Uniform eller inte

Startat av Trucken, 25 januari 2013, 12:54:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trucken

Bussarna jag kör byter ägare. Jag byter chef. Jag byter uniform. Garaget är det samma. Och passagerarna är dom samma. Trafikhuvudmannen den samma.

Hade det inte varit bättre att trafikhuvudmannen utfärdar en uniform? Och operatörerna får utfärda en egen slips eller dyligt vid operatörsbytet.

Finns det något län som har det så? Har det varit så någon gång?

Ronald M. Jannesson

...men allvarligt talat; uniformen har väl spelat ut sin roll, eller??? Är väl en "gammal" kvarleva från den tid då chaufförsyrket hade en "viss status". Numera finns åtminstone här i Göteborg en förare som kör med en personlig typ "sjal" över halva huvudet. Nä; släpp det där med uniformstvånget och ge oss förare istället bidragspengar till att köpa funktionsdugliga kläder i överenskommen färg, typ.

buskörare

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 13:09:26 PM
...men allvarligt talat; uniformen har väl spelat ut sin roll, eller??? Är väl en "gammal" kvarleva från den tid då chaufförsyrket hade en "viss status". Numera finns åtminstone här i Göteborg en förare som kör med en personlig typ "sjal" över halva huvudet. Nä; släpp det där med uniformstvånget och ge oss förare istället bidragspengar till att köpa funktionsdugliga kläder i överenskommen färg, typ.

Uniformen har ju mer än en utseendemässig tanke också. Tjänstemannagrejen.

Fikman

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 13:09:26 PM
...men allvarligt talat; uniformen har väl spelat ut sin roll, eller??? Är väl en "gammal" kvarleva från den tid då chaufförsyrket hade en "viss status". Numera finns åtminstone här i Göteborg en förare som kör med en personlig typ "sjal" över halva huvudet. Nä; släpp det där med uniformstvånget och ge oss förare istället bidragspengar till att köpa funktionsdugliga kläder i överenskommen färg, typ.

Nog för att branschen är rätt död, ingen yrkesstolthet kvar osv
Men uniformen har flera viktiga betydelser, det visar vem som framför fordonet oavsett uppkomen situation, det ger en status som trafiktjänsteman och det visar tycker jag att man har en yrkesstolthet

 

Ersa

Ordet uniform betyder "enhetlig klädsel". Inte att klädseln måste vara strikt och militärisk.

Jona

Själv har jag alltid gillat uniform och jag hör till dom som trivs i dom och aldrig skulle kunna tänka mig och gå på jobbet utan en uniform.
Jag personligen gillar inte att fler och fler yrken låter en klä sig som man vill.

Nej uniform betyder inget militäriskt som Ersa också säger, utan den ska vara kläder passande för arbetsuppgiften, men den färg och profil företaget vill ha och med synliga loggor som visar mig som kund vem som jobbar på platsen osv.
Det jag gillar t.ex med Usa är att man har snygga uniformer i så många yrken, oftast har dom också mer propert och finare uniformer både som poliser och till och med köpcentrumvakt osv.
Uniformer är fint tycker jag alltså...

Jag t.ex har alltid mina arbetskläder på jobbet, och är oftast den ende av 5 anställda plus några som jobbar extra som har arbetskläder helt igenom. Visserligen förekommer det att vi gör "stora" jobb där alla har en t-shirt där företagets namn står.
Men jag ville ha "uniform" och fick därför det....

Mössa och tröja med logga alltså. Svarta byxor, svart tröja, svart mössa på grund av skitigt jobb där man riskerar och bli sotig.
Valde kläderna själv och chefen gick med på det.

Fördel med arbetskläder är att folk ser direkt vart du jobbar och oftast får man bättre bemötande när man springer i okända lokaler för att hitta till rätt ställe, inget vad gör du här.... här ska du inte vara, utan aha det är du som kommer med maten, är väl Bosse som bokat det, följ med här så ska jag kolla vart det ska osv.

Har även varit med att en äldre kvinna kom in på mitt jobb och ville boka catering och chefen och ägaren frågade vad hon kunde hjälpa dammen med, ägaren och chefen hade sina vanliga kläder men befann sig däremot visserligen i kassan i restaurangen, men tanten vände sig till mig, som hade arbetskläder och framförde sitt ärende.
Tyvärr kunde jag bara hänvisa tillbaka henne till kvinnan i kassan eftersom det var hon som sköter bokningarna osv...

Så ja, jag tycker arbetskläder/uniform är perfekt inte bara för att du inte sliter på dina privata kläder, utan också för att kunderna ser vem dom ska prata med.
Plus företaget får så att säga gratis reklam, som kan innebära jobb, vilket kan leda till sysselsättning vilket innebär att du kan få behålla ditt jobb.
Alltså, jag förstår inte ens hur det kan finnas människor som inte vill arbeta i uniform???

PS min åsikt detta, du behöver inte hålla med!

/Jona

MVH Filosofen Jona

yngrot

Uniform är ju viktigt att ha och att altid använda den ..  Särsklit för oss som kör buss.   Skulle det inträffa ett överfall av en förare och det kommer fram att det ex  har varit en slips som inte hör till så kan en driven advokat  få det till att du inte är tjänsteman eftersom du inte hade hela uniformen på dig.. Värt att tänka på när vissa individer vill använda privata kläder  .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MrH

För mig är det en självklarhet med uniform. Det är, förutom att det är snyggt och propert, också en grej av att man går in i yrkesrollen. De få gånger jag transporterat en buss t.ex mellan depåer eller till/från service och haft privata kläder så har jag känt mig "oklädd". Kändes helt fel. T o m om jag går på ett möte eller utbildning så klär jag mig i uniform.

