...kunde man njuta av en gång i tiden.
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%201402%20V%C3%A4rdshusv%C3%A4gen%2CFittja%201994-06-17.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%201404%20Fittja%20centrum%201993-10-23.jpg)
Råder delade uppfattningar om Säfflebussar från den tiden var njutbara.
Bara man slapp galonsätena i H1:orna fick man vara nöjd.
I Täby förekom båda serierna (51xx och 56xx) parallellt.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Intressant att SWE 1404 ännu är numrerad 5660 på bilden,men är märkt SWEBUS på sidan ;)/Ulf
Säffle från den tiden var inga trevliga bussar.. dålig värme skrammel och elände
Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 juli 2021, 19:53:00 PM
Intressant att SWE 1404 ännu är numrerad 5660 på bilden,men är märkt SWEBUS på sidan ;)/Ulf
Det dröjde till framåt december innan det numrerades om.
Lidingös bussar numrerades om först de flyttades till annat garage.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Säffle på den tiden... samt i de flesta tider.
Citat från: yngrot skrivet 14 juli 2021, 19:54:26 PM
Säffle från den tiden var inga trevliga bussar.. dålig värme skrammel och elände
Inte bara från den tiden, i mina ögon som förare var de väl som bäst i mitten av 80-talet, sedan gick det bara utför för varje ny modell de introducerade.
Klimatsystemet var inte det bästa ens på 80-talet, men då var bussarna åtminstone varma året runt till skillnad från de efterföljande modellerna som i allt högre grad var varma på sommaren och kalla på vintern.
Skrammel och/eller gnissel var det alltid någonstans i bussen.
När jag fick möjligheten att köra Carrus undrade jag varför det var varmt på vintern och relativt tyst inne i bussen...
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Med risk för att få skäll från Volvoivrare så är min erfarenhet att kvalité, detaljarbete-finish, leveransbesiktning etc, var några av de punkter som Volvo/Säffle var väldigt långt efter många andra tillverkare.
Jag har aldrig hämta någon buss i Säffle som varit färdigbyggd utan fel/saknade detaljer och som gått att köra hem utan att besöka verkstäder under hemresan.
Tillråga på allt så var bemötandet sällan vänligt när felen påpekades och det finns ju en anledning till varför kundstocken sällan inkluderade mindre/halvstora åkare.
Volvo/Säffle från den tiden var oftast roliga att köra, tycker även kvaliten fortfarande var helt ok då. Det gick utför framför allt när Säffle 2000 kom.
//R
Är det fortfarande känsligt att nämna trafikstarten i Nacka/Värmdö omkring 2002, där de långvariga felen på Säfflekonstruktionerna Swebus 5512-5548 innebar att de till slut flyttades från trafikområdet? Där var det inte regelrätta uppstartsproblem, utan mera åt inställda avgångar i många månader mycket pga långvariga kvalitetsbrister på fordonen.
Så felen fortsatte ju även in på 8500-generationen.
Problemen med 5512-5548 var väl mest barnsjukdomar för den då helt nya 8500-modellen, hade knappast något att göra med problem med tidigare Säfflebussar.
Dock tycker jag att det blev mer allvarliga problem när 8500 introducerades.
Det var ju ett nytt chassi med ännu mer datalänkar än tidigare.
ABS-givare var ofta en källa till huvudbry liksom en glupande aptit på glykol.
Av den första serien på sju bussar tror jag det var så klarade sig bara fyra någorlunda felfritt från Säffle till Täby, en fick bärgas från Karlstad någonstans till Täby och de andra två behövde lite hjälp på traven för att klara resan.
Hela serien fortsatte sedan att krångla på alla möjliga sätt ända till slutet då en fick bärgas med dolly från Täby till uppställningsplatsen i Järfälla har jag för mig.
Jag tycker således att det var illa redan när 2000-plattformen introducerades i början av 90-talet, men 8500 är nog bland det sämsta jag kört genom åren.
En sak lyckades de dock med på Volvo, varningssumrarna var i princip odödliga...
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Vet inte om man kan kalla det för barnsjukdomar, då det höll i sig i alla år, fram tills de fasades ut efter att de fyllt 15-16 år...
Citat från: Ersa skrivet 24 juli 2021, 14:48:55 PM
Vet inte om man kan kalla det för barnsjukdomar, då det höll i sig i alla år, fram tills de fasades ut efter att de fyllt 15-16 år...
Det jag menade var att senare byggda 8500 inte alls hade så stora problem som de som byggdes när modellen var ny.
De problem jag upplevde på de normalgolvade ledbussarna var ungefär samma problem som dök upp på B9:orna några år senare.
När vi så småningom fick ärva B12 boggibussar av åtminstone andra generationen var det mängder med el- och dataproblem även på dem och då var de ändå byggda nästan sju år efter de som levererades till Björknäs, så jag är nog benägen att hålla med Ersa om att det nog inte bara var barnsjukdomar.
Eftersom det var ungefär samma fel på B12MA, B9S och B12B i Täby med tillverkningsår över ett spann på drygt fem år och två generationer borde man ha kunnat bygga bort många av problemen.
Istället fick de som köpt bussarna lösa problemen på egen hand, från Säffle fanns oftast inte mycket hjälp att få.
Jag körde hellre en tio år gammal B10MA än en sprillans ny B12MA på 670 och 178 vilket kanske säger något om kvaliteten på byggena...
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Med tanke på alla problem med dessa Säffle är ju frågan varför fortsätter operatören och köper år efter år??
Antagligen mycket för att Volvo hela tiden hade kapaciteten att leverera Säfflebussar i den takt och kvantitet som de nuvarande storbolagen och de dåvarande landstingen, behövde beställa till sina stora trafikområden.
Att Volvobussar med Säfflekarosser var väldigt ovanliga hos alla mellanstora och mindre företag som körde linjetrafik (såvida de inte var ett fåtal som var inköpta begagnade, billigt) var ju en rätt tydlig hint om hur man såg på dem.
Kan det inte ha varit så att tillräckligt många tyckte de var tillräckligt bra för sin trafik? Jag har kört rätt mycket B10M Säffle i stads-, förorts- och landsvägstrafik och jag tyckte nog de var trevliga och ganska väl anpassade för uppdraget.
Det beror väl helt på var man lägger ribban och kravnivån för kvaliteten. Uppenbarligen är "tillräckligt bra" i viss typ av trafik inte samma sak på annat håll, för andra huvudmän och trafikföretag.
Angående Säffle på annat håll minns jag ju fortfarande ilskan i Vännäs när en B9S akut sattes in på en 20 km kort linje in mot Umeå. Samt utskällningen föraren och operatören fick. Det sågs som vansinne och en grov förolämpning att behöva åka en skramlig stadsbuss (dock med bälten) utanför ren stadstafik.
Kravnivån och förväntningarna ser lite olika ut, på olika håll.
Fast gemene man i det fallet hade väl reagerat likadant om de fått åka Scania eller MAN? Har svårt att tro att reaktionen berodde på att det var en Säffle kaross.
Jag har aldrig påstått att exemplet hade specifikt med Säffles karosser. Slutklämmen var att kravnivån är olika, som jag tydligt skrev.