Nobina 3957 till Södertörn

Startat av Walter, 31 juli 2024, 16:56:00 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Bussen som använts i Malmö på sjukhusområdet under tiden området byggts om ska nu enligt bild på Linked In till Nobina Södertörn efter omlackering i Borås. Den är nu Sl94 röd.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1


Bussmicke

Gissar på det för det verkar inte ha gått så bra med de man hämtade i Danmark..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sputnik

Varenda gång jag ser L981 så går den med en Citywide, det verkar ju fungera och måste vara oerhört mer flexibelt än att ha specialvagnar just för det?

Nico

Nu vet jag inte vad just detta är för vagn för »Nobina 3957« säger inte mig ett dugg. I inlägg som detta är det inte fel att redan från start lägga med lite mer info som t.ex. tillverkare, fordonsmodell etc. istället för att man som läsare ska behöva leta efter det på annat håll.

Rent generellt sedan så bör servicelinjer och motsvarande trafikeras med vagnar som är avsedda för den trafiken. Det handlar både om resenärernas speciella behov, men även om att vissa platser som trafikeras inte är avsedda att trafikeras med större fordon. Dvs. servicelinjer måste ofta komma så nära intill som möjligt och måste i det trafikera miljöer som är smala, trånga och som i sig inte är anpassade för större fordon. Inte sällan måste det även backvändas mm.

Här finns även ett ansvar mot tredje part som inte heller ska behöva utsättas för risker. Alltså, bara för att det går att göra något så är det inte samma sak som att det går bra eller trafiksäkert. Utav den orsaken finns det ofta specifika avtalsskrivningar om fordonstyp liksom kravställningar i handböcker för väginfrastruktur etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

#5
Hur är det med övriga linjer? Vid början av minibussar i Södertörn (av Modell Optare) har dom ju rullat planerat på 981, 820 och 850.

Hur är det med L820 och 850? Finns det krav på dessa att köra Mini/Midi buss? 850 kördes ju med Minibuss även på Kerstins Taxi tiden, men någon Service/Närtrafikslinje är den ju inte. 820 kan väl mer ses som Närtrafik men är den det rent officiellt?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Bussen är tydligen en 7,3 m Sprinter för 16+6 pax

virtual1

Det pratas bussar i parti och minut här, att skriva modell och övrig data (vilket skribenten kanskd inte alltid har koll på i huvudet) på vartenda buss känns ju extremt onödigt, vill man veta mer så finns ju excellenta SBH att vända sig till.

Ulf Berlin

I Norrtälje används"vanlig"kortvagn på Servicelinjen:


Transdev 5553 den 17 maj,men det kanske var ett undantag denna dag?
(Men den uppfyller väl i princip de kraven som Nico skriver om...)/Ulf

Bussmicke

Tror inte man har nån spec. buss i Norrtälje till ändamålet.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Nej, Norrtälje har ingen speciell vagn till närtrafiken. Oftast går det Volvo, ibland elbuss.