SL historia från 1990-talet 31

Startat av Bussmicke, 04 mars 2008, 00:41:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christian berg

Fina och intressanta bilder som vanligt! H1orna i 54-serien gick från leveransena och några år in på 80-talet i innerstaden. 5429-42 i Täby för i huvudsak trafik på linje 44 och 5443-48 i Hornsberg för trafik på linje 54 tillsammans med H1 5178-79 och en mängd Büssing H32. När H2orna levererades flyttades 5443-48 till Södertälje och blev väl kvar där till skrot omkring 1993. Tror att 5443 flyttades kort till Täby mot slutet. 5446 blev ommålad och blev kvar längre, till 1995-96.

53-vagnarna på bilden gick väl hela tiden i Handen. 5330 stod omkring 1993 i Hornsberg skyltad 52, men jag undrar om den verkligen hade gått i trafik på 52:an. 5324 flyttade runt bland depåerna i början av 90-talet och var någon form av rullande lager tror jag, kanske någon vet bättre.

Hälsningar
Christian B

Bussmicke

har en bild på 5324 ståendes i Botkyrkadepån, såg avställd ut.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Dan Henriksson

Åh, vad trevligt med H1:or! Och vikdörrar ska det va'! Alltid lika roligt när du får lust att skanna lite, Micke!  :)

Citat från: christian berg skrivet 04 mars 2008, 08:43:52 AM
Tror att 5443 flyttades kort till Täby mot slutet.

Hälsningar
Christian B

Jo, det stämmer. Jag tog ofta ut 5443 på mina sena kvällstjänster, när inte ledvagn behövdes. Visserligen hade vi fina H3:or, men de gick inte upp mot den brutala charmen hos en gammal H1:a! 5443 var inte i bästa skick utvändigt, men den gick bra.

Hälsningar Danne

Peter Rost

Citat från: christian berg skrivet 04 mars 2008, 08:43:52 AM
Fina och intressanta bilder som vanligt! H1orna i 54-serien gick från leveransena och några år in på 80-talet i innerstaden. 5429-42 i Täby för i huvudsak trafik på linje 44 och 5443-48 i Hornsberg för trafik på linje 54 tillsammans med H1 5178-79 och en mängd Büssing H32. När H2orna levererades flyttades 5443-48 till Södertälje och blev väl kvar där till skrot omkring 1993. Tror att 5443 flyttades kort till Täby mot slutet. 5446 blev ommålad och blev kvar längre, till 1995-96.

53-vagnarna på bilden gick väl hela tiden i Handen. 5330 stod omkring 1993 i Hornsberg skyltad 52, men jag undrar om den verkligen hade gått i trafik på 52:an. 5324 flyttade runt bland depåerna i början av 90-talet och var någon form av rullande lager tror jag, kanske någon vet bättre.

Hälsningar
Christian B

Undrar  om  inte  5443-48  trafikerades  i  Brommahallen  1978-79 när  dessa  var  nya?  Och  flyttades  år 1980  till  Hornsberg.

/Peter


Robert Brink

Mums säger jag bara...
Det här var riktigt roliga bussar att köra!

//R