Swebus startar en ny linje och lite annat inför sommaren

Startat av Tonniiie, 06 maj 2012, 19:54:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tonniiie

Swebus satsar ännu en gång under sommaren.

De största ändringarna är väl den nya linjen 865 mellan Mariestad och Uddevalla och de nya hållplatserna Landskrona, Alingsås och Böda Sand.

http://www.nobina.com/sv/Swebus/Nyheter/Swebus-sommartidtabell-Nya-resmal-fler-avgangar-och-en-helt-ny-busslinje-/

MVH Tonnie

Lars-Håkan_E

Förändringen på Öland är ju ytterst kosmetisk, bussarna har ju tidigare stannat vid Böda Sandsrondellen.
Ett antagande är att det kommer att vara ett ytterst fåtal trafikdagar under högsommaren som bussen mot Stockholm kommer att kunna angöra hpl nere vid Campingen med tanke på att det normalt är dubbla köer nedåt mellan 1100 och 1400.

Staffan Sävenfjord

Linjen Mariestad-Uddevalla är inte helt ny. Den har funnits förut men varit nedlagd i några år. Sedan undrar jag över att bussarna stannar i Trolllhättan,  Trestad och Uddevalla. Trestad är ju Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla. Antagligen avses Trestad center, som ligger vid Båberg ungefär mitt emellan Trollhättan och Vänersborg. Men skriv det i så fall annars lär ingen begripa.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Citat från: Tonnie skrivet 06 maj 2012, 19:54:24 PM
Swebus satsar ännu en gång under sommaren.

De största ändringarna är väl den nya linjen 865 mellan Mariestad och Uddevalla och de nya hållplatserna Landskrona, Alingsås och Böda Sand.

MVH Tonnie
Mariestad - Uddevalla är inget nytt, den linje fanns tidigare som linje 810, sträckan från Örebro är dock borta. Den sker väl genom linje 801 som går, Alingsås är ingen ny hpl, har tidigare varit inne på stationsområdet för bussar, flyttades sedan ut till E 20 för att det skulle gå snabbare och sedan togs den bort helt.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Tonniiie

Citat från: Christer K skrivet 06 maj 2012, 21:43:49 PM
Mariestad - Uddevalla är inget nytt, den linje fanns tidigare som linje 810, sträckan från Örebro är dock borta. Den sker väl genom linje 801 som går, Alingsås är ingen ny hpl, har tidigare varit inne på stationsområdet för bussar, flyttades sedan ut till E 20 för att det skulle gå snabbare och sedan togs den bort helt.

// Christer K

När fanns 810 då? Innan 2005 väl?

reseguiden86

Kommer västtrafiks biljetter i form av Regionen runt gälla på den nystartade linjen?

Olof Lagerkvist

Citat från: reseguiden86 skrivet 07 maj 2012, 11:33:04 AM
Kommer västtrafiks biljetter i form av Regionen runt gälla på den nystartade linjen?

Det verkar inte avgjort ännu, men det ska bli mycket intressant att se. Biljettsamarbetet har försvunnit linje för linje under de senaste åren och för tillfället är det bara linje 830 och 867 längs riksväg 40 och linje 839 längs riksväg 26 där Västtrafik-biljetter gäller.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 maj 2012, 13:04:07 PM
Det verkar inte avgjort ännu, men det ska bli mycket intressant att se. Biljettsamarbetet har försvunnit linje för linje under de senaste åren och för tillfället är det bara linje 830 och 867 längs riksväg 40 och linje 839 längs riksväg 26 där Västtrafik-biljetter gäller.

Och där tror jag att linje 830 och 857 (som du väl menar; 867 går Stockholm-Arlanda) ligger löst till eftersom det nu finns så bra förbindelser Borås-Göteborg med linje 100. Jag betvivlar att Västtrafik kommer att köpa in sig hos Swebus på den sträckan när nuvarande avtal går ut.

Giltigheten på Swebus Express kom till en gång i tiden eftersom det var så många luckor i dåvarande tåg- och busstidtabeller. När Swebus Express slutade köra linje 830 som tågbuss Borås-Göteborg, och därmed Västtrafiks periodkort gällde, i juni 2002 blev det kritik. Det gick inte ens att lösa kontantbiljett på sträckan hos Swebus Express. De hade alltså upptagningsförbud på sträckan. Jag jobbade då på SJ:s planering i Göteborg och uppmärksammade därför Västtrafik på frågan. Mitt förslag var att det skulle bli möjligt att köpa kontantbiljett till Swebus taxa, men man valde att gå hela vägen: det vill säga att alla Västtrafiks periodkort gällde på bussen i mån av plats och det blev också möjligt att köpa kontantbiljett.

Det behovet kvarstår inte längre. Linje 839 går som komplement till Västtrafiks egen trafik så där lär giltigheten bli kvar. Samma sak skulle kunna sägas om linjen Mariestad-Uddevalla men eftersom det bara är trafik tre dagar i veckan så tror jag inte det blir så att Västtrafiks periodkort gäller annat än möjligen på delsträcka.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2012, 14:16:06 PM
Och där tror jag att linje 830 och 857 (som du väl menar; 867 går Stockholm-Arlanda) ligger löst till eftersom det nu finns så bra förbindelser Borås-Göteborg med linje 100. Jag betvivlar att Västtrafik kommer att köpa in sig hos Swebus på den sträckan när nuvarande avtal går ut.

Ja, jag slant på tangentbordet, menade givetvis 857.

