Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus

Startat av Mikael T Nilsson, 27 augusti 2018, 17:06:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 20:06:54 PM
Här skulle jag nog dock påstå att majoriteten av dagens befolkning, och nästan alla som är under 40 år, inte har någon aning om vad SJ Buss, Wasatrafik och Postens diligenstrafik var för några bolag. Kan ett idag näst intill okänt gammalt varumärke ens ha ett rykte?
Så blir det när man intresserar sig mer för den hemska utvecklingen än den intressanta historien, personer under 40 år är inte en majoritet utav befolkningen.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 20:06:54 PM
Nja, rent varumärkesmässigt gillar jag nog ordet Swebus bättre. Kort, koncist och tydligt. Det lär vara de äldre svenska orden Swerige och Omnibus som satts ihop, men fungerar precis lika bra för engelsktalande att tro att det är Sweden och Bus.
Tänkte nu inte på respektive namn/ord utan på respektive företags bakgrund.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 20:35:04 PM
Så blir det när man intresserar sig mer för den hemska utvecklingen än den intressanta historien, personer under 40 år är inte en majoritet utav befolkningen.

Jag skrev aldrig att personer under 40 år är en majoritet utav befolkningen. Läs igen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 20:06:54 PM
Här skulle jag nog dock påstå att majoriteten av dagens befolkning, och nästan alla som är under 40 år, inte har någon aning om vad SJ Buss, Wasatrafik och Postens diligenstrafik var för några bolag. Kan ett idag näst intill okänt gammalt varumärke ens ha ett rykte?

Några företag som hetat SJ Buss eller Postens diligenstrafik har aldrig funnits och inte heller förekommit som varumärken. Busstrafiken har bedrivits inom ramen för de båda båda affärsverken Statens Järnvägar och Postverket.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 20:06:54 PM
Nja, rent varumärkesmässigt gillar jag nog ordet Swebus bättre. Kort, koncist och tydligt. Det lär vara de äldre svenska orden Swerige och Omnibus som satts ihop, men fungerar precis lika bra för engelsktalande att tro att det är Sweden och Bus.

Namnet Swebus "uppfanns" av Yvonne Wild på Surahammars Trafik AB. När detta såldes till GDG följde det med dit. Användes som varumärke på långfärdsbussar och återupplivades i större sammanhang i samband med att GDG och SJ:s bussverksamhet slogs samman. GDG var då sedan länge statsägt men inte SJ-ägt. GDG och SJ fungerade inte särskilt bra tillsammans.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2018, 21:37:16 PM
Några företag som hetat SJ Buss eller Postens diligenstrafik har aldrig funnits och inte heller förekommit som varumärken. Busstrafiken har bedrivits inom ramen för de båda båda affärsverken Statens Järnvägar och Postverket.

Men varumärken menade jag främst marknadsföringsnamn. Man skrev ju ändå SJ Buss och Postens diligenstrafik på bussar, tidtabeller och allt annat som resenärerna såg. Och något slags varumärkesskydd borde de väl ha haft registrerade?

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 21:34:52 PM
Jag skrev aldrig att personer under 40 år är en majoritet utav befolkningen. Läs igen.
Nej det gjorde du inte, ursäkta om jag uttryckte mig oklart, du skrev att du trodde att majoriteten av dagens befolkning samt nästan alla som är under 40 år inte har en aning om vad SJ Buss m.fl. var för bolag, med mitt svar menade jag att när en majoritet av befolkningen har en ålder överstigande 40 år så kan det knappast handla om ett näst intill okänt gammalt varumärke.

mittlinje

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 22:35:10 PM
Men nu pratar du ju om den yngre delen av befolkningen.

Vilka är framtiden? De unga eller gamla? Om du vill lyckas i samhället måste du se framåt, så har det alltid varit i ett normalt samhälle där demokrati får råda. Tror inte att "vi" äldre mår bättre av att namnet SJ-buss lever vidare. Det är stendött och tillhör det förgångna. Och skall vi tillbaka till den tiden så måste vi ta alla mobiltelefoner från dagen unga och ge dem en pinne, skicka ut dem skogen och säga - sysselsätt dig nu med en lek.

