Uniform eller inte

Startat av Trucken, 25 januari 2013, 12:54:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 29 januari 2013, 09:28:18 AM
Men som jag sa. Förare ska ha kläder med företagets logga på så tjänstemanaskyddet gäller men kostymbyxor och skjorta ställer jag mig emot.

Men var kommer kostymbyxor in? Ytterst få av de arbetsgivare jag haft genom åren har haft tunna kostymbyxor som sina uniformsbyxor. Den absoluta majoriteten har haft slitstarka byxor (med eller utan benfickor), men som trots tjockt tyg sett propra ut. Nobinas mörkblå byxor utan benfickor ser ju dessutom nästan ut som fina civila kostymbyxor, men är av betydligt slitstarkare kvalitet.

För att återgå till Veolia hade de ett föredömligt brett urval som passade nästan alla. Ville man ha snygg skjorta med slips och stilren uniformsjacka så fanns dem. Ville man ha turtleneck/polotröja eller pikétröja så fanns dem bägge att välja. Underställ/långkalsoner fick man utan att man frågade. Kjol till damerna och kortbyxor till herrarna gick att beställa som tillval.
Det enda jag saknade i sortimentet var "rena" byxor utan benfickor, samt en lite stiligare kavaj.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2013, 02:04:35 AM
Men var kommer kostymbyxor in? Ytterst få av de arbetsgivare jag haft genom åren har haft tunna kostymbyxor som sina uniformsbyxor. Den absoluta majoriteten har haft slitstarka byxor (med eller utan benfickor), men som trots tjockt tyg sett propra ut. Nobinas mörkblå byxor utan benfickor ser ju dessutom nästan ut som fina civila kostymbyxor, men är av betydligt slitstarkare kvalitet.

För att återgå till Veolia hade de ett föredömligt brett urval som passade nästan alla. Ville man ha snygg skjorta med slips och stilren uniformsjacka så fanns dem. Ville man ha turtleneck/polotröja eller pikétröja så fanns dem bägge att välja. Underställ/långkalsoner fick man utan att man frågade. Kjol till damerna och kortbyxor till herrarna gick att beställa som tillval.
Det enda jag saknade i sortimentet var "rena" byxor utan benfickor, samt en lite stiligare kavaj.

GUB hade tunna kostymbyxor i sin uniform. Nobina hade samma sak. Dock kunde man hos nobina få tåligare byxor om man frågade. Det kunde man inte hos GUB.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trucken

Men när det vara bara SL och endast SL  så hade alla samma uniform. Nu byter vi uniform och arbetsgivare då och då. Är det inte bättre att ha en "SL-uniform" eller en "skånetrafiken uniform" ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Trucken skrivet 30 januari 2013, 11:05:45 AM
Men när det vara bara SL och endast SL  så hade alla samma uniform. Nu byter vi uniform och arbetsgivare då och då. Är det inte bättre att ha en "SL-uniform" eller en "skånetrafiken uniform" ?
'

Det har ju funnits dylika funderingar som har stoppats av olika skäl.

Problemet är att vissa förare skulle behöva två uniformer och i många fall byta under dagen, om man kör en beställning eller annat som inte är beställt av huvudmannen.

Sedan har ju föraren inget förhållande till huvudmannen utan endast till sin arbetsgivare, en neotral SL uniform vore därför inte så lyckad och i dagsläget när SL egentligen inte existerar annat än som ett marknadsföringsnamn skulle förarna egentligen ha SLL(Landstingets kläder)

bisquit

Klart en Chaufför skall bära uniform. Det vill säga skjorta och slips. Samt långbyxor och evt en pullover över skjortan. På sommaren kan det väl funka med Pikétröja eller kortärmad skjorta. Å givet en snygg enhetlig sommar resp vinterjacka. Samt enhetliga skor. Sen så borde det ur säkerhetssynpunkt, respekt till andra m.m. Vara förbjudet att bära huvudbonad. Är så gräsligt när det kommer en buss med någon tex kör i keps. Hur värdigt är det? När man är i tjänst. Samt även lämna privata bohaget hemma. Och hålla säg till tjänsteväskan. Oavsett syfte. Har någon gång då det varit kallt. Testat att dra på jackluvan på huvudet. Å jösses vad man tappar i synfältet..

