SL:s vintertidtabeller kan ses, men gäller bara till 8/12

Startat av Tommy E, 11 juli 2012, 22:23:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: rengmark skrivet 12 augusti 2012, 23:26:04 PM
I hållplatstidtabellen http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1046/out/290915.pdf anger man bara 311 och 312 i tabellhuvudet. Jag läser tabellen som att Adelsö i princip får timmestrafik medan de som ska till Slut endast får några enstaka avgångar. Egendomligt att skylla på utrymmesbrist för hållplatsförteckningen.

Det där är ett typiskt exempel på att automatiserade hållplatstidtabellsframställningsprogram inte ger så tydlig information. Man kan tolka en här tidtabellen på ett antal olika sätt:

1. Alla bussar går till Adelsö (med bussbyte någonstans). Inte sant.
2. Endast en tur om dagen går till Adelsö. Inte sant.
3. Endast en tur om dagen går till Slut. Inte sant.

Ekerö är inget bra område att ha särskilda stolptidtabeller på i riktning från Brommaplan, trafiken är helt enkelt för komplex. Av samma anledning använder vi inte stolptidtabeller på Roslagsbanan, de test som gjordes resulterade i ca 25 anmärkningar per tidtabell för att få en någorlunda korrekt tidtabell.

JDS

Hade häromdagen tidtabell att studera linje 40:s tidtabell vid Sveaplan. Man har liksom vänt på allting tvärtom mot det normala, så en tur utan anmärkning anses tydligen gå till Stora skuggan via Ekhagen. Om den vänder vid Lektorsstigen och/eller inte går via Ekhagen så har den en anmärkning. Det är fånigt men okej då, konstigare är i så fall att det ingenstans på tabellen framgår att linjen fortsätter längre än till Stora Lappkärrsberget!

Är det alltså en automat som har ställt till med detta?

Ted Selander

Citat från: JDS skrivet 13 augusti 2012, 11:59:41 AM
Hade häromdagen tidtabell att studera linje 40:s tidtabell vid Sveaplan. Man har liksom vänt på allting tvärtom mot det normala, så en tur utan anmärkning anses tydligen gå till Stora skuggan via Ekhagen. Om den vänder vid Lektorsstigen och/eller inte går via Ekhagen så har den en anmärkning. Det är fånigt men okej då, konstigare är i så fall att det ingenstans på tabellen framgår att linjen fortsätter längre än till Stora Lappkärrsberget!

Är det alltså en automat som har ställt till med detta?
Sveaplan:
http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/sommar/1031/out/215185.pdf

Jo, det är ingen måtta längre. Vad gör vi med oss, stackars människor. Det måste ju finnas någon som tycker det här är bra och tydligt!? Träd fram!
Irriterande dock med någon/några avgångar utan anmärkning, och inte heller det är rätt om man ser till rubriken på tabellen.

Vad blev det av enkla begrepp som "via Ekhagen", "natt mot lördag" etc.?

Omnilasse

Jo, det finns tyvärr rätt många exempel på stolptabeller som bara blir märkligare och märkligare. Ta denna samlingstidtabell från Nacka Forum till Slussen där man valt att inte ta med linje 409. 414 och 420, men däremot 471 (som i och för sig kan vara okej att ha med, men kanske tydligare att ha separat tabell för). Men det märkligaste är ju att aldrig någon tycks reagera över dessa rena felaktigheter, felen kvarstår ju ofta i många år tycks det som...

http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1036/out/282586.pdf

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2012, 14:42:09 PM
Jo, det finns tyvärr rätt många exempel på stolptabeller som bara blir märkligare och märkligare. Ta denna samlingstidtabell från Nacka Forum till Slussen där man valt att inte ta med linje 409. 414 och 420, men däremot 471 (som i och för sig kan vara okej att ha med, men kanske tydligare att ha separat tabell för). Men det märkligaste är ju att aldrig någon tycks reagera över dessa rena felaktigheter, felen kvarstår ju ofta i många år tycks det som...

http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1036/out/282586.pdf

Frågan är om tidtabellerna ens går via någon som kan hitta felen innan de sätts upp på hållplatserna? Jag misstänker att det är svårt för trafikplanerarna att korrekturläsa alla stolptidtabeller (som dessutom uppdateras löpande av "automatiseringsfunktionen") innan de ska publiceras.


Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2012, 14:56:54 PM
Frågan är om tidtabellerna ens går via någon som kan hitta felen innan de sätts upp på hållplatserna? Jag misstänker att det är svårt för trafikplanerarna att korrekturläsa alla stolptidtabeller (som dessutom uppdateras löpande av "automatiseringsfunktionen") innan de ska publiceras.

SL har ju tidigare haft 3 personer för korrekturläsning - man undantag till och med dem från kundtjänstorganisationen när man konkurrensutsatte den. Men de kanske har rationaliserats bort.

Vad jag väl reagerat på att det är så sällan någon reagerar. Man tycker att någon någonggång skulle reagera. Att man kan göra fel är väl inte så mycket att säga om. Men det kanske är som du säger. Eftersom allt nu sker med data så tycker man väl att ingen behöver kontrolla. Men samtidigt får man ju ofta problemet åt andra hållet. Stolptabellerna är korrekta men stämmer inte med den tryckta tidtabellen som inte heller verkar korrekturläsas.

Sedan är ju frågan vad som ingår i korrekturläsning. Tittar man bara efter direkta felaktigheter och inte kollar gentemot något slags original (vad nu det är i datans tidevarv), så hittar man ju förstås få fel, särskilt om det är en rapportfunktion från en databas.

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 13 augusti 2012, 19:21:01 PM
SL har ju tidigare haft 3 personer för korrekturläsning - man undantag till och med dem från kundtjänstorganisationen när man konkurrensutsatte den. Men de kanske har rationaliserats bort.