Senast i går på pendeltåget hade ett äldre par och jag en dialog om samhällets utveckling. Vi var överens om att det vi reagerar på idag, t ex gällande musik, reagerade våra förädrar på när vi var unga och generationen innan på våra föräldrar. Med det menar jag, vi kan inte stoppa utvecklingen och därför måste vi se framåt även gällande bussnäringen. Vi kan inte isolera oss från detta och/eller från den internationella spelplanen. Stoppar vi Flixbus idag kommer det att stå någon annan och knacka på dörren om ett decenium samtidigt som vi tappat en hel del, vi blockerar framtiden för våra unga.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 05:33:59 AM
Man kan diskutera flera olika saker i en tråd, och behöver därför inte "gå tillbaka" till något.

Självklart så kan man det, en uppfattning som tydligen inte delas utav alla.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 31 augusti 2018, 20:35:04 PM
Så blir det när man intresserar sig mer för den hemska utvecklingen än den intressanta historien

Det var ändå en tydlig sammanfattning. Men alla är vi olika. Vissa blickar hellre tillbaka mot historien, andra lever bara i nuet, medan andra mestadels bara ser framåt i tiden. Alla tre slags personligheter finns även i detta forum.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2018, 11:02:02 AM
Det var ändå en tydlig sammanfattning. Men alla är vi olika. Vissa blickar hellre tillbaka mot historien, andra lever bara i nuet, medan andra mestadels bara ser framåt i tiden. Alla tre slags personligheter finns även i detta forum.
Det var en sammanfattning som inte riktigt överensstämmer med faktiska förhållanden. Det finns en blandning av hur folk riktar sina blickar på många olika sätt och därmed finns det tack och lov betydligt fler än bara tre slags personligheter men majoriteten utav oss alla är över 40 år och oavsett bussintresse så tror jag att de allra flesta av oss som var med åtminstone på 80-talets mitt och tidigare känner till SJ Buss.

zjbus

Citat från: mittlinje skrivet 01 september 2018, 10:52:31 AM
Vilka är framtiden? De unga eller gamla? Om du vill lyckas i samhället måste du se framåt, så har det alltid varit i ett normalt samhälle där demokrati får råda. Tror inte att "vi" äldre mår bättre av att namnet SJ-buss lever vidare. Det är stendött och tillhör det förgångna. Och skall vi tillbaka till den tiden så måste vi ta alla mobiltelefoner från dagen unga och ge dem en pinne, skicka ut dem skogen och säga - sysselsätt dig nu med en lek.

Senast i går på pendeltåget hade ett äldre par och jag en dialog om samhällets utveckling. Vi var överens om att det vi reagerar på idag, t ex gällande musik, reagerade våra förädrar på när vi var unga och generationen innan på våra föräldrar. Med det menar jag, vi kan inte stoppa utvecklingen och därför måste vi se framåt även gällande bussnäringen. Vi kan inte isolera oss från detta och/eller från den internationella spelplanen. Stoppar vi Flixbus idag kommer det att stå någon annan och knacka på dörren om ett decenium samtidigt som vi tappat en hel del, vi blockerar framtiden för våra unga.
De unga eller gamla säger du, du kan inte tänka dej alla oavsett ålder? Det kan jag och säkerligen de flesta. Sen varierar ju förstås intressena oerhört men du menar alltså att alla som tycker att mycket var bättre förr och uppskattar dåtidens kvalitet framför dagens köp-slit och släng mentalitet och saknar det lugnare tempot utan hög stress lyckas inte i samhället i ett normalt demokratiskt land? Det finns sannolikt ingen generell uppfattning om att må bättre av att namnet SJ Buss skulle leva vidare, det är i allra högsta grad individuellt men låt var och en ha sin uppfattning om ifall det är stendött och tillhör det förgångna eller inte. Det går utmärkt att kombinera gammalt och nytt det innebär inte att stoppa utvecklingen. Slutligen så tillhör inte framtiden enbart våra unga.

Nico

Den här tråden har nått vägs ände och tillför inget mer. Jag låser den därför nu. 

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman