Svenska Spårvägssällskapets Forum

Startat av bruse, 24 mars 2008, 07:32:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Mattias Möller. skrivet 26 mars 2008, 19:29:43 PM
jag är slutat visat bilder där med ingen som bryr sig där alls trist.

Det enda som duger, i stort sett, är spårvagnar..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Samma sak med Postvagnen, där är det absolut noll i intresse, spelar ingen roll om man fotar Rc4 1290 på tvärbanan, ingen skulle kommentera.

Jag lägger inte ut några bilder i Postvagnen eller på Spårvägsällskapets forum längre, det känns inget kul helt enkelt. Tråkigt men så är det.

Ersa

Citat från: M224 skrivet 26 mars 2008, 21:17:02 PM
spelar ingen roll om man fotar Rc4 1290 på tvärbanan, ingen skulle kommentera.

Haha!  ;D

Patrik

Det enda man "oftast" kan få kommentarer för (när det gäller bilder) är om man visar någonting unikt.
Så är det i livet också ju, alla hamnar inte i tidningen för att dom köper en korv med bröd på grillen i Fridhemsplan, man hamnar i tidningen om man köper 500 korv med bröd och bjuder det till alla som går förbi.

bruse

Citat från: Mattias Möller. skrivet 26 mars 2008, 19:29:43 PM
jag är slutat visat bilder där med ingen som bryr sig där alls trist.

Men bara för att ingen kommenterar, som ju är emot reglerna, betyder det ju inte att ingen gillar dom? Är ni så självgoda att ni måste ha ryggdunk hela tiden?

Du ska veta att många många bryr sig, men 99% säger inte ett knyst! Så säger en nåt "fin bild" så ska du veta att det finns 99 till som gillar det.

Möllers

Jo jag har visat bilder där för man får bara 0 röster där hella tiden.
Tror dom flesta kolla här med som är på SSS varför ska man visa bilder på 2 Forum för räker med buss snack tycker jag.

bruse

Men är det så enormt viktigt att ni hela tiden får beröm för era bilder? Är det vad saken handlar om?

Ersa

Citat från: bruse skrivet 27 mars 2008, 10:30:49 AM
Men är det så enormt viktigt att ni hela tiden får beröm för era bilder? Är det vad saken handlar om?

I detta forum har responsen kommit bli viktig, ja. Men jag ser inget negativt i det. Snarare bidrar det till intressanta debatter och en överlag positiv stämning.

M224

För min del är det inte så viktigt med själva berömmet, jag vet att många här gillar mina bilder.

Instämmer helt med Verspeider med att det är kul när det blir lite debatt kring en bild, samt att det blir en trevlig stäming.

Krille

Citat från: M224 skrivet 26 mars 2008, 21:17:02 PM
Samma sak med Postvagnen, där är det absolut noll i intresse, spelar ingen roll om man fotar Rc4 1290 på tvärbanan, ingen skulle kommentera.

Jag lägger inte ut några bilder i Postvagnen eller på Spårvägsällskapets forum längre, det känns inget kul helt enkelt. Tråkigt men så är det.

Instämmer!
Lägger man ut bilder är det såklart kul om det uppstår diskussioner kring bilden.
Postvagnen är verkligen klubben för inbördes beundran.
Så min slutsats är : Bussnack är bäst!
(Även om jag vidhåller att kategorin Busstrafik är helt onödig....hmpf)

/K

bruse

Debatt är ju självklart kul och det är ju det det hela går ut på. Men rena ryggdunkar som "vad fin" osv betackar jag mig personligen för. Obs, jag uttalar mig som privatpersonen bruse, ingenting annat!

Men vi kan ju knappast tvinga någon att debattera en bild?  :)

Patrik

Jag kan erkänna att ryggdunkar är trevligt att få och det är jag säker på att andra också tycker, alltid trevligt att bli uppmärksammad men att få det till varje bild behövs inte men kanske varannan.

bruse

Citat från: Patrik skrivet 27 mars 2008, 18:48:49 PM
Jag kan erkänna att ryggdunkar är trevligt att få och det är jag säker på att andra också tycker, alltid trevligt att bli uppmärksammad men att få det till varje bild behövs inte men kanske varannan.

Håhå  ;D

Nico


Citat från: bruse skrivet 26 mars 2008, 18:50:30 PM
Och jag är inte ens ansvarig i just de frågorna.  :) Men om du visste hur mycket skit och hot vi får när vi rör vissa inlägg. Det är inte så roligt alla gånger. Själv förespråkar jag hårdare tag. En varning, sen bort med hela användaren.

Citat från: Patrik skrivet 27 mars 2008, 18:48:49 PM
Jag kan erkänna att ryggdunkar är trevligt att få och det är jag säker på att andra också tycker, alltid trevligt att bli uppmärksammad men att få det till varje bild behövs inte men kanske varannan.

