(http://bussmicke.jalbum.net/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Sodermanlands_Lans_Trafik/300/SLT_373_Strangnas_busstation_1992-05-16.jpg)
Klassiker. Beställt en rulle med en "tom rad" Den som sedan gjorde rullen gjorde sitt jobb bokstavligt😊
De allra första dagarna med SLs BussPC kunde man skylta "blank skylt" på de yttre skyltarna. Dvs synlig text istället för helt svarta skyltar utan bokstäver, som det var tänkt.
Var väl en del sörmlandschafförer som fick frågan var Tomrad låg. ;D
Var på en personalutflyckt med dåvarande P10 till Malmköping på tidigt 80-tal då några bussar var skyltade Abbonerad och några hade Tomrad. Chaffören berättade då att dom brukade säga att Tomrad låg lite bortom Julita .....
På VBK lär de ha förklarat det med att eftersom det fanns en ort som hette Abonne rad, så varför inte Tom rad också! ;)
Tack Micke! Snygg bild med intressant skyltning! :)
Citat från: Bussmicke skrivet 28 september 2019, 18:21:41 PM
Finns någon VBK bevarad?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
www.svenskbusshistoria.se/go?id=503
Hej !
I Jönköping hos en bekant veteranbussamlare finns en Volvo B 75506 VBK bevarad, fd. buss från Nässjö Omnibusstrafik.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 28 september 2019, 18:58:37 PM
Hej !
I Jönköping hos en bekant veteranbussamlare finns en Volvo B 75506 VBK bevarad, fd. buss från Nässjö Omnibusstrafik.
Mvh Peter Ö
Leveransbilde/omtale av denne i innlegg 2-3 på denne siden:
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?f=34&t=10559&start=4905
Citat från: Bussmicke skrivet 30 september 2019, 18:30:45 PM
Nu tänkte jag inte på så gamla bussar utan mer på karosstypen i min bild.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Cou 863 på din bild är årsmodell 1980 och för gammal skriver du, 1983 var sista året som VBK tillverkades och jag länkade tidigare till en 83:a så det är svårt veta vad du är ute efter, specificera.
I Norge finnes vel 10-15 stk bevarte VBK modell 42 og 50 bygget fra 1975 og senere.
De finnes alle ved å bla gjennom denne lista med 16 sider og så få bilde ved a trykke
på reg.nr i venstre kolonne
http://www.rhf.no/infobanken/bevartebusser/alle-bevarte-busser/
Citat från: almeli skrivet 30 september 2019, 19:09:23 PM
I Norge finnes vel 10-15 stk bevarte VBK modell 42 og 50 bygget fra 1975 og senere.
De finnes alle ved å bla gjennom denne lista med 16 sider og så få bilde ved a trykke
på reg.nr i venstre kolonne
http://www.rhf.no/infobanken/bevartebusser/alle-bevarte-busser/
Ni har många bevarade VBK, den nyaste från 1981 såg jag.
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 18:54:23 PM
Cou 863 på din bild är årsmodell 1980 och för gammal skriver du, 1983 var sista året som VBK tillverkades och jag länkade tidigare till en 83:a så det är svårt veta vad du är ute efter, specificera.
han spør da om det er bevart noen VBK modell 50, som den han har bilde av.
Vet bare at det er bevart noen i Norge av M50.
Citat från: Knut skrivet 01 oktober 2019, 19:36:09 PM
han spør da om det er bevart noen VBK modell 50, som den han har bilde av.
Vet bare at det er bevart noen i Norge av M50.
Ok, vet du vilka år VBK modell 50 tillverkades?
Første VBK M50 bygg# 4777 levert 21.01.1975
Siste VBK M50 bygg# 45630 levert 12.09.1979
Citat från: almeli skrivet 01 oktober 2019, 21:30:16 PM
Første VBK M50 bygg# 4777 levert 21.01.1975
Siste VBK M50 bygg# 45630 levert 12.09.1979
Tack för informationen men förstår ännu mindre vilken modell han frågar efter för dom här tyckte han väl var för gamla.
Citat från: Bussmicke skrivet 01 oktober 2019, 21:49:01 PM
Det handlar inte om hur gamla bussarna är utan sen modell Jag visade i början. Jag var otydlig första gången men sen har jag Tre gånger sagt vilken modell jag efterfrågar ang bevarandet.
