Jönköpings nya stombussar (Mercedes Citaro Hybrid) (Bilder)

Startat av VincentJkpg, 17 maj 2019, 22:37:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

VincentJkpg

Börjar med att be om ursäkt för dåliga bilder, förväntade mig definitivt inte att se nya bussar i Jönköping då jag inte läst nåt om att stombussarna skulle bytas ut redan under sommaren. Måste säga att jag verkligen gillar det nya färgschemat på JLT:s bussar, alltid gillat att se Nettbuss nya på linje 101.



Artikel från Bussmagasinet: https://www.bussmagasinet.se/2019/05/biogashybrider-fran-mercedes-till-jonkoping/

(Bilderna är tagna nära hållplats Hermansplan)

1896

Då kan man fråga sig om Keolis får behålla stadstrafiken i Jönköping, om man investerar i 32 nya bussar med så kort tid kvar på avtalet, men det kanske är tänkt att ev ny entreprenör ska ta över bussarna ?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gano

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 maj 2019, 09:06:19 AM
Då kan man fråga sig om Keolis får behålla stadstrafiken i Jönköping, om man investerar i 32 nya bussar med så kort tid kvar på avtalet, men det kanske är tänkt att ev ny entreprenör ska ta över bussarna ?

När Keolis avtal går ut är tanken att stomlinjerna ska köras med elbussar. Detta är tänkt 2021, eller 2022.

VincentJkpg

Då är väl detta en konstig investering kan man tycka? Jag har ingen aning om hur sånt här fungerar men det låter konstigt i mina öron

Kortebo

Citat från: vinolik skrivet 19 maj 2019, 12:38:09 PM
Då är väl detta en konstig investering kan man tycka? Jag har ingen aning om hur sånt här fungerar men det låter konstigt i mina öron


Det finns övertagandekrav, om Keolis skulle förlora trafiken 2021. Dom nya ledbussarna kan ju användas på övriga linjer i Jönköping alternativt skickas nån annanstans i Sverige

Bussemil

Citat från: Gano skrivet 19 maj 2019, 12:20:33 PM
När Keolis avtal går ut är tanken att stomlinjerna ska köras med elbussar. Detta är tänkt 2021, eller 2022.

Mercedes bussarna är de "elbussar" som man tänkt ska gå på linje 1, 2 & 3 sen vad de skaffar för bussar på linje 4 när den startar 2021 vet ingen ennu

Karsten

Citat från: Bussemil skrivet 19 maj 2019, 13:29:47 PM
Mercedes bussarna är de "elbussar" som man tänkt ska gå på linje 1, 2 & 3 sen vad de skaffar för bussar på linje 4 när den startar 2021 vet ingen ennu

Nä nä, så är det inte. Mercedesbussarna är gasdrivna.

virtual1

Citat från: Karsten skrivet 19 maj 2019, 14:45:20 PM
Nä nä, så är det inte. Mercedesbussarna är gasdrivna.

Haha, jo, så är det. Det är en el/gashybrid!

zjbus

Transportstyrelsen uppger på denna buss Drivmedel Metangas

Fredde


Bussemil

Citat från: Karsten skrivet 19 maj 2019, 14:45:20 PM
Nä nä, så är det inte. Mercedesbussarna är gasdrivna.

Vet mycket väll att de är Gas Hybrider och inte rena Elbussar, det var därför jag skrev "Elbussar"


VincentJkpg

#13
Citat från: Fredde skrivet 19 maj 2019, 19:40:56 PM
Var ser du det?


Det står NGT hybrid på själva bussen i bilderna. Man kan ju tycka att det borde stå på transportstyrelsen också. Sen är det ju konstigt att man sagt att det ska gå elbussar på stomlinjerna men ändå väljer man gashybrider???

Hade definitivt varit möjligt med 100% el men har märkt att Jönköping ogillar att ligga i framkant gällande kollektivtrafiken.

homer

Citat från: vinolik skrivet 19 maj 2019, 22:13:24 PM
Det står NGT hybrid på själva bussen i bilderna. Man kan ju tycka att det borde stå på transportstyrelsen också. Sen är det ju konstigt att man sagt att det ska gå elbussar på stomlinjerna men ändå väljer man gashybrider???

Hade definitivt varit möjligt med 100% el men har märkt att Jönköping ogillar att ligga i framkant gällande kollektivtrafiken.

skattebetalarna tackar för de, smålänningar som dom är ;D