Onekligen finns det olika perspektiv. Själv uppskattar jag fina bilder och beundrar även de duktiga fotograferna och den tid de lägger ned, men för egen del så ser jag mera forumen som ett sätt att diskutera och utbyta information medan bilder är ett komplement till det hela.

Som både jag själv, Lasse Ö samt flera andra av och till påpekat (och även dragit några lansar för på Spårvägssällskapets forum) så är det att det är numera ofta ett segt debattklimat på det nämnda forumet. Ibland känns det mera som att diskussionen utmynnar i något slags tautologi som hela tiden leder tillbaka att, ceteris paribus och oaktat alla motargument, spårvagn är bäst. Se t.ex. följande tråd där det bara talas om att ifall man gör "spårväg av busslinjerna så är det väl inga problem att skapa bilhinder". Är spårvagnen alltid en generallösning? Tveksamt, men frågan är alltid värd att diskutera och jag skulle gärna vilja göra det, men numera avhåller i alla fall jag mig ifrån det på Spårvägssällskapets forum då det troligen återigen drar iväg mot cyklars förträfflighet etc.

Oavsett vad man diskuterar i övrigt så kapas ofta trådarna av vissa specifika medlemmar. OK för att de kanske har sina problem, men man kan inte alltid ta hänsyn till individen utan man måste nog främst se till kollektivet. Att stänga av någon efter en enda varning är kanske lite hårt, men nog bör kanske modereringen på Spårvägssällskapets forum bli lite tuffare. Att skapa 'särlingsavdelningar' vet jag inte heller om det är någon smart metod utan, oavsett förmåga, så handlar det lite om att man får leka på lika villkor. En tråd som behandlar kollektivtrafik ska inte kunna kapas så lättvindigt som idag utan då ska moderatorerna kunna stävja det hela direkt. Är det någon som t.ex. är grymt intresserad av ett visst fenomen, säg t.ex. minutpassning på t-banans linje 10 och vill föra statistik över den så är det ju inget som hindrar att man gör det på sin egen burk eller på en privat hemsida. Däremot bör man knappast skapa en egen avdelning bara för det.

Att se efter och t.o.m. uppmuntra vissa extremanvändare kan dock inte heller vara moderatorernas huvuduppgift så visst bör man kanske även kunna vara lite vassare på att stänga av användare. Ska alla udda användare hela tiden ursäktas för än det ena eller det andra så kan man nog lika gärna lägga ned modereringen överhuvudtaget samtidigt som man nog får räkna med att andra användare röstar med fötterna och drar. Även om man sedan kanske inte är direkt ansvarig på vissa områden så kan man kanske ändå påverka om man ingår bland de som handhar de mera administrativa frågorna. I övrigt är det trist att läsa att det kastas både skit och hotas när det petas på vissa inlägg, men en liten försiktigt motfråga är i så fall varför man låtit det gå så långt? Hade man haft en mera kraftfull moderering från början så hade kanske inte ifrågasättandena varit lika omfattande. Vet man redan från början var skåpet ska stå så undrar man ju inte...  ;)  :D

Mvh // Coppas
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Mycket bra skrivet Nico. Jag har själv övergivit SSS forum för länge sedan av de skäl du anger och jag är inte heller särskilt aktiv på Postvagnen heller, även om det förekommer. I mitt tycke finns det för mycket "hatare" på SSS forum som, precis som framförs, kapar diverse trådar för eget bruk och de tillåts friskt att göra så. Kanske beror det på att moderatorerna också är "hatare" av samma slag - jag vet inte.

Jag måste säga att Bussnack är ett forum som har bra kvalitet och höjd på diskussionerna, där de flesta respekterar andra och deras synpunkter, där moderatorerna med tydlig hand men finkänsla styr och ställer för att undvika de värsta pajkastningarna. Det är också bra att en öppen diskussion om både positivt och negativt kring bussar och branschen kan tas upp på ett bra sätt trots att många av de som finns här är verksamma inom branschen. Det finns inget företag och ingen bransch som inte har lik i garderoben och det visar på bra höjd om även sådana kan plockas fram och luftas ibland. Det är ett bra betyg åt såväl moderatorer som deltagare och jag hoppas det fortsätter så. Det vore positivt om SSS forum kunde hitta tillbaka dit också, för visst finns det mycket intressant att diskutera även om sådant som rullar på stålhjul.

Beträffande foton kan jag leva med att få cred för en bild eller inte, men det är alltid kul när det skapas en diskussion kring en bild. Det kan vara frågor, synpunkter (på det som syns på bilden), idéer eller minnen. Allt är lika kul. Om någon vill kommentera det tekniska i en bild är väl det OK ibland, men för fotonördar finns ju annars den utmärkta siten Fotosidan.