Huvudmeny

GS 40

Startat av Zella, 18 maj 2008, 15:16:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

En helt undebar buss att köra... en stadsbuss i turistformat känns det som... luftfjädrad förastol... ombordstigande bruka ge komentaren "oj vilken fin buss vi fick äka med idag", tyvär har jag ingen intriör bild... men inredningen ger ett varmt välkommande  :)

Här står vi ute i Klareberg

Janne

Ja den bussmodellen känns lite extra än vanliga stadsbussar! passar nog inte på vilken linje som helst men bra på en ganska lugn linje som 43 mellan Centralstationen och Kärra. Men de gör väl coskå vissa turer på linje 59, vet att 43:an kan skylta om ibland,stämmer det??

Har för övrigt varit på Västtrafik att de kan väl skylta "Kärra via Bäckebol köpcentrum eller Kärra via IKEA" eller liknande när det är så många passagerare som frågar det, det är ju hur många som helst som går till centralstationen så det säger inte så mycket. Lätt att blanda ihop med linje 40 också som går en helt annan väg från Angered centrum till Centralstationen.

S Svensson

Intressant kommentar. För tidigare skyltades  "via OBS" vad gäller linje 40 som gick denna väg. Andra vägen var via Tagene.(linje 40)
Denna skyltning föll inte alla i smaken  och detta var t o m uppe i dåvarande Spårvägsstyrelsen. Detta ansågs som reklam.
Men tiderna förändras.

Janne

Jo det är intressant det med om varumärkena får sitta på allmänna skyltar och det finns inget rätt och gel bara vad kommunen eller trafikbolaget känner för. Det är ju i många svenska IKEA städer där det på bussarna kan stå via IKEA eller tom busshållplatsen heter det! Även på vägskyltar kan det stå det. Jag tycker det är rätt eftersom det är en såpass stor pubikdragare till städerna och en så viktig punkt. Skyltarna ska väl vara till för att underlätta för resenärerna. Vid E6 står det Bäckebol och under IKEA så nog tycker jag de kan skriva det på bussarna också! Har dock aldrig varit med om en stad där det är så många släcka skyltar med lappar i fönstrena och "ej i trafik" skyltar på bussar i trafik, som det är på bussar i Gbg. 

SL som trafikbolag känns som det är bättre än Västtrafik. Någon som har någon annan synpunkt?

Zella

Citat från: Janne skrivet 18 maj 2008, 22:32:41 PM
SL som trafikbolag känns som det är bättre än Västtrafik. Någon som har någon annan synpunkt?

Håller med dig till 100%

Zella

Citat från: Janne skrivet 18 maj 2008, 22:32:41 PM
Jo det är intressant det med om varumärkena får sitta på allmänna skyltar och det finns inget rätt och gel bara vad kommunen eller trafikbolaget känner för. Det är ju i många svenska IKEA städer där det på bussarna kan stå via IKEA eller tom busshållplatsen heter det! Även på vägskyltar kan det stå det. Jag tycker det är rätt eftersom det är en såpass stor pubikdragare till städerna och en så viktig punkt. Skyltarna ska väl vara till för att underlätta för resenärerna. Vid E6 står det Bäckebol och under IKEA så nog tycker jag de kan skriva det på bussarna också! Har dock aldrig varit med om en stad där det är så många släcka skyltar med lappar i fönstrena och "ej i trafik" skyltar på bussar i trafik, som det är på bussar i Gbg.

Vid hållplatsen Bäckebol norra ligger det ett stort blått hus med jätte stora gula bokstäver... alla som går av där gå in där, alla som väntat på bussen har varit där... 43:an kör igenom Kärra... vänder i Klareberg...

Klareberg
via Ikea

Central stn
via Ikea

skulle passa bättre en den som anv idag... sen har jag hört att 43:an inte ska trafikera Körkarlens gata samt att den ska trafikera Tagene... men vi få se.

trafikplaneraren

Linjenumret visar vägen...

:)

Det stod "via OBS", resp "via Tagene" på den tiden då linje 40 gick ena eller andra vägen. Detta måste man givetvis upplysa resenärerna om, men går en linje alltid samma väg så... nix. Inte står det "via Ikea" på linje 760 tex i Mölndal heller. Via-destination bör endast användas för att upplysa om "avvikelser", eller för att förtydliga en "tarm" på en linje, tex "via Gråberget" på linje 90/86.