Gratis buss = stressade busschaufförer

Startat av Tomten, 21 november 2013, 04:37:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tomten

Var ju bara en tidsfråga innan detta skulle hamna i tidningarna

http://avestatidning.com/nyheter/1.2286930-avestas-busschaufforer-stressade-efter-gratis-bussfarder

http://dalademokraten.se/2013/11/20/gratisbussar-gor-forare-sjuka/

http://www.dt.se/nyheter/avesta/1.6511570-busschaufforer-stressas-av-fripassagerare

Kör själv här i Avesta och kan dra en liten förklaring

Barnvagnar-ständigt återkommande och eftersom det är gratis är det ofta resor in till stan från Krylbo där vi har 3-4 hållplatser där det nästan alltid kommer på barnvagnar. Problemet är bara att vi kan bara ta 1 eller 2 barnvagnar beroende på buss. Detta gör att det ibland blir bråk vid hållplatserna och att folk tränger sig på med sina barnvagnar för att få åka med eftersom bussen bara går var 30:e minut. Vi som förare kan ju inte avgöra vem det var som var först vid hållplatserna. Eller så kan det vara så att du redan har en/två barnvagnar på bussen, och folk blir förbannade för att de inte kan åka med och försöker ställa sig i gången med sin barnvagn och när vi säger till att de inte kan stå där så blir det ett jädra liv och man är ofta dum i huvudet enligt passageraren och de förstår inte att det handlar om säkerheten för passagerare i första hand. Och nu kommande vinter så är det ofta de åker bara 1 hållplats för att det är kallt och det tar tid att stanna och släppa av, något som tidtabellen inte är gjord för.

Rullatorer-Personer som har väldigt svårt att röra sig under normal fall och som verkligen skall åka färdtjänst men som vägrar att betala den avgiften och istället åker gratisbuss. Ofta tar det 1-2 minuter extra att få på denna passagerare då rörelsehindret är att de ofta inte ens kan lyfta upp fötterna tillräckligt högt för en nedsänkt buss, lägg till det sen att de skall köra på rullatorn och dessutom få en plats där barnvagnarna står idag. Finns det inte plats då måste ju rullatorn fällas ihop, något som väldigt sällan görs av den resande utan då ställs rullatorn i mittgången och man får påtala att den inte kan stå där.

Överfulla bussar- Många turer främst till Krylbo Järnvägsstation är det stopp på alla 17 hållplatserna, något som en tidtabell absolut inte är gjord för. Enda gången som du kan hålla tiden i vanliga fall är på de absolut första turerna eller de två sista för dagen

Problemen är i första hand när du kör från Avesta Busstation till Krylbo Järnvägsstation, då har du 5 minuter väntetid nere i Krylbo, denna tid försvinner ofta helt pga alla stopp vilket gör att du måste köra vidare direkt upp till Avesta Busstation, där har du 2 minuter innan du skall åka vidare till Skogsbo (Åsgårdsplan). De två minuterna är direkt borta om du skall lasta skolbarn på vägen in eller om du skall ha av en rullator eller barnvagn på vägen in. När du kommer upp till Skogsbo (Åsgårdsplan) så har du 3 minuter där innan du skall vidare in till stan, men du har ofta många att lasta på i hållplats Dalahästen där kommer ofta flertalet barnvagnar, inte med barn utan fullastade med mat (dessa skall vidare till Krylbo). Så när du väl kommer upp till Åsgårdsplan, så är dina 3 minuter redan borta och du är sen. Så blir det att åka ner direkt till Avesta Busstation igen, där har man i vanliga fall 7 minuter innan man avgår till Krylbo igen, men eftersom man är sen så har man kanske 3-4 minuter om man har tur.

Och då sitter man i en sits nu där du redan har barnvagnar på (fulla med matkassar istället för barn) och på Avesta busstation har du då kanske folk med rullatorer och barnvagnar som inte kan få plats, sen kommer du till första hållplatsen mot Krylbo (Bryggaregatan) där står ofta folk med barnvagnar som skall till med som varit i stan och handlat och som inte får plats. Och sen är det bara att repetera allt igen, om och om igen.

