Pendling positivt?

Startat av Trafikar´n, 05 april 2012, 18:26:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Det anses oftast som positiva siffror när pendling med kollektivtraffiken ökar. Men det är ju inte alltid sant - dels bor förarna på andra orter än utgångsdepån. politiken att straffa jobbresor fallar alltså fel ut.  Eller menas att alla som vill köra buss, pendeltåg, spårvagn, TUB ska ha anställningskrav att bo tillräckligt nära fordonsuttaget?

Men det är mig angeläget - men poängen skattebefria alla som inte kan kan åka kollektivt för inkomstens införskaffande - skattebefria transporter som sker med dieslel under tråd oxå. Löjligt att läsa tråden om att dieseln skulle vara för billig eller elen för dyr. Skriver man så kan man inte se sammanhangen- summarun är det totalkostnaden som avgör. Visst vore det bra om "någon" betalade för att det alltid på varje plats fanns ett ikke trådbundet lok som alltid kunde göra de sista fordonsrörelserna utan tråd- men så fungerar det inte- Absolut inte inte när vi lever under LOU & billigast vinner. Skippa LOU o skapa en generalklaus om att största samhällsnyttan ska göra få avtalet  - utan betraktelse av företagsekonomisk vinst.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Trafikar´n

Svarar mot alla principer på mitt egna inlägg, för det är ju så att kollektivtrafiken inte tål får många nya resande.
Ökar resandeefterftågan för mycket i en region räcker inte pengarna "simple as that" o THM måste dra in vissa linjer för att öka trafikutbudet på centrallinjerna o då måste fler åka bil mer mil. Eller flytta till lägenheter som ligger närmare busstråk/tunnelbana/spårvagn som blir därmed blir ännu dyrare för vanligt folk - de med bussförarlön tex. Det verkar vara för många som förespråkar högre avgifter på hjulfordon som inte försörjer en familj som bussförare ( o var bor alla centerpartister & miljöpartister? eller var tog andan i "hela sverige ska leva vägen?)
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

JDS

Det är kanske lite svårt att diskutera med dig när du blandar in så många olika saker i samma diskussion. Men se det från den positiva sidan, man får aldrig så bra svar som när man diskuterar med sig själv!  ;D