Ännu en undring om fotoförbud

Startat av Jonas Gustafsson, 28 mars 2008, 00:04:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Idag blev jag vänligt men bestämt av en Västtrafik-trafikvärd+en förare upplyst om att jag ej fick fota bussar på Nils Ericsonterminalen utan särskilt tillstånd (jag stod då ändå utanför staketet och fotade in på området)  ity terminalen räknas som privat område.
Jag blev så paff att jag inte kom mig för annat än en lam protest, men stoppade sedan undan kameran eftersom jag inte kände för att tjata om saken.
Visserligen stämmer det säkert att terminalen är privat område, men kan fotoförbud hävdas om inga skyltar finns anslagna och jag själv står utanför området?

(Lyckligtvis påpekade de att jag gärna får fota så mycket jag orkar på allmän plats...)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Simon Bertilsson

Du får plåta in där, så länge du inte sätter din fot innanför gränsen.
Om vi ska hårddra det, så kan du till och med få stå på allmän plats och fota in genom ett fönster till en privat bostad. Det enda du inte får plåta är vissa skyddsobjekt. Dessa brukar ha fotoförbudsskyltar, och det rör sig ofta om militära anläggningar.
Hade du stått inne på terminalen hade det varit en annan femma. Då hade du kunnat förbjudas.

Jonas Gustafsson

Det var det jag misstänkte.

Var hittar man dessa lagar/regler på enklast sätt?

Funderade ett tag på att höra mig för lite högre upp i hierarkin (Västtrafik eller terminalområdets ägare, vilka det nu är), men det kanske bara gör saken värre. Någon kanske då påstår att jag inte bör fota bussar någonstans alls, och även om det är struntprat har jag ju väckt en sovande björn...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Pickos

Jag hoppas att du hittar lite matnyttigt i den här artikeln.
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
1:a Korinthierbrevet 10:15

Jonas Gustafsson

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Jag ringde Västtrafiks informationsansvariga Anna Hiller för en kommentar och hon verifierade att det är fullt tillåtet att fotografera in mot Nils Ericsonsterminalen så länge man står på plats där allmänheten har tillträde. Hon skulle vidarebefordra detta till ansvarig. Så nästa gång det händer så är det bara att hänvisa till Västtrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2008, 10:24:10 AM
Jag ringde Västtrafiks informationsansvariga Anna Hiller för en kommentar och hon verifierade att det är fullt tillåtet att fotografera in mot Nils Ericsonsterminalen så länge man står på plats där allmänheten har tillträde. Hon skulle vidarebefordra detta till ansvarig. Så nästa gång det händer så är det bara att hänvisa till Västtrafik.


Tusen tack Staffan! Hade tänkt kontakta Västtrafik själv idag men det var jättesnällt av dig att göra dig besväret att ringa! :)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Förr förra gången jag var i Götet stod jag och Johan B utanför terminalen då det kom en Puckokärrning och sa samma sak, naturligtvis argumenterade man emot och fortsatte fotografera.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 mars 2008, 00:09:28 AM
Om vi ska hårddra det, så kan du till och med få stå på allmän plats och fota in genom ett fönster till en privat bostad.

Även om det inte finns något generellt fotoförbud så skulle ett sådant beteende dock kunna räknas som ofredande.

/Jonas

Simon Bertilsson

Citat från: JB skrivet 29 mars 2008, 13:39:14 PM
Även om det inte finns något generellt fotoförbud så skulle ett sådant beteende dock kunna räknas som ofredande.

/Jonas

Det riktigt jobbiga är att i ett fall där en fastighetsägare monterat en lönnkamera i badrumet, blev han bara åtalad för intrång. Detta i samband med monteringen av kameran. Själva filmningen var helt laglig...  :-\

buss-tobbe

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 mars 2008, 00:04:57 AM
Idag blev jag vänligt men bestämt av en Västtrafik-trafikvärd+en förare upplyst om att jag ej fick fota bussar på Nils Ericsonterminalen utan särskilt tillstånd (jag stod då ändå utanför staketet och fotade in på området)  ity terminalen räknas som privat område.
Jag blev så paff att jag inte kom mig för annat än en lam protest, men stoppade sedan undan kameran eftersom jag inte kände för att tjata om saken.
Visserligen stämmer det säkert att terminalen är privat område, men kan fotoförbud hävdas om inga skyltar finns anslagna och jag själv står utanför området?

(Lyckligtvis påpekade de att jag gärna får fota så mycket jag orkar på allmän plats...)
//Jonas G

så sa dom i Lund också!