Sen får man ju tillägga att Avesta har många flyktingförläggningar och där är MYCKET folk som väntar på besked från Migrationsverket och vad som skall hända och det är ofta dessa människor som vi har med på bussarna och som använder det som värmestuga för att de har helt enkelt inget annat att göra under dagarna. Du kan lätt se samma individer åka 4-6 gånger per dag, in och ut om och om.

Hållplatsen Hyttbacken som nämns i artikeln är en hållplats där det en (1) skolunge som inte kan gå 300 meter till en annan hållplats utan där vi skall stanna i en svepande vänstersväng i nedförsbacke och bakomvarande inte kan se dig förrän de är 150 meter från dig. Många timmerbilar som går denna väg och som i vinterväglag definitivt inte kommer kunna stanna om det är så att vi skall stanna vid hållplatsen för att släppa av, så det är en olycka som väntar på att ske.

Vändplatsen i Snickarbo är vi tvunga att gå in i vänster körfält för att backa in på en sidoväg, detta också i en svepande vänstersväng med buskar som täcker synfältet både för oss i bussen, men även för kommande trafik.

Är det någon som har frågor så ställ de gärna



JDS

Usch, vad hektiskt. Verkar nästan som rena rama storstan!  ::)

yngrot

Tyvärr blir detta konsekevns av gratis bussar men som ingen  anvarig vill kännas vid .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

DEB

Är jag naiv om jag säger att ökat resande bör mötas upp med större turtäthet? Om resandet ökar med 400 procent, som jag tror var fallet i Avesta, bör man åtminstone fördubbla antalet stadsbussar. Halvtimmestrafik med två stadsbussar i en medelstor stad med gratis bussresande låter alldeles för lite.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Jona

Kanske dags och införa gratis busstrafik du måste betala för!!

Lät detta konstigt, betala för någon gratis?
Jag tänker mig följande, du har ett högt pris för att köpa enkelbiljett, säg 30:- ombord för en resa inom tätorten/kommunen eller dylikt och 20:- vid förköp.

Turister och sällan-resenärer kan köpa dygnskort för säg 50:- (förköp) eller varför inte 100:- för 3 dygns, 150:- för 7 dygn och 300:- för månad. Dessa kort är inte personliga men kan konfiskeras.

Men kommuninvånarna kan välja och köpa månadskort för 300:- ovan eller gå som exempel in på sitt kommunkontor köpa ett årskort som betalas via autogiro för 1200:- år (100:- månaden) som exempel.

Årskorten kan med fördel vara personliga, övriga opersonliga, men alla är biljetter på kort och dessa kort kan konfiskeras. Alltså om man missköter sig kan man få kortet indraget och då måste KÖPA ett nytt.
Årskorten som är personligt kan också förloras och det rapporteras varför man förlorar det. Här får man hitta på någon avgift som måste betalas ändå, trotts man blir av med kortet så det kostar och missköta sig.

Att beställa ett nytt årskort om du fått det gamla indraget kostar säg 300:- extra vid nyköp, och om du blir av med korten för många gånger blir du portad!

Men tvärtom då, en resenär som sköter sig exemplariskt kan vid köp av årskort får minskad avgift varje månad från år 2 t.ex.

För då kommer folk och få en morot som gör att dom tänker efter före, för missköter man sig kan jag förlora kortet och måste köpa ett nytt osv...

PLUS att man får resenärs-statistik om hur många som åker och vart...

PS detta är en lösning, finns säkerligen många andra....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Patrik

Det är likadant här i Kiruna som Avesta, våra busskort kostar 100kr och gäller i 1år.

Känner igen problemen ni har med barnvagnar, överfulla bussar, tidtabeller som inte håller pga alla stopp etc.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

Ökad turtäthet kan ju vara en del av lösningen. Rejält utökade körtider som motsvarar dagens tider inkl alla förseningar är en annan lösning. Visserligen blir bussen då så långsam att det går snabbare att gå eller cykla, men man måste ju ha realistiska körtider.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 21 november 2013, 10:04:19 AM
Ökad turtäthet kan ju vara en del av lösningen. Rejält utökade körtider som motsvarar dagens tider inkl alla förseningar är en annan lösning. Visserligen blir bussen då så långsam att det går snabbare att gå eller cykla, men man måste ju ha realistiska körtider.