Att börja verka för att var och en ska ha bara enhetliga kläder i viss färg gör bara yrket flummigt!

/MrH

Andy

När jag åkte på en längre bussresa med Eurolines hade inga av förarna uniform. Visserligen skjorta och långbyxor men ändå uppenbart privata kläder. Det ingav mycket lite förtroende och det kunde lika gärna varit vem som helst som "lånat" bussen. Det kändes som om vi köpt biljett och reste med totala främlingar snarare än med ett tydligt namngivet bussbolag. Uniformen är viktig (i.a.f. för mig) för att jag som konsument (utan att känna vederbörande personligen) ska känna att jag anlitar ett proffs för att utföra tjänsten.

Sitter föraren i vit urtvättad t-shirt och mjukisbrallor förväntas han inte köra bättre än vilken slarvig privatbilist som helst. Har företaget däremot försett honom med persedlar som uppenbart är företagskläder och inte privata, är det tydligt att företaget intygar att hans kompetens uppfyller deras krav.

Björn Ax

Jag förstår inte hur förarens kläder kan spegla hur denne person framför bussen?

Jag tycker föraren ska ha kläder på sig med företagets logga på men jag tycker inte det är avgörande hur bra bussen framförs.

Du kan ha uniform och köra dåligt samtidigt som du kan ha privata kläder och köra hur bra som helst.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Andy

Citat från: Björn Ax skrivet 28 januari 2013, 14:17:45 PM
Jag förstår inte hur förarens kläder kan spegla hur denne person framför bussen?
Det handlar om förväntningar. Det vill säga hur kunden upplever det första mötet med föraren och de förväntningar detta ger på den fortsatta färden. Det första intrycket påverkar mycket hur den faktiska resan upplevs. Två körmässigt likadana resor kan upplevas helt olika beroende på vilka förväntningar kunden fick vid påstigningen.

Björn Ax

Citat från: Andy skrivet 28 januari 2013, 17:11:05 PM
Det handlar om förväntningar. Det vill säga hur kunden upplever det första mötet med föraren och de förväntningar detta ger på den fortsatta färden. Det första intrycket påverkar mycket hur den faktiska resan upplevs. Två körmässigt likadana resor kan upplevas helt olika beroende på vilka förväntningar kunden fick vid påstigningen.

Tja jag förstår fortfarande inte hur det hänger ihop.

Jag har åkt med bussar som har haft förare med uniform och utan uniform. Mina förväntningar på färden blev absolut inte mindre bara för att föraren inte hade uniform.
Men det kanske bara är jag.

Jag tittar mera på bussen. :)

MrH

Jag säger bara... den dagen jag kliver in i ett flygplan och kapten eller styrman har t-shirt och keps... Då kliver jag av.  ;D

Nej, skjorta, slips/scarf, kompletterat med övriga uniformsdelar ska det vara på en busschaufför! ;D

/MrH

Ersa

Citat från: MrH skrivet 28 januari 2013, 23:16:14 PM
Jag säger bara... den dagen jag kliver in i ett flygplan och kapten eller styrman har t-shirt och keps... Då kliver jag av.  ;D
Nej, skjorta, slips/scarf, kompletterat med övriga uniformsdelar ska det vara på en busschaufför! ;D

Eller om personalstyrkan på vilka rederier som helst kör med t-shirt och keps? Nja, då föredrar jag nog hellre dubbelknäppta kavajer med gradmarkeringar på ärmarna, windsorknut på slipsen och skärmmössa. ;)

Sen behöver man ju kanske inte ha kavaj på sig i varenda buss man framför, men uniformen får gärna se bra ut samtidigt som den kan vara bekväm. Än idag tycker jag att Connex/Veolias uniformer från A la Carte Identity Clothing tillhörde de allra bästa i branschen. Snygga och prydliga, men även bekväma och grymt slitstarka.

Nico

Visst utgör uniform (en enhetlig klädsel) ofta något som vi lite till mans förutsätter och här i Sverige har vi som förare dessutom en extra skydd i uniformen. För vår del har det då blivit lite av en vana att förutsätta att vissa yrken är s.k. uniformsyrken.

Samtidigt är jag inne på Björn Ax linje om att allt inte heller sitter i uniformen på så vis. Kommer vi utanför Sverige och så blir uniformerna mer och mer sällsynta. Ofta handlar det mera om att klä sig propert än om en regelrätt uniform. Det gäller då från allt till bussförare vidare till järnvägspersonal och t.o.m. piloter i vissa småbolag. Typ kolla vissa buskflygare i USA... liksom att det väl inte (vilket kanske HJP eller Staffan kan svara på) var allför länge sedan t.ex. svensk lokpersonal började dra på sig uniform?

Sedan finns det som sagt andra varianter. Stötte t.ex. på en mindre firma i Baltikum för ett par år sedan där man hade några egenhändigt designade tröjor i vitt, grönt och blått medan resten av klädseln var valfri... men det hela fungerade bra trots det.


Instämmer i övrigt med Erik om Connex/Veolias uniformer från A la Carte... bästa och skönaste byxor och cardigans jag någonsin haft.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman