Svenska Spårvägssällskapets Forum

Startat av bruse, 24 mars 2008, 07:32:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 28 mars 2008, 23:26:13 PM
Jag har länge tyckt att BS är strået vassare och håller högre kvalité än PV (och i viss mån SSS som jag inte besökt på månader), givetvis kan det ju vara så att man får kommentarer om man själv ger sådana men generellt är det nog dåligt av den varan i PV.
Nu får det ju tas hänsyn till visst mörkertal men sett till det hela är detta forums besökare mycket duktigare på att lämna kritik och kommentarer och när så väl sker är de oftast läsvärda och konstruktiva. Någon som instämmer?

Inbördes beundrarn härifrån, på PV finns det väldigt många kunniga personer precis som här, snart kommer SS kanske fasas ut helt och ingen kommer skriva nåt där eller så är det bara lite spårvagnar men inget mer.
Men det är bra att lägga sina bilder där så finns det man skriver i något arkiv om man vill kolla tillbaka efter ett par år.

bruse

Ett forum är ju aldrig bättre än dess debatörer. Jag har själv efterlyst hårdare tag, men demokrati råder, så jag är nedröstad. Nackdelen med demokrati, inte alltid bästa beslutet tas.

bruse

Citat från: Nico skrivet 28 mars 2008, 11:43:01 AM
Se t.ex. följande tråd där det bara talas om att ifall man gör "spårväg av busslinjerna så är det väl inga problem att skapa bilhinder". Är spårvagnen alltid en generallösning? Tveksamt, men frågan är alltid värd att diskutera och jag skulle gärna vilja göra det, men numera avhåller i alla fall jag mig ifrån det på Spårvägssällskapets forum då det troligen återigen drar iväg mot cyklars förträfflighet etc.

Det är väl just det ett diskussionsforum går ut på, att vi har olika åsikter, och med respekt för varandras åsikter diskuterar dom?

Dissar du ett forum bara för att exempelvis jag har en åsikt som du inte gillar, så kan det ju vara lika bra att du inte är på det forumet. Eller något forum alls, då du verkar missat poängen med just diskussionsforum.

Nico

#33

Får intrycket av att du inte läst igenom allt så läs gärna en gång till från början. Det är inte dig eller ditt inlägg jag dissar Bruse. Tvärtom påtalar jag att det faktiskt skulle vara intressant att inleda en debatt kring den fråga som du framförde. Det som då istället avhåller mig är just det faktum att en sådan debatt snart kommer att bli kapad och troligen leda till att vi vare sig behöver bussar eller spårvagnar då man ju lika gärna kan cykla.

Skulle man sedan påtala en kapning för moderatorerna så brukar man bara få till svar att, - tja cyklar är ju oxå kollektivtrafik och dessutom har kanske din motdebattör adhd, damp eller något annat så du får väl strunta i att debattera. Det var den inställningen som gjorde att jag insåg att det inte var någon större idé att försöka att debattera på just Spårvägssällskapets forum. Har man dessutom lite branschkunnande så verkar det vara ett extra minus (jämför med när Lars Ö råkade korrigera en annan debattör vad gällde gradering om hastighetsmätare för några år sedan och fick på pälsen per omgående) även om jag aldrig förstått varför?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bruse

Citat från: Nico skrivet 29 mars 2008, 19:39:40 PM
Får intrycket av att du inte läst igenom allt så läs gärna en gång till från början. Det är inte dig eller ditt inlägg jag dissar Bruse. Tvärtom påtalar jag att det faktiskt skulle vara intressant att inleda en debatt kring den fråga som du framförde. Det som då istället avhåller mig är just det faktum att en sådan debatt snart kommer att bli kapad och troligen leda till att vi vare sig behöver bussar eller spårvagnar då man ju lika gärna kan cykla.

Då ber jag om ursäkt om jag missuppfattat.
Fast nog kan man cykla väldigt mycket istället för buss och spårvagn  ;D

Citat från: Nico skrivet 29 mars 2008, 19:39:40 PM
Skulle man sedan påtala en kapning för moderatorerna så brukar man bara få till svar att, - tja cyklar är ju oxå kollektivtrafik och dessutom har kanske din motdebattör adhd, damp eller något annat så du får väl strunta i att debattera.

Har du verkligen fått ett sånt svar? Att cyklar är kollektivtrafik?
Nu är dessa med adhd, damp osv ett problem. De är väldigt lättkränkta för minsta tillsägelse. Det är inte så roligt att få hot och en hatkampanj emot sig för at man är funktionär i en ideell förening. Det liksom tar lusten ur en. Fast jag vidhåller att man aldrig får vika för sånt. Och det tycker jag ni gör, som lämnar vårt forum. Ni låter dessa sabotörer vinna och ta över. Om alla skulle ha mer civilkurage, inklusive mig, skulle vi inte ha dessa problem. Det är med andra ord vårt gemensamma ansvar. Inte "någons".

