Svenska Spårvägssällskapets Forum

Startat av bruse, 24 mars 2008, 07:32:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 12 april 2008, 13:30:35 PM
Tyvärr är det så att det råder en motsättning mellan de som vill diskutera kollektivtrafik och de som vill visa bilder på kollektivtrafikfordon. Den förra kategorin är helt ointresserad av fotografiet som sådant utan diskuterar i stället vad bilden föreställer medan den andra kategorin i första hand är intresserad av fotografering, vill ha kommentarer om teknik och bildkomposition och kan bli väldigt förnärmade när diskussion uppstår om det som bilden visar.

Jag orsakade en gång ett mindre utbrott kombinerat med hot om att lämna Postvagnen när jag ställde en järnvägstekniskt relaterad fråga om något som syntes i bilden. Fotografen ville hellre ha ryggdunkar och kommentarer om fotografiet än en diskussion om motivet.

Så länge de flesta forumsbesökarna i kollektivtrafikforumet är mer intresserade av kollektivtrafik än av fotografi så får man räkna med att ryggdunkar och fotokommentarer uteblir. Är man i första hand ute efter sådant så är det nog bäst att visa sina bilder i ett fotoforum. Det är också tydligt att de bilder som får flest kommentarer i Postvagnen är de som lagts ut i avsikt att initiera en diskussion om en plats, en händelse eller en företeelse i nutid eller forntid.

Anders

En mycket bra analys!
Kan bara tillägga att uteblivna ryggdunkar kan man uthärda men värre är när man visar en dokumentär bild och får en massa kritik för bildens tekniska kvalitet. Det förekommer ofta i Postvagnen, det förekommer tyvärr här också men inte lika ofta. Det är naturligtvis en annan sak om man ber om kritik av bilden.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Patrik

Blir det en "positiv" diskussion av något som är med i bilden man tagit så är det som en ryggdunk det också, folk har uppmärksammat bilden och har något att tycka till om, det är bra det också.

Ryggdunk måste inte vara att någon säger: Snygg bild! utan det kan vara att flera har sett bilden och skapat en diskussion om innehållet och då ser man ju att flera sett bilden och tagit till sig den på något sätt.

Ersa

Håller med Patrik helt här. Skapar ett foto några frågeställningar, som följs av en mindre debatt är det minst lika kul som att få några komplimanger. Detta gäller även frågorna: "Vad är bussen bredvid för någon?" samt "Tog du någon bild även på den?"  ;)

Bussmicke

Det är just frågorna "vad är det för buss som syns i bakgrunden" som stör mig. Det är ju inte det jag vill förmedla med en bild..
Ibland är det den enda kommentar man får..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: Bussmicke skrivet 14 april 2008, 19:34:34 PM
Det är just frågorna "vad är det för buss som syns i bakgrunden" som stör mig. Det är ju inte det jag vill förmedla med en bild..
Ibland är det den enda kommentar man får..


Micke, vad är det du vill förmedla då? Och hur skulle en kommentar i din smak kunna se ut? Förklara gärna.  :)

Cero

Citat från: Bussmicke skrivet 14 april 2008, 19:34:34 PM
Det är just frågorna "vad är det för buss som syns i bakgrunden" som stör mig. Det är ju inte det jag vill förmedla med en bild..
Ibland är det den enda kommentar man får..

Förstår din synpunkt men det får man nog leva med och se som positivt. Man har ju förmedlat något och det kan ju vara så att någon går igång på en gammal Säffleskuta som skymtar i bakgrunden trots att man själv tycker att Omnin som fotot egentligen visar är mycket hetare. Jag betraktar det som ett positivt problem.