

M v h
Ingwar

Men funkar det fast du inte har motor med manuell fokus??

Patrik

Citat från: David S skrivet 22 maj 2008, 11:26:11 AM
Batterigrepp används väll också om man vill ta bilder med kameran stående också eller?



Ja, men det går utan också, det blir bara lite skönare att hålla samt att man kan ha två batterier i samtidigt så det blir dubbla batteritiden.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Henasa skrivet 22 maj 2008, 13:01:15 PM
Men funkar det fast du inte har motor med manuell fokus??

Ja, manuell fokus fungerar även om det inte finns motor.

M v h
Ingwar

JB

Citat från: Patrik skrivet 22 maj 2008, 17:29:49 PM
Ja, men det går utan också, det blir bara lite skönare att hålla samt att man kan ha två batterier i samtidigt så det blir dubbla batteritiden.

Dessutom brukar de ha möjlighet att ta vanliga AA-batterier vilket jag ser som en stor fördel.

/Jonas

Patrik

Citat från: JB skrivet 27 maj 2008, 09:28:01 AM
Dessutom brukar de ha möjlighet att ta vanliga AA-batterier vilket jag ser som en stor fördel.

/Jonas

Det kan vara en fördel om man inte köper massa extra "riktiga" batterier men jag har läst att batteritiden med AA-batterier är otroligt dålig.

Martin Maltkvist

Citat från: Patrik skrivet 27 maj 2008, 09:49:49 AM
Det kan vara en fördel om man inte köper massa extra "riktiga" batterier men jag har läst att batteritiden med AA-batterier är otroligt dålig.
Borde inte kapaciteten bli högre med AA-batterier än med tillverkarnas egna specialare?
Vet inte om det stämmer men jag har jämfört specialarna med rundstavsditon och de sistnämnda hade högre angiven kapacitet, hur det blir i praktiken har jag däremot ingen aning om.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon Bertilsson

Det beror på. Engångsbatterier brukar vara rätt värdelösa. Provade det i min gamla Konica Minolta Dimage Z6. Laddningsbara bör ju däremot funka bra, men då kan man ju lika gärna ha tillverkarens original.

JB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 maj 2008, 13:40:27 PM
Det beror på. Engångsbatterier brukar vara rätt värdelösa. Provade det i min gamla Konica Minolta Dimage Z6. Laddningsbara bör ju däremot funka bra, men då kan man ju lika gärna ha tillverkarens original.

Laddningsbara är bätte än engång, på alla möjliga sätt. Men att kunna använda vanliga AA ser jag som en fördel eftersom vanliga AA-batterier finns att få tag på nästan var som helst. Det beror visserligen på var man oftast fotograferar, men jag tycker om att kunna använda vanliga AA eftersom de nästan alltid går att få tag på.

/Jonas

LinusG

Så där ja.    Igår gjorde jag slag i sak..

Detta blev det..
Nikon D60 inkl blixt samt antingen Nikon 18-55/3,5-5,6G DX VR
Sandisk 4 GB Minneskort
Samt en Lowepro väska.. 

Fy sjutton vad mycke grejer å hålla reda på när man läser inst boken.. :P
Ingen som har en snabbguide for Dummies.. :P

Men nu har jag ju upptäck det som alla sa.. Man behöver fler objektiv.. Skulle nog behöva mig ett 55-200 ialla fall. =)  Fast dom är ju inte gratis så de får bli en senare fråga.. 

Oj va grymt skönt me System.. =)

//Linus

Martin Maltkvist

När vi ändå har tråden uppe har jag en funderinga angående objektiv till Nikon.
Jag funderar på att investera i en D80 någon gång under hösten men vet inte vilket objektiv som ska ingå.
18-70, 16-85 eller 18-200?  Egna erfarenheter?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ingwar Åfeldt

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 augusti 2008, 17:47:46 PM
När vi ändå har tråden uppe har jag en funderinga angående objektiv till Nikon.
Jag funderar på att investera i en D80 någon gång under hösten men vet inte vilket objektiv som ska ingå.
18-70, 16-85 eller 18-200?  Egna erfarenheter?

Jag har 18-70, 2x 18-135 och 70-300 till mina D80. De objektiven plus mellanringar täcker mina behov väldigt bra. Det objektiv jag använder mest är 18-135 mm.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Rekommenderar också Nikon D80. Mycket bra kamera till ett bra pris!

Möllers

grattis till din Nikon D80 Linus jo det är svårt att fota början på en system kamera vet jag själv.
Jag vet inte så mycket om nikon så undrar dom tar bättre bilder på AV-TV-P.
Annas kan du öva på M till du hittar en bra instäling där man får dom bästa bilderna tycker jag allafall på min Canon kamera 8)
Kan bara säja lycka till med den  :)

Optimal

Citat från: Mattias Möller. skrivet 08 augusti 2008, 20:55:06 PM
grattis till din Nikon D80 Linus jo det är svårt att fota början på en system kamera vet jag själv.
Jag vet inte så mycket om nikon så undrar dom tar bättre bilder på AV-TV-P.
Annas kan du öva på M till du hittar en bra instäling där man får dom bästa bilderna tycker jag allafall på min Canon kamera 8)
Kan bara säja lycka till med den  :)

Han köpte en D60 inte en D80. Nikon har inga AV-TV-P. Dom har A-S istället. M är det svåraste läget då allt är manuellt där. För mig var det inte svårare att fota med System som det var med digital.

Simon Bertilsson

#29
Grattis till köpet! :)
Ett tips är att du börjar med M-läget direkt. Är du inte van, så lär det inte bli några pangbilder på en gång, men du lär dig snabbt sambandet mellan bländare, slutartid och iso-tal.
Köp en bok om grunderna. "Digital fotografi" av Scott Kelby är riktigt bra! Enkel och pedagogisk. Den lär du kunna låna på ditt bibliotek. :)

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 augusti 2008, 17:47:46 PM
När vi ändå har tråden uppe har jag en funderinga angående objektiv till Nikon.
Jag funderar på att investera i en D80 någon gång under hösten men vet inte vilket objektiv som ska ingå.
18-70, 16-85 eller 18-200?  Egna erfarenheter?

Jag kan inget om Nikons objektivutbud, men generellt är superzoomar som 18-200 en kompromiss. Du får ett bra zoomomfång vilket ju kan vara bra, men det på bekostnad av ljusstyrka, skärpa, distortion och diverse övriga optiska defekter.
Det är alltså en balansgång mellan om du vill ha bra optiska egenskaper eller flexibilitet.