Buss fastnade mellan hyreshus i Göteborg

Startat av Tommy E, 26 februari 2013, 21:56:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1331432-buss-fastnade-mellan-hyreshus

I artikeln står det att bussen fastnade under en viadukt, men på bilden ser jag ingen sådan. Kan bilden vara tagen efter att bussen kommit loss, eller är det på något annat sätt? :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mats Karlsson

Det står att föraren körde fel, försökte vända och kilade fast bussen. På bilden syns hur den står mot ett utstickande entrétak och frågan är om den också har kilat sig under en balkong. Bakdelen verkar vara på väg upp i ett buskage. Nog sitter den fastkilad!

Tommy E

Jo, bussen är ju onekligen i ett prekärt läge på bilden. Det var mest uppgiften om en viadukt som gjorde mig lite konfunderad. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mats Karlsson

Tidningar och ordval? Ja, om det kan sägas mycket! Entréetaket blev väl en viadukt för dem...

Ronald M. Jannesson

Ibland blir jag, minst sagt förvånad, hur man kan sätta sig in i sådana situationer med ledbuss. Dessutom finns det vid Briljantgatan en TYDLIG ersättningshållplats med bussvändplats och stolpe. Kan man inte SE längre fram än 10 m. SKA man inte köra buss!! Och sedan ge sig in på första parkeringsplats och försöka vända?? Nä, framförhållning ÄR A och O i detta yrke!!! ???

Ersa

"Vidukt" och "olycka"?
Märker media inte själva att de börjar framställa nåt som mestadels påminner om en ren parodi på hela nyhetsbranschen?

Ronald M. Jannesson

Journalister tillhör ju inte framtidsbranschen precis vad jag hört, så dom kommer nog sakta men säkert tyna bort i brist på jobb. Kanske därför dom krämar på allt..

Dson

Media är väl en sak. Men jag kan inte förstå, jag kan verkligen inte förstå, hur man kan bege sig in på ett sådant ställe med en buss? Det är ju bara helt otroligt...

Lars-Håkan_E

Citat från: Dson skrivet 27 februari 2013, 23:03:38 PM
Media är väl en sak. Men jag kan inte förstå, jag kan verkligen inte förstå, hur man kan bege sig in på ett sådant ställe med en buss? Det är ju bara helt otroligt...

Har sett betydligt värre försök, här har det sannolikt gått om han/hon hållit ut lite mer innan svängen.

Betydligt värre när någon ger sig in och försöker backvända i ett villaområde eller på en välbelagd parkeringsplats.

Känner man bara fordonet så går det att komma fram på väldigt många ställen där 3/4 av alla förare aldrig skulle få tanken på att försöka.

Ersa

Visst är det olämpligt att vända på okända områden. Men är man inte van med den (ibland oväntat) stora vändradien på en Volvo B9S kan även erfarna ledvagnsförare "fastna" på välkänd mark. Jag har lyckats att nästan kila fast en B9S på den egna garageplanen, där en H22 lätt brukade vändas några få år tidigare.

Just tåg- och spårvagnsersättningar brukar innebära förare ovana på linjesträckningen och ibland även hela området.

Dson

Jo, jag vet att man ibland "blir tagen på sängen" när man börjar vända om man inte är van vid fordonet. Men jag kan verkligen inte förstå hur man kan bege sig in på ett sådant ställe över huvud taget, för mig ligger det i min självbevarelsedrift liksom. In på gångbanorna mellan hyreshus har fordon inte att göra.

Nico

Kruxet är att förarna ibland har tryck på sig från folk ombord eller att de försöker att komma vidare för att inte vara i vägen osv. Istället för att då kanske ta lite ovett från bilister etc. och vänta in en trafikledare så chansar vissa förare. Har även jag varit med om ledbussar inne i radhus- och villaområden (med gator som knappt är breda nog för en personbil) runt om i stan och där man delvis fått vinscha ut bussarna då man ju har bättre rattutslag fram än bak. I ett annat fall fick jag en natt åka akut upp till Arlanda då en buss av någon orsak missat att köra ut vid Tullgränd mot Versailles.

Istället hade föraren fortsatt Driftvägen rakt fram och då fått för sig (trots att man kan svänga vänster på ytterligare en plats) att göra en rundpall framför en av de större grindarna in mot plattan vid terminal 5. Han lyckades då fastna mot en stolpe och lyckades få vikbromsen att låsa sig. Vakten hade ringt (det är ju skyddsobjekt) och varit irriterad... vilket jag oxå vart då jag fick åka från Handen bara för att konstatera att det räckte med att vrida lite på stolpen så gick det att trixa sig förbi tillräckligt för att räta upp vagnen. En snabb backning sen med upprätad vagn och efter det var det bara att tuta och köra igen. Det var dock ingen bra reklam för SL-trafiken.

En annan natt fick en kollega rycka ut på ett annat skyddsobjektslarm. Den gången gällde det Riksdagshuset och en nattbuss med en något nybakad förare tänkte vända och ställa upp vid Tegelbacken, men kom fel. På något vis hade han tagit sig till Gamla stan och vänster på Myntgatan, men sedan slog det slint. Bron han tänkte ta norrut var nämligen in på Riksgatan, men när han kommit tillräckligt långt för att sitta löst till, men utan att skada något så, så drog han p-bromsen och väntade på assistans. Backningen i sig var dock odramatisk, bara rakt bakåt in vid Lejonbacken och sedan lots till Tegelbacken för rätt spår vidare i livet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Dson skrivet 28 februari 2013, 01:03:13 AM
Jo, jag vet att man ibland "blir tagen på sängen" när man börjar vända om man inte är van vid fordonet. Men jag kan verkligen inte förstå hur man kan bege sig in på ett sådant ställe över huvud taget, för mig ligger det i min självbevarelsedrift liksom. In på gångbanorna mellan hyreshus har fordon inte att göra.

Det är rätt vanligt att man under stress slutar tänka logiskt.

Kimsan


Ersa

Att gående, cyklister och bilister dessutom har noll respekt förr bussars backljus och varningsljud gör ju att backning i princip blir omöjligt utan 1-2 personer (trafikledare) som står baktill och rent fysiskt ryter till åt de som försöker kasta sig ut bakom den backande bussen.