SL:s vintertidtabeller kan ses, men gäller bara till 8/12

Startat av Tommy E, 11 juli 2012, 22:23:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander


Ersa

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 14 juli 2012, 08:55:56 AM
Men det är en bra början. Förmodligen kommer det underlätta en hel del framöver när det gäller extratrafiken också, vid fler avgångar på samma tid kan ju många extrabussar gå som 676X. Tydligt och enkelt för resenärerna.

Jag hoppas de kommer att skyltas "676X Direktbuss Danderyds sjh" istället för bara "676X Danderyds sjukhus".
Prefixet X betyder ju för de flesta SL-resenärer "avvikande körväg", och inte automatiskt direktbuss utan avstigning mitt på linjen. Jag menar alltså sedan många år förekommande prefix X i trafikområdet Norrtälje. T.ex 620X och 636X som verkligen inte är några direktbussar, utan mera "skolbussar".

Citat från: Ted S skrivet 14 juli 2012, 10:14:24 AM
Tidtabellen anger 50-52 min för X-et, det är 8-9 min snabbare. Se http://sl.se/ficktid/vinter/v676.pdf

Viktiga minuter för Norrtäljeresenärerna som starkt ogillar mellanliggande stopp. Det känns nästan som att det är lite känsligt i Norrtälje stad att acceptera att det faktiskt finns andra resenärer i kommunen, samt inom Vallentuna kommun som bor närmare Stockholm, och att dessa också vill åka buss. 625 fick ju knappt vara kvar, och det klagas idag ofta på att 696 går via Rimbo och Finsta istället för raka vägen Stockholm-Norrtälje...

I övrigt kan jag knappt hitta några förbättringar alls angående Rimbolinjerna. Man verkar ha kopierat förra årets vintertidtabell nästan rakt av, och behållit alla missar som kritiserats en hel del av resenärer och föräldrar sedan augusti 2011. T.ex att 677:an till/från Uppsala ofta inte har anslutning med 639 till/från Stockholm. Samt den långa väntetiden mellan att barnen slutar i de tre skolorna c:a 14:45 fram till 15:15-15:17 då lokallinjerna äntligen får rulla iväg. 646 ska tomköras 14:45 från Abrahamsby till Rimbo utan att resenärer får åka med, och 648 kl 15:40 från Norrbyggeby likaså. Kan man inte ha en skyltad avgång om bussen ändå måste tomköras? Och 659 ska fortsätta tomköras över fem mil/dygn även om någon av de 1-2 resenärerna saknas. Miljötänk?
Nåja, alla olika förslag på förbättringar som sänts in från olika håll under 2011 kanske dyker upp i januari 2013? :)

P.Ek

Vad jag har sett är det inga stora förändringar i tidtabellerna, är de planerade till 8:e december?

Niclas Wennerlid

Ja, de flesta förändringarna som ursprungligen var tänkta till augusti kommer till december istället.

// Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 14 juli 2012, 22:57:20 PM
Ja, de flesta förändringarna som ursprungligen var tänkta till augusti kommer till december istället.

// Niclas

Gött! :)

fors13

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 14 juli 2012, 22:57:20 PM
Ja, de flesta förändringarna som ursprungligen var tänkta till augusti kommer till december istället.

// Niclas

Okej. Känner du till vilka förändringar som nu blivit uppskjutna till december?

Niclas Wennerlid

Ja, de för Keolis. Men jag har inte förändringarna nära tillhands just nu, det mesta handlar dock om trafikutökningar på befintliga linjer.

// Niclas

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2012, 11:43:09 AM
. 646 ska tomköras 14:45 från Abrahamsby till Rimbo utan att resenärer får åka med, och 648 kl 15:40 från Norrbyggeby likaså. Kan man inte ha en skyltad avgång om bussen ändå måste tomköras? Och 659 ska fortsätta tomköras över fem mil/dygn även om någon av de 1-2 resenärerna saknas. Miljötänk?


Detta är beroende av att SL inte betalar för en utökad trafik, troligtvis gör dessa pengar bättre nytta på andra håll.
Det finns ju inget som hindrar dig att ta med någon sugen kund ändå, något större behov lär det knappast vara.

Ett problem med att göra tomturer till linjeturer är att vid en eventuell indragning så får du betala vite för två inställda turer istf en så det gör man inte frivilligt.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 15 juli 2012, 11:06:15 AM
Detta är beroende av att SL inte betalar för en utökad trafik, troligtvis gör dessa pengar bättre nytta på andra håll.
Det finns ju inget som hindrar dig att ta med någon sugen kund ändå, något större behov lär det knappast vara.

Ett problem med att göra tomturer till linjeturer är att vid en eventuell indragning så får du betala vite för två inställda turer istf en så det gör man inte frivilligt.

Jo, jag förstår precis hur du menar. Men jag tycker ändå att det känns fel att tvinga ut bussen ut i skogen (även om den är tom på passagerare) för att därefter tomma hem. Jag tycker att man antingen ska kunna vända bussen efter en viss punkt (i dessa fall Rånäs samt Gottröra) om bussen är tom, eller köra hela vägen ut samt ha en linjeavgång även på returen. I mina ögon handlar det om service för landsbygden.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2012, 16:08:33 PM
Jo, jag förstår precis hur du menar. Men jag tycker ändå att det känns fel att tvinga ut bussen ut i skogen (även om den är tom på passagerare) för att därefter tomma hem. Jag tycker att man antingen ska kunna vända bussen efter en viss punkt (i dessa fall Rånäs samt Gottröra) om bussen är tom, eller köra hela vägen ut samt ha en linjeavgång även på returen. I mina ögon handlar det om service för landsbygden.

Om det ofta är tom buss så vore det en idé att informera SL och ändra turen till att fortsätta efter X endast om resande medföljer, det innebär en besparing och är bättre för miljön.

Under skollov kanske turen/erna bara skulle gå efter förbeställning

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 15 juli 2012, 16:17:31 PM
Om det ofta är tom buss så vore det en idé att informera SL och ändra turen till att fortsätta efter X endast om resande medföljer, det innebär en besparing och är bättre för miljön.

Under skollov kanske turen/erna bara skulle gå efter förbeställning

Just precis detta hoppas jag på för bl.a 646, 648 och 659 i januari. :)

P.Ek

Någon annan som sitter på info om trafikförändringar till december? :)

strömming

Hoppas att de gör något åt linje 309 efter den 8 december. Alltså samtrafik med 311/312 till Nyckelby med byte till 309. Alltså ett par, eller fler turer som inte går via Sandudden och Ekerö sommarstad i framförallt rusningstid. 309 har verkligen kommit i kläm. Det bör verkligen göras något åt den!! Inga turer över huvudtaget bör gå via Sandudden!!

BSB101

För oss kunder finns det i stort sätt bara två tabeller, sommartidtabell och vintertidtabell.

homer

Citat från: BSB101 skrivet 04 augusti 2012, 21:49:42 PM
För oss kunder finns det i stort sätt bara två tabeller, sommartidtabell och vintertidtabell.

precis som för alla som inte är kunder också