Nico

Citat från: bruse skrivet 29 mars 2008, 19:54:32 PM
Då ber jag om ursäkt om jag missuppfattat.
Fast nog kan man cykla väldigt mycket istället för buss och spårvagn  ;D

Har du verkligen fått ett sånt svar? Att cyklar är kollektivtrafik?
Nu är dessa med adhd, damp osv ett problem. De är väldigt lättkränkta för minsta tillsägelse. Det är inte så roligt att få hot och en hatkampanj emot sig för at man är funktionär i en ideell förening. Det liksom tar lusten ur en. Fast jag vidhåller att man aldrig får vika för sånt. Och det tycker jag ni gör, som lämnar vårt forum. Ni låter dessa sabotörer vinna och ta över. Om alla skulle ha mer civilkurage, inklusive mig, skulle vi inte ha dessa problem. Det är med andra ord vårt gemensamma ansvar. Inte "någons".

Tja, jag har i alla fall fått svar och e-mail som gått i den vägen kan man väl säga. Följande tråd är ett ganska talande exempel tycker jag.  ;)

I övrigt så händer det även att jag själv skumläser och missar saker så inte behövs det någon ursäkt. Trist att det som sagt även verkar som ni får ta en del otrevligheter och jag förstår att det är svårt att uppamma lust för det hela när man bara får skit för det. Visst bör man inte heller som debattör vika, men till slut känns det lite för tungt även om man försöker att hålla sig kvar. Till syvende och sist så bör det nog ändå vara moderatorernas sak, apropå att inte vika sig utan göra något, att plocka bort de som saboterar. Vi vanliga deltagare har som sagt inte så mycket att sätta emot i slutändan annat än just genom att lämna.  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bruse

Citat från: Nico skrivet 29 mars 2008, 20:06:29 PM
Tja, jag har i alla fall fått svar och e-mail som gått i den vägen kan man väl säga. Följande tråd är ett ganska talande exempel tycker jag.  ;)

I övrigt så händer det även att jag själv skumläser och missar saker så inte behövs det någon ursäkt. Trist att det som sagt även verkar som ni får ta en del otrevligheter och jag förstår att det är svårt att uppamma lust för det hela när man bara får skit för det. Visst bör man inte heller som debattör vika, men till slut känns det lite för tungt även om man försöker att hålla sig kvar. Till syvende och sist så bör det nog ändå vara moderatorernas sak, apropå att inte vika sig utan göra något, att plocka bort de som saboterar. Vi vanliga deltagare har som sagt inte så mycket att sätta emot i slutändan annat än just genom att lämna.  :-\

Skummade igenom den tråden. Och det är väl som en del påpekar, att varför hänga upp sig om nån skriver om cykling i Ordet är fritt? Det är ju det som är meningen. Låt bli att läsa den delen då! Sen är det ju det, att vi har olika åsikter, och det är ju det det hela går ut på, att byta åsikter och diskutera. Minns att flera "hotat" lämna forumet, just för att de blir emotsagda av någons med annan åsikt. Jag upprepar: klarar man inte av andras åsikter, kan man hålla sig bort fån allt vad diskussioner heter.

Sen förstår jag att ni som gillar bussar, har svårt för spårvagnsdiskussionerna. Ganska naturligt helt enkelt. Så vad är problemet? Är problemet att ni inte gillar spårvagnar och inte kan respektera andras åsikter? Jag bara undrar liksom... Det är mina erfarenheter från det verkliga livet och från olika forum, att väldigt många människor, faktiskt majoriteten, inte kan hantera andras avvikande åsikter. De ser sina egna åsikter som Det Enda Rätta. Och när de sedan är på internet, märks det väldigt tydligt.

Så var lite ödmjuka och respektera andra människor.

Nico


Kruxet är tyvärr att det inte så lätt då mycket om t.ex. cykling, trafikpolitik med anti-bil förtecken etc. inte placeras under 'Ordet är fritt' utan istället hamnar lite överallt där vissa tycker att man kan sätta in det. Sen så är inte heller 'Ordet är fritt' en avdelning där man ska härja fritt utan respekt för andra. Se t.ex. hur snabbt den gode Kantorns tråd om hastigheter kapades.

I övrigt har jag inget emot andras åsikter (och olika åsikter finns det gott om även här på Buss Snack, men inte spårar det ur för det) eller att diskutera spårvagnar mm. Var själv medlem i Spårvägssällskapet fram till härom året. I det här fallet handlar det dock inte om att låta bli att debattera utan helt enkelt om att försöka att undvika vissa debattörer som oavsett ämne ofta ger sig in alla trådar och nästintill predikar. Om dessa är överallt så blir det dock lite svårt att undvika det och då är man beroende av en bra moderering. Om den sen fallerar eller är för mjuk och välmenande (det är ju så synd om vissa enligt mail jag fick från någon moderator) så får man just de avarter du beskriver ovan. Tack vare en bra och konsekvent moderering på 'Snacket' så är dock den typen av problem nästan okända här även om vi också har bra bett i diskussionerna ibland.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bruse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 mars 2008, 20:40:53 PMTyvärr inser jag att du och dina kollegor har ett stort problem, men... varför har vi inte haft samma problem i detta forum? Jo därför att vi redan från början har kört en viss bestämd linje, har det inte passat att hålla sig till reglerna så varsågod och skriv någon annanstans.