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 30 januari 2013, 12:39:29 PM
Klart en Chaufför skall bära uniform. Det vill säga skjorta och slips. Samt långbyxor och evt en pullover över skjortan. På sommaren kan det väl funka med Pikétröja eller kortärmad skjorta. Å givet en snygg enhetlig sommar resp vinterjacka. Samt enhetliga skor. Sen så borde det ur säkerhetssynpunkt, respekt till andra m.m. Vara förbjudet att bära huvudbonad. Är så gräsligt när det kommer en buss med någon tex kör i keps. Hur värdigt är det? När man är i tjänst. Samt även lämna privata bohaget hemma. Och hålla säg till tjänsteväskan. Oavsett syfte. Har någon gång då det varit kallt. Testat att dra på jackluvan på huvudet. Å jösses vad man tappar i synfältet..

Båda företagen jag har kört åt/kör åt har keps med i sin uniform. Jag fattar inte de sista meningarna pga alla punkter? Sitter förare och kör med luvan uppe? Eller ska man ha det istället för mössa när det är kallt?

bisquit

För att förtydliga mig själv. Luva hade jag haft på mig när jag körde min egna bil vid ett tillfälle. Å upplevde det störande för synfältet. Själklart skall man bära mössa utomhus när det är kallt. Men när man kör skall det vara som inomhus. Mössa av. Tycker personligen det ser ovårdat och oproffsigt ut när någon kör med mössa keps etc. Oavsett om det är godkänt i från företaget eller inte.

MrH

Citat från: bisquit skrivet 30 januari 2013, 12:39:29 PM
Klart en Chaufför skall bära uniform. Det vill säga skjorta och slips. Samt långbyxor och evt en pullover över skjortan. På sommaren kan det väl funka med Pikétröja eller kortärmad skjorta. Å givet en snygg enhetlig sommar resp vinterjacka. Samt enhetliga skor. Sen så borde det ur säkerhetssynpunkt, respekt till andra m.m. Vara förbjudet att bära huvudbonad. Är så gräsligt när det kommer en buss med någon tex kör i keps. Hur värdigt är det? När man är i tjänst. Samt även lämna privata bohaget hemma. Och hålla säg till tjänsteväskan. Oavsett syfte. Har någon gång då det varit kallt. Testat att dra på jackluvan på huvudet. Å jösses vad man tappar i synfältet..


Du satte verkligen huvudet på spiken här,  det handlar om värdighet! Exakt så!  Värdighet.

Kom på en liten liknelse, ta den med ett visst mått salt och viss humor... Men någon skrev ordet "chaffis" i tråden tidigare, vilket jag personligen tycker är att sunka till det.. Så;

En CHAUFFÖR för mig är propert klädd, har alltid slips (kvinna scarf), har ett vårdat yttre och skjorta,  långbyxor. En CHAFFIS för mig är mer en sunkig, orakad typ i keps, slarvigt klädd och tar jobbet lite med en klackspark. Typ "vem bryr sig" som motto.  ;D

För övrigt är keps en styggelse i dessa sammanhang, tyvärr ingår den i  uniformen hos vissa operatörer.

/MrH

Björn Ax

Ja det är tur att vi tycker olika och att bolagen lyssnar på alla. Slips är det värsta som finns.

Tycker inte slips är varken bekvämt eller snyggt.

Skjorta kan jag gå med på men har hellre piké.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ronald M. Jannesson

Kör alltid i företagets keps, med företagets obegripliga tunna uniformsbyxor som man ser igenom och som därav ni förstår behövs långkalsonger inunder till i temperaturer under plus 5 grader!!! Alltså förstår ni att någon inte förstår yrket och vad som behövs klädmässigt sett?? :o

Ersa

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 31 januari 2013, 17:25:39 PM
Kör alltid i företagets keps, med företagets obegripliga tunna uniformsbyxor som man ser igenom och som därav ni förstår behövs långkalsonger inunder till i temperaturer under plus 5 grader!!! Alltså förstår ni att någon inte förstår yrket och vad som behövs klädmässigt sett?? :o

På de flesta företag, stora som medelstora, brukar det ju finnas något form av uniformsråd (eller liknande) som brukar utveckla uniformerna/arbetskläderna. Har företaget bara sett till att få in även de som arbetar "ute på fältet" och inte bara på kontoret, så brukar man kunna få till bra kompromisser. På de minsta företagen kör ju ägarna oftast lika mycket buss som de anställda, och brukar därför själv vilja ha rejält slitstarka kläder.