Förstår inte vad som är svårt.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Instämmer i att du var otydlig första gången men även dom två påföljande gångerna:
1. Nu tänkte jag inte på så gamla bussar utan mer på karosstypen i min bild.
2. Varför det? Jag undrade om modellen på min bild.
Någon tredje gång finns inte före mitt inlägg till almeli som du nu citerade.
Citat från: zjbus skrivet 28 september 2019, 18:49:07 PM
www.svenskbusshistoria.se/go?id=503
Den buss som finns på bild i
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=503
är ingen VBK egentligen utan en modell som byggts i Danmark i staden Herning. Flera sådana bussar fanns i Halland. Men även några med VBK i fronten.
Jag är lite osäker på hur man gjorde. VBK tog över fabriken i Herning. Bussarna kallades sedan VBK i fronten. Men vad kallades personbilarna som byggdes om (förlängdes).
När det gäller bussar från VBK så fanns det en linjemodell som byggdes på B58. När sedan bussen byggdes på B10M så ändrades uppbyggnaden av karossen. I annonser så skrevs att bussarna fick fogar med skruvar. Tidigare hade man svetsat profiler. Aluminium är svår att svetsa nämligen. VBK bussen som GDG övertog,2529, är av lite mera snitsigare typ. Busskarosseringen lades ned cirka 1982. Troligen beroende på bristande likviditet.
AB Volvo fick hyra lokal och fick pengar för att starta viss produktion. Därav att det sattes samman Säfflekarosser där. Enligt uppgift forsatte verksamheten i Herning,Danmark med enstaka karosser och förlängning av personbilar.
Citat från: S Svensson skrivet 02 oktober 2019, 00:50:06 AM
Den buss som finns på bild i
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=503
är ingen VBK egentligen utan en modell som byggts i Danmark i staden Herning. Flera sådana bussar fanns i Halland. Men även några med VBK i fronten.
Jo dette er en VBK modell 500, Herning bygget også VBK modell 600. Forlengelse av personbiler gjelder biler som bygges om til ambulanser, denne produksjonen pågår fortsatt
https://www.vbknordic.no/
Bildet til Bussmicke viser en VBK M50 bygget i Horten
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=9097
VBK-historie:
https://no.wikipedia.org/wiki/Vestfold_Bil_%26_Karosseri
https://web.archive.org/web/20080503000845/http://borreminne.hive.no/aargangene/1996/06-vbk.htm
Citat från: S Svensson skrivet 02 oktober 2019, 00:50:06 AM
Den buss som finns på bild i
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=503
är ingen VBK egentligen utan en modell som byggts i Danmark i staden Herning. Flera sådana bussar fanns i Halland. Men även några med VBK i fronten.
Jag är lite osäker på hur man gjorde. VBK tog över fabriken i Herning. Bussarna kallades sedan VBK i fronten. Men vad kallades personbilarna som byggdes om (förlängdes).
När det gäller bussar från VBK så fanns det en linjemodell som byggdes på B58. När sedan bussen byggdes på B10M så ändrades uppbyggnaden av karossen. I annonser så skrevs att bussarna fick fogar med skruvar. Tidigare hade man svetsat profiler. Aluminium är svår att svetsa nämligen. VBK bussen som GDG övertog,2529, är av lite mera snitsigare typ. Busskarosseringen lades ned cirka 1982. Troligen beroende på bristande likviditet.
AB Volvo fick hyra lokal och fick pengar för att starta viss produktion. Därav att det sattes samman Säfflekarosser där. Enligt uppgift forsatte verksamheten i Herning,Danmark med enstaka karosser och förlängning av personbilar.
Stort tack för din utförliga information som nu har gjort både mej och säkert många fler mer insatta i VBK historiken.
Citat från: Bussmicke skrivet 28 september 2019, 18:21:41 PM
Finns någon VBK bevarad?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Sporveismusset i Oslo har 2 stk M50
1 Mercedes Benz
https://sporveismuseet.no/vognpark/RB56.htm (https://sporveismuseet.no/vognpark/RB56.htm)
1 Volvo B10MA
https://sporveismuseet.no/vognpark/OS717.htm (https://sporveismuseet.no/vognpark/OS717.htm)
Citat från: Knut skrivet 03 oktober 2019, 09:26:59 AM
død link hos meg
Tekniska problem hos Bussdatabasen Svensk Busshistoria