Huvudmeny

Keolis Råsta/Lunda

Startat av Buzzlover, 14 augusti 2024, 15:31:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Nu är det bara 5 dagar kvar tills Trafikstart för Fransmännen i detta stora avtal.
Finns det någon här som sätt/fotat någon nyleverans som anlänt Stockholm?
Sedan tidigare vet jag att det till en början kommer vara en del övertagna VR bussar som rullar.
Men även att Keolis tar in egna vagnar från andra avtal, då är frågan vartifrån om någon vet? I och med nedskärningar i Innerstadstrafiken kan dom säkert få loss en del bussar därifrån men säkerligen inte tillräckligt mycket.

Då kommer frågan, vilket annat avtal kan dom få loss bussar utan att skapa vagnbrist där? Övriga avtal i Sverige kanske man kan få loss något ifrån men Keolis har ju inte mycket mer Busstrafik utanför Stockholm om man ska vara helt ärlig. Har någon sett buss från övriga Sverige komma hit och lackeras om inför uppstarten?

En annan relevant fråga är om Ebusco ens kommer att levereras. Enligt artiklar från Bussmagasinet verkar det inte direkt gå jättebra för Ebusco just nu.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Frippe Fribas

Visst har Keolis trafik även utanför Stockholm, men då är det till stor del fråga om gasbussar och relativt gamla sådana.

Rent krasst finns det nog inte så många bussar inom Keolis utanför Stockholmsområdet som går att använda i Råsta och Lunda.

Eftersom elbussarna till Nobinas trafik i Nacka, Värmdö och Söderort inte heller hinner levereras till respektive trafikstart blir det sannolikt samma sak där, en blandning av nuvarande Keolis- och Nobinabussar vilket gör att det inte frigörs särskilt många användbara bussar därifrån heller.

Ebusco må ha problem, men det har så gott som alla tillverkare just nu då det beställts väldigt många bussar på kort tid och kort efter att beställningarna lades kom nya krav på säkerhet och mjukvara i bussarna vilket gjort att tillverkningstiden i många fall förlängts väsentligt eftersom det inte finns så många underleverantörer att välja på.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Buzzlover

För att svara på det du skriver om Nacka/Värmdö har dock ett knippe av deras nya El-drivna Solaris boggibussar fotats stående uppställda och redo att levereras. Stod "Nobina Stockholm" på en papperslapp i rutan.

För att svara på det andra så visst har Ebusco som alla andra operatörer brist på komponenter osv. Men rapporterna pratar inte bara om deras dåliga leverans-läge. Utan att dom även har Ekonomiska motgångar vilket är lite oroväckande.

Dåligt ekonomiskt och nästan 1000 leveranser som behöver göras bådar ju inte så gott, risken finns ju därmed att företaget t.ex går in i rekonstruktion innan Råsta/Lunda ens fått sina fordon.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Frippe Fribas

Jo, men jag tror att det som skrivs om Ebusco hänger ihop.
Kan man inte leverera får man ju inga inkomster heller.
För att lösa problemet tar man nu enligt artikeln i Bussmagasinet hjälp av Kineserna för att få igång produktionen.

I Europa har jag hört att de drabbats av problem med underleverantörer som även har MAN och Mercedes som kunder och eftersom Ebusco inte kan erbjuda samma volymer prioriteras de inte heller i produktionen.

Lyckas de få igång produktionen så de har något att leverera borde läget förbättras.
Ett orosmoment om de skall byggas i Kina är istället transportkapaciteten till Europa som redan är minst sagt ansträngd så till den grad att Kineserna nu börjat bygga egna fartyg för att kunna transportera bilar till sina respektive destinationer.

Går Ebusco i konkurs blir det nog problem på flera håll i Europa då det inte finns någon given ersättare eftersom de stora tillverkarna redan är fulltecknade för flera år framåt.
Givet att det finns en stor efterfrågan på deras produkter tror jag att det kommer att dyka upp nya finansiärer om det är behov av det.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Samuel KVR

Citat från: Buzzlover skrivet 17 augusti 2024, 08:33:00 AMFör att svara på det du skriver om Nacka/Värmdö har dock ett knippe av deras nya El-drivna Solaris boggibussar fotats stående uppställda och redo att levereras. Stod "Nobina Stockholm" på en papperslapp i rutan.

För att svara på det andra så visst har Ebusco som alla andra operatörer brist på komponenter osv. Men rapporterna pratar inte bara om deras dåliga leverans-läge. Utan att dom även har Ekonomiska motgångar vilket är lite oroväckande.

Dåligt ekonomiskt och nästan 1000 leveranser som behöver göras bådar ju inte så gott, risken finns ju därmed att företaget t.ex går in i rekonstruktion innan Råsta/Lunda ens fått sina fordon.

Finns det bild på den redan ute nånstans, isåfall vilken hemsida?

-B8RLE-

Och det hände nyligen med Ebusco-ordern för denna del. Enligt tillverkaren enades båda parter att annulera beställningen, men senare vände Keolis till att neka detta. Ebusco är nu i en rättstvist med Keolis, samtidigt som man brottas med en annan tvist som angår Connects nu hävda order för Växjö. Vi får se vad som blir av det här.
Jaha, hej?!