Vad jag väl reagerat på att det är så sällan någon reagerar. Man tycker att någon någonggång skulle reagera. Att man kan göra fel är väl inte så mycket att säga om. Men det kanske är som du säger. Eftersom allt nu sker med data så tycker man väl att ingen behöver kontrolla. Men samtidigt får man ju ofta problemet åt andra hållet. Stolptabellerna är korrekta men stämmer inte med den tryckta tidtabellen som inte heller verkar korrekturläsas.

Sedan är ju frågan vad som ingår i korrekturläsning. Tittar man bara efter direkta felaktigheter och inte kollar gentemot något slags original (vad nu det är i datans tidevarv), så hittar man ju förstås få fel, särskilt om det är en rapportfunktion från en databas.

Jag tror att problemet är att hos entreprenörerna finns expertisen vad gäller tidtabellernas innehåll (trafikplanering och lokalkännedom), medan det hos SL finns en stor kunskap om hur SLs olika datasystem talar med varandra.

Entreprenörernas trafikplanerare sänder in en komplett tidtabellsfil till SL inför varje tidtabellsskifte, och vad som sedan sker med den filen vet man mycket lite om. Om allt går som det ska kommer rätt information efter process hos SL ut på dynamiska skyltar, i reseplanerare och i automatgenererade stolptidtabeller. Om det inte blir rätt gäller det att någon upptäcker det, och kan lista ut var i kedjan det brustit.

Ficktidtabellerna görs av entreprenörerna varför innehållet i dessa ofta stämmer bättre överens med trafikplanerarens verklighet än vad stolptidtabellerna gör.

rengmark

Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2012, 20:23:54 PM
Jag tror att problemet är att hos entreprenörerna finns expertisen vad gäller tidtabellernas innehåll (trafikplanering och lokalkännedom), medan det hos SL finns en stor kunskap om hur SLs olika datasystem talar med varandra.

Entreprenörernas trafikplanerare sänder in en komplett tidtabellsfil till SL inför varje tidtabellsskifte, och vad som sedan sker med den filen vet man mycket lite om. Om allt går som det ska kommer rätt information efter process hos SL ut på dynamiska skyltar, i reseplanerare och i automatgenererade stolptidtabeller. Om det inte blir rätt gäller det att någon upptäcker det, och kan lista ut var i kedjan det brustit.

Ficktidtabellerna görs av entreprenörerna varför innehållet i dessa ofta stämmer bättre överens med trafikplanerarens verklighet än vad stolptidtabellerna gör.

Om det är på detta sätt känner jag mig utlämnad som resenär. Vilken information kan jag lita på? Som exempel finns i nya Lidingöficktidtabellen en förbindelse från Lidingö centrum 07.31 till Elfvik med byte. Denna info saknas i såväl reseplanerare som hållplatstidtabell och enligt SL är det reseplaneraren som gäller. Jag länkar till hållplatstidtabellen här eftersom den innehåller mycket andra konstigheter bl.a. att tidtabellen börjar vid 00 istf. 04 som är brukligt. Det ger till följd flera onödiga fotnoter som dessutom är svårförståeliga. De två sista natturerna från sommartidtabellen finns också med!
http://sl.se/KTT/hpltid/ihtt/vinter/1033/out/278046.pdf

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2012, 20:23:54 PM

Ficktidtabellerna görs av entreprenörerna varför innehållet i dessa ofta stämmer bättre överens med trafikplanerarens verklighet än vad stolptidtabellerna gör.

Jodå, men tyvärr har det varit rätt dåliga ficktidtabeller också de senare åren (ingen nämnd ingen glömd). Framförallt har problemen i dem varit att avgångar saknats. Helt klart skulle det behövas lite mer engagemang både från entreprenörers sida och SL:s sida för att det skulle fungera helt bra.

Men generellt ligger väl dock största skuld/ansvar förstås på SL. Och där är väl problemet att det mesta är delgerat till kundtjänst och en nivå där man inte riktigt har mer detaljerad kunskap om den trafik som bedrivs, medan de som har kunskap om detta nog har ett för strategiskt ansvar för att sitta och kontrollera tidtabeller och kundinformation. 

JDS

Även förr kunde det dock gå snett vid enstaka tillfällen. Kan ju inte låta bli att bjuda på den här gamla godingen...



Dagens tidtabell finns här om någon vill jämföra!

Omnilasse

Visst - det har alltid varit mycket korrekturfel i tidtabellerna - iaf så länge jag kan minnas - även om man väl alltid använde sig av samma tryckeri förr i tiden (Spånga tryckeri) som torde haft vanan. Men förr i tiden var det mer klassiska korrekturfel - alltså av typen radbrytningsfel och felstavningar eller att någon siffra kommit lite på sne och ofta missar från tryckeriets sida. Dagens missar är väl just därför lite knepigare då det sällan rör sig om felstavningar - utan just om att avgångar inte finns med etc.

Det som förvånar mig är väl också att om man inte själv hör av sig till SL och påpekar felaktigheterna är de ofta kvar oändrade under hela tidtabellsperioden. Fast det kanske bara visar att det är få eller inga som använder ficktidtabellerna längre...

Oftast blir det ju också nästan en kamp med SL där man först måste försöka övertyga dem om att det verkligen är fel. Bara detta kan vara en utmaning ibland och ta rätt mycket energi. Viss annan information kan man ju påpeka i åratal för SL att det är fel utan att man bryr sig om att rätta till felaktigheterna. De längsta ärendet tror jag att jag påpekat från och till för SL  i fyra år nu (och då rör det sig inte om bagateller - vissa förenklingar får man ju ibland förstå att man måste kommunicera ut för enkelhetens skull).