Håller också med om din analys, med tillägg att en sak som möjligen skulle kunna tala för att Västtrafik fortsatt skulle köpa biljettgiltighet på bussarna på rv 40 skulle kunna vara Landvetter Flygplats. Särskilt nu när flygbusslinjen Borås-Landvetter försvunnit är möjligheterna att åka kollektivt med rimliga restider Borås-flygplatsen, både för arbetspendling och flyganslutningar, i stor grad beroende av Swebus. Men det gäller ett fåtal turer per dag så det är inte säkert att det bedöms som tillräckligt intressant ändå.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 maj 2012, 15:08:09 PM
Ja, jag slant på tangentbordet, menade givetvis 857.

Håller också med om din analys, med tillägg att en sak som möjligen skulle kunna tala för att Västtrafik fortsatt skulle köpa biljettgiltighet på bussarna på rv 40 skulle kunna vara Landvetter Flygplats. Särskilt nu när flygbusslinjen Borås-Landvetter försvunnit är möjligheterna att åka kollektivt med rimliga restider Borås-flygplatsen, både för arbetspendling och flyganslutningar, i stor grad beroende av Swebus. Men det gäller ett fåtal turer per dag så det är inte säkert att det bedöms som tillräckligt intressant ändå.

Nu ändrades det på Flygbussarna från tid till annan hur Västtrafiks biljetter gällde men gällde periodkorten på Flygbussarna det sista de körde Borås-Landvetter?

I så fall löser man ju detta dilemma enklast genom att Västtrafik köper giltighet på de Swebus som går via Landvetter på sträckan Ulricehamn-Borås-Landvetter flygplats. Fast en ännu smartare lösning vore väl att låta linje 101 gå via flygplatsen under lågtrafik och ha anslutning dit under högtrafik med en shuttle-buss. Möjligen en shuttle-buss som går från Landvettermotet i anslutning till 101-bussarna.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2012, 15:47:55 PM
Nu ändrades det på Flygbussarna från tid till annan hur Västtrafiks biljetter gällde men gällde periodkorten på Flygbussarna det sista de körde Borås-Landvetter?

Ja, men med några specialregler. För "vanliga" resenärer var det sista åren enbart Regionen Runt 30 dagar och Regionen Runt 1 dygn som gällde, inga andra av Västtrafiks biljetter. För anställda på flygplatsen gällde även Flerkommunskortet.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2012, 15:47:55 PM
I så fall löser man ju detta dilemma enklast genom att Västtrafik köper giltighet på de Swebus som går via Landvetter på sträckan Ulricehamn-Borås-Landvetter flygplats. Fast en ännu smartare lösning vore väl att låta linje 101 gå via flygplatsen under lågtrafik och ha anslutning dit under högtrafik med en shuttle-buss. Möjligen en shuttle-buss som går från Landvettermotet i anslutning till 101-bussarna.

När Flygbussarna försvann stod det i ett meddelande från Västtrafik att resenärer rekommenderades att åka linje 101 till Landvettermotet och byta till linje 511 till flygplatsen. Det fungerar, men tyvärr ofta med dåliga anpassningar mellan linjerna vilket leder till mellan dubbla och tredubbla restiden från Borås till flygplatsen jämfört med Flygbussarna och Swebus. Så idén med särskild shuttle direkt från Flygplatsmotet och anslutning till linje 101 där är nog inte alls dum.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 maj 2012, 16:09:29 PM
Ja, men med några specialregler. För "vanliga" resenärer var det sista åren enbart Regionen Runt 30 dagar och Regionen Runt 1 dygn som gällde, inga andra av Västtrafiks biljetter. För anställda på flygplatsen gällde även Flerkommunskortet.

När Flygbussarna försvann stod det i ett meddelande från Västtrafik att resenärer rekommenderades att åka linje 101 till Landvettermotet och byta till linje 511 till flygplatsen. Det fungerar, men tyvärr ofta med dåliga anpassningar mellan linjerna vilket leder till mellan dubbla och tredubbla restiden från Borås till flygplatsen jämfört med Flygbussarna och Swebus. Så idén med särskild shuttle direkt från Flygplatsmotet och anslutning till linje 101 där är nog inte alls dum.

101 stannar alltså vid Landvettermotet och linje 511 går från Landvetter Resecentrum. Det är väl ett par  hundra meter att gå mellan dessa och bussförarna har ingen visuell kontakt med varann. Det  håller om respektive linje är i rätt tid men linje 101 är ofta 5-10 minuter försenad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Citat från: Tonnie skrivet 06 maj 2012, 21:56:04 PM
När fanns 810 då? Innan 2005 väl?

Hmm var någon gång 1991 eller 92 som jag körde linjen. Det var ju tag sedan.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

j-a

Citat från: Christer K skrivet 07 maj 2012, 22:46:02 PM
Hmm var någon gång 1991 eller 92 som jag körde linjen. Det var ju tag sedan.

// Christer K
Fanns väl redan på 80 talet,vill minnas att den delades av SJbuss och GDG en tid :)

Christer K

Citat från: j-a skrivet 07 maj 2012, 22:57:15 PM
Fanns väl redan på 80 talet,vill minnas att den delades av SJbuss och GDG en tid :)

Jodå fanns före innan jag började på Swebus Express, hade kollegor som både hade kör för GDG och SJ. Av alla vi som körde i Örebro på Swebus Exp är det bara en som kör kvar. Enligt uppgift så pendlar han till Västerås.
Några andra slutade och började med annat, några gick till Nobina i Örebro och några till turistbuss.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.