Jag har flera gånger försökt att implementera det tankesättet hos SSS Moderatorer men även om de flesta delvis hållit med så har man suckat över vad som bestämts över deras huvuden.

Jag tycker att styrelsen visst kan ange vissa grundregler men själva modereringen och vilka som eventuellt ska uteslutas från forumet är inget som styrelsen ska lägga sig i, har man utsett folk till det jobbet så...

Gör inte annat än håller med. Så var det när jag modererade.. men det tog knäcken på mig, när jag blev utsatt för regelrätta hatkampanjer. Nu tycker jag själv det är för snällt.

Så med mitt stöd får du gärna göra nytt försök, för jag börjar också tröttna.

bruse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 mars 2008, 20:51:09 PM
Det är ju något som man måste börja i "toppen" med, och jag har lämnat föreningen i fråga.

Du kanske skulle dra igång ett Spårvägsforum själv?

Det var ju det jag gjorde!  :)

bruse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 mars 2008, 21:11:09 PM
Utanför SSS alltså.
Där du själv enväldigt kan tillsätta o avsätta...

nej tack, jag sitter gärna här under min korkek...

Johan B

Citat från: Patrik skrivet 27 mars 2008, 18:48:49 PM
Jag kan erkänna att ryggdunkar är trevligt att få och det är jag säker på att andra också tycker, alltid trevligt att bli uppmärksammad men att få det till varje bild behövs inte men kanske varannan.

Saken är ju den att du och många andra fotografer på forumet alltid visar bilder i världskalss och iaf jag har inte ork att skriva det i varje inlägg ni postar (då skulle jag ha fullt upp på heltid ;)). Därför kommenterar jag i regel endast då det är extra mycket världsklass eller särskillt intressant.

Patrik

Citat från: Johan B skrivet 08 april 2008, 17:17:22 PM
Saken är ju den att du och många andra fotografer på forumet alltid visar bilder i världskalss och iaf jag har inte ork att skriva det i varje inlägg ni postar (då skulle jag ha fullt upp på heltid ;)). Därför kommenterar jag i regel endast då det är extra mycket världsklass eller särskillt intressant.

Jag håller helt med dig, varenda gång behövs verkligen inte och skriver man exakt samma sak varje gång så bryr man sig till slut inte.

Jag har tänkt på det där med ryggdunkar och inom nästan alla jobb och sånt så vill man alltid höra att man gjort nåt bra och det är ju samma sak som en ryggdunk och det innebär att alla i hela världen gärna vill ha det och många får det.

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 08 april 2008, 17:19:53 PM
Jag har tänkt på det där med ryggdunkar och inom nästan alla jobb och sånt så vill man alltid höra att man gjort nåt bra och det är ju samma sak som en ryggdunk och det innebär att alla i hela världen gärna vill ha det och många får det.

Jämför med arbetslivet. Man stannar helst inte länge hos en firma där det ofta gnälls och ingen någonsin vill säga något positivt. Men man kan ägna flera yrkesverksamma år åt de arbetsplatser där stämningen är god.

Anders Noren

Tyvärr är det så att det råder en motsättning mellan de som vill diskutera kollektivtrafik och de som vill visa bilder på kollektivtrafikfordon. Den förra kategorin är helt ointresserad av fotografiet som sådant utan diskuterar i stället vad bilden föreställer medan den andra kategorin i första hand är intresserad av fotografering, vill ha kommentarer om teknik och bildkomposition och kan bli väldigt förnärmade när diskussion uppstår om det som bilden visar.

Jag orsakade en gång ett mindre utbrott kombinerat med hot om att lämna Postvagnen när jag ställde en järnvägstekniskt relaterad fråga om något som syntes i bilden. Fotografen ville hellre ha ryggdunkar och kommentarer om fotografiet än en diskussion om motivet.

Så länge de flesta forumsbesökarna i kollektivtrafikforumet är mer intresserade av kollektivtrafik än av fotografi så får man räkna med att ryggdunkar och fotokommentarer uteblir. Är man i första hand ute efter sådant så är det nog bäst att visa sina bilder i ett fotoforum. Det är också tydligt att de bilder som får flest kommentarer i Postvagnen är de som lagts ut i avsikt att initiera en diskussion om en plats, en händelse eller en företeelse i nutid eller forntid.

Anders