Problemet är att om man skall utöka produktionen så stiger kostnaderna snabbt i väg. Att införa nolltaxa på befintlig trafik kostar inte så mycket eftersom kommunen redan betalar för t ex skolungdomar som åker till och från skolan eller att efterfrågan på färdtjänst minskar till förmån för bussen.

Därför går ekvationen med nolltaxa och realistiska körtider inte ihop. Skall man förlänga de senare så uppstår ju ganska snart behov av ytterligare bussar på linjen. Och skall man glesa ut turerna så blir det ännu mer folk på de bussar som går.

Nolltaxa passar möjligen i små orter typ Ockelbo där nästan ingen ändå åker med bussen. Men inte i medelstora orter. Man gjorde ju samma erfarenhet i Kristinehamn som nu i Avesta.

Däremot har t ex försök med att låta pensionärer åka fritt utanför högtrafiktid i regel slagit väl ut. Man får en utjämning av resandet på köpet. Många pensionärer undviker givetvis att åka under den tid de måste betala för sin resa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bastyaelvtars

Det är samma sak i Göteborg, där Västtrafik i praktiken infört fria resor med på/avstigning vid valfri dörr.

homer

Samma sak i Stockholm, iallafall på avtalen som Keolis kör på, nekar du någon som vill åka in till stan för att fylla på kortet blir du inkallad till chefen...

Wetjo

Vi som kör linje 5 och 205 får ju argumentera för att folk ska betala i Avesta. Dessa linjer ingår inte i gratisutbudet, eftersom linjerna lämnar kommunen...
Linje 3, 4 och 300-linjerna är gratis i Avesta.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2013, 10:57:49 AM
Problemet är att om man skall utöka produktionen så stiger kostnaderna snabbt i väg. Att införa nolltaxa på befintlig trafik kostar inte så mycket eftersom kommunen redan betalar för t ex skolungdomar som åker till och från skolan eller att efterfrågan på färdtjänst minskar till förmån för bussen.

Därför går ekvationen med nolltaxa och realistiska körtider inte ihop. Skall man förlänga de senare så uppstår ju ganska snart behov av ytterligare bussar på linjen. Och skall man glesa ut turerna så blir det ännu mer folk på de bussar som går.

Javisst! Men att kommunal- och/eller landstingsskatten måste höjas för att täcka de ständigt ökande kostnaderna för den avgiftsfria trafiken förväntar man ju sig att precis alla politiker, tjänstemän och konsulter är fullständigt medvetna om... ::)

Tyvärr slår dessa skattehöjningar mest orättvist mot de som bor i byar i delar av kommunerna/länen som knappt har busstrafik. De måste ändå finansiera lika mycket pengar till verksamheten som de som bor mitt inne i innerstäderna.

Olof Lagerkvist

Citat från: PeterS skrivet 21 november 2013, 12:22:43 PM
Det är samma sak i Göteborg, där Västtrafik i praktiken infört fria resor med på/avstigning vid valfri dörr.

Jo, men där har ju trots allt på- och avstigning blivit betydligt smidigare. Tycker jag som resenär i alla fall. Däremot kan jag mycket väl förstå att förare känner att man "tappar kontrollen" lite vid hållplatsstoppen och det är naturligtvis en nackdel.

Sedan börjar det dyka upp en del kontroller åtminstone någorlunda frekvent i Göteborg så det blir förhoppningsvis så att resenärer ändå måste behålla vanan att faktiskt betala för resorna.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

bilomnibussen

Jag var med på sluttampen av gratisbussförsöket i Örebro. Kaos och vandalisering. Total frånvaro av respekt från resenärerna mot förarna. Bussarna blev ett slags öppet hus där man kunde lattja omkring som man ville. Jag har aldrig förstått varför just resandet ska vara gratis. Äldrevården är inte gratis, inte heller sjukvården även om den subventioneras mycket. Alla resurser är ändliga och med avgifter i kollektivtrafiken gallras det onödiga värmestugeåkandet bort liksom det onödiga åkandet av helt friska personer mellan de mest närliggande hållplatserna. Ungdomar mår bättre av att gå 200 meter än att alltid åka.
Mvh Jan G