Radiosystem inom olika THM

Startat av Trafikar´n, 05 mars 2012, 16:20:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Vilka radiosystem kör respektive THM?
VT7 kör CELAB, GS en variant av tetra (vilken?) lever gamla fina mobitexen kvar i gamla GLAB områden?
Hur ser det ut i landet i övrigt?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Ersa

Ultrabussarna i Umeå innerstad har ett liknande Tetra-system som i Göteborg.
Utanför de största städerna i norra Sverige existerar inga radiosystem på förorts- och landsbygdstrafik. Där används enbart mobiltelefoner.

j-a

I Dalarna är rakel på gång,har börjat monterats i några bussar.

scaniaolsson

Skånetrafiken kör med ett analogt system (avlyssningsbart) på låga 400 MHz.
I bussarna sitter radiostationer av modell Ericsson C705 eller C55 (Aurora).

Detta systemet är ett "arv" från Länstrafiken Malmöhus som sedan byggts ut i resten av Skåne.
I gamla Kristianstad Län fans tidigare ett radiosytem som opererade på 166-167 MHz, radiostationerna var Storno 6000.

Har inte hört något om att något nytt system skulle vara på G.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Robert T

Hur funkar det med Rakel i kollektivtrafiken? Använder man det befintliga nätet och betalar massor med pengar till ägaren (staten?)?

Anledningen till frågan är ju att brandkåren tyckt det varit för dyrt så att man inte velat ansluta sig. Brandkåren i Uppsala är ännu ej med i Rakel och när debatten var het sade man att man var tvungen att säga upp flera brandmän för att ha råd med licensavgiften.

Kronobergarn

Tetran fungera inte utåt Inseros i Lindome (Mölndal)... därför har alla Mölndalsbussar tetra och GSM komunikation med TL...

Likaså i Partille så är det en del bussar som är utrustade med GSM för att Tetran inte ha täckning utåt Landvetter.

Det som fanns innan på regionbussarna (Mobitex) kunde ju fått vara kvar... för den funkade väll väl med anrop och statusmedelanden.

Att kunna skicka medelanden till buss t.ex stopp i spåret kör annan väh eller nåt sånt, för det är ju inte alltid föraren sitter i bussen vid nån ändhållplats.

scaniaolsson

Ja Mobitexen hade bra täckning tack vare att det var ett nationellt system, just det "nationella" var nog tyvärr Mobitexens död också.
Centralt bestämdes det att systemet skulle släckas ned p.g.a. minskad användning och högre driftskostnader.
I min värld medförde detta bl.a. att vi fick bygga om våra fjärrstyrda linjefrånskiljare i elnätet, tidigare kördes dessa med hjälp av Mobitex. Numera är det ombyggt till körning över Net1.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

D_skalis

Citat från: Robert T skrivet 05 mars 2012, 19:16:07 PM
Anledningen till frågan är ju att brandkåren tyckt det varit för dyrt så att man inte velat ansluta sig. Brandkåren i Uppsala är ännu ej med i Rakel och när debatten var het sade man att man var tvungen att säga upp flera brandmän för att ha råd med licensavgiften.

Uppsala Brandförsvar går med största sannolikhet över till RAKEL under första kvartalet 2012 och man ha märkt om alla fordon.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Patrik Henriksson

I Sjuhärad och Skaraborg är Stornon ännu förhärskande, även om ny trafik i Sjuhärad (2011) fått GSM-telefoner som en tillfällig lösning. Nu var jag ledig innan jag gick hem med brakförkylning, så jag är inte alldeles uppdaterad, men det sista jag hörde var att Västtrafiks upphandling nr 2 av Rakelutrustning också den överklagats. Därmed kan man inte börja ersätta Storno och mobitex med Rakeltetra i april som det var tänkt, och följaktligen hinner man inte installera alla fordon innan årsskiftet, då frekvenstillståndet för Storno löper ut, och mobitexnätets återstod i Värmland och V Götaland avvecklas (i resten av landet släcktes mobitexnätet 1/1 2010). Att få Multicom att driva mobitexnätet i ytterligare ett år lär inte alls bli billigt, i synnerhet inte med tanke på att Värmlandstrafik inte finns med under 2013, så att Västtrafik får ta hela kostnaden för nätdriften.

Göteborgs stad har beslutat avveckla Göteborgstetran från 2013 och installera Rakeltetra i fordonen, men med tanke på att det under 2013 kommer att finnas ett mycket stort behov av installationsarbete i övriga Västtrafikfordon (dvs i mobitex- och stornoland) kan man ju undra om kommunen kommer att skjuta på avvecklingen.

Värmlandstrafik skall ersätta mobitex med Rakel i år. Skånetrafiken har däremot ansökt om nya frekvenser för sitt MRS5000-nät, så även i Skåne kommer arbetsmarknaden för elinstallatörer i fordon att se ganska ljus ut framöver, med