Objektiv till salu!

Startat av Patrik, 18 maj 2008, 17:03:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 maj 2008, 21:56:24 PM
Den gör ju egentligen ingenting för objektivets kvalitet, men det känns ju mer seriöst och framför allt får det ett bättre andrahandsvärde.

Ja, just för andrahandsvärdet, det är ju inte omöjligt att man säljer sina saker, därför sparar jag alla mina kartonger förutom till t.ex. minneskort och sånt.

M224

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 maj 2008, 21:56:24 PM
Den gör ju egentligen ingenting för objektivets kvalitet, men det känns ju mer seriöst och framför allt får det ett bättre andrahandsvärde.

På tal om kartonger...

Jag såg på Fotosidan att en kille hade skickat in den gröna streckkoden som sitter på kartongen och att han på så vis slapp klippa sönder kartongen. Jag bävar för att behöva klippa sönder någon kartong.  :-\

Den gröna dekalen sitter väl bara på kamerahuskartonger?

Hursomhelst så hade han fått pengarna tillbaka så det fungerar ju.

Simon Bertilsson

#17
Citat från: M224 skrivet 18 maj 2008, 21:59:47 PM
På tal om kartonger... om man köper ett kamerahus med cashback, måste man då klippa bort streckkoden?

Jag såg på Fotosidan att en kille hade skickat in den gröna streckkoden som sitter på kartongen och att han på så vis slapp klippa sönder kartongen. Jag bävar för att behöva klippa sönder någon kartong.  :-\

Ja, jag har en dedikerad klisterlapp just för cashback på min 40D-kartong. Tyvärr köpte jag den för sent, så jag fick aldrig använda den. Samma sak var det med 350D'n. :)

Patrik

Citat från: M224 skrivet 18 maj 2008, 21:59:47 PM
På tal om kartonger... om man köper ett kamerahus med cashback, måste man då klippa bort streckkoden?

Jag såg på Fotosidan att en kille hade skickat in den gröna streckkoden som sitter på kartongen och att han på så vis slapp klippa sönder kartongen. Jag bävar för att behöva klippa sönder någon kartong.  :-\

Den gröna dekalen sitter väl bara på kamerahuskartonger?

Hursomhelst så hade han fått pengarna tillbaka så det fungerar ju.

Jag klippte bort det för jag ville ju inte skicka nåt brev som tar flera veckor att få svar på och sen upptäcka att dom inte godkänner det.

M224

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 maj 2008, 22:01:17 PM
Ja, jag har en dedikerad klisterlapp just för cashback på min 40D-kartong. Samma sak var det med 350D'n. :)

Det var väldans bra nyheter!!!  :D

Simon, jag har aldrig heller lyckats med att pricka in någon cashback  :-[

Patrik

Citat från: M224 skrivet 18 maj 2008, 22:03:28 PM
Det var väldans bra nyheter!!!  :D

Simon, jag har aldrig heller lyckats med att pricka in någon cashback  :-[

Jag köpte min för tidigt (första veckan som den kom) och då fanns ingen sån klisterlapp på min kartong heller men jag läste på Fotosidan att Canon hade gått med på att alla som var snabba med att köpa 40D också skulle få pengar tillbaka, dock inte lika mycket som det är nu, då fick man bara 650kr tillbaka.

Patrik

Objektivet sålt, 17-40 skaffas imorgon  :)

Simon Bertilsson


M224

Citat från: Patrik skrivet 19 maj 2008, 17:00:51 PM
Objektivet sålt, 17-40 skaffas imorgon  :)

Underbart!

Det gick undan, jag lyckades att sälja mitt 70-200 f/4L USM på en dag också.  8)

Simon Bertilsson

Citat från: M224 skrivet 19 maj 2008, 21:21:41 PM
Underbart!

Det gick undan, jag lyckades att sälja mitt 70-200 f/4L USM på en dag också.  8)

Vad blev det istället?

M224


Patrik

Här kommer en liten testbild, objektivet var i kanonskick och ägaren (Love) sålde den för att han hade fullformat och den här passade inte så bra till det.


En vacker dag ska jag köpa en 70-200 f/4L IS USM också, så man har lite olika brännvidder.
Kollade också på en begagnad blixt till kameran (550EX och 430EX) men hade jag inte vunnit en auktion så hade det nog kunnat bli en sån också, nu blev det en iPod Touch 8GB för 1625kr istället  ;)

M224

Citat från: Patrik skrivet 20 maj 2008, 18:06:07 PM
Här kommer en liten testbild, objektivet var i kanonskick och ägaren (Love) sålde den för att han hade fullformat och den här passade inte så bra till det.

Trevligt PH. Men hur menade säljaren egentligen? Jag har själv testat 17-40 på min 5D och jag var mycket nöjd, visst kantskärpan kunde vara lite bättre.

Citat från CPN:s hemsida...

"With superb optical performance, the fastest AF in its class, dust and moisture seals and a close focusing distance of just 28cm, this lightweight, wide-angle lens is especially suitable for use with APS-C and APS-H cameras like the EOS 40D and EOS-1D Mark III. That's not to say that this lens should only be used on smaller sensor cameras. In fact, for photojournalists, landscape and travel photographers, this is the perfect wide-angle lens when matched to cameras such as the EOS 5D with a full-frame sensor because it is lightweight and robust."


Patrik

Citat från: M224 skrivet 20 maj 2008, 19:55:07 PM
Trevligt PH. Men hur menade säljaren egentligen? Jag har själv testat 17-40 på min 5D och jag var mycket nöjd, visst kantskärpan kunde vara lite bättre.

Citat från CPN:s hemsida...

"With superb optical performance, the fastest AF in its class, dust and moisture seals and a close focusing distance of just 28cm, this lightweight, wide-angle lens is especially suitable for use with APS-C and APS-H cameras like the EOS 40D and EOS-1D Mark III. That's not to say that this lens should only be used on smaller sensor cameras. In fact, for photojournalists, landscape and travel photographers, this is the perfect wide-angle lens when matched to cameras such as the EOS 5D with a full-frame sensor because it is lightweight and robust."



Ja, det var precis det där med kantskärpan som inte var så passande och han var ju frilansfotograf så han vill väl ha det bästa  :)

M224

Citat från: Patrik skrivet 20 maj 2008, 19:56:17 PM
Ja, det var precis det där med kantskärpan som inte var så passande och han var ju frilansfotograf så han vill väl ha det bästa  :)

Oki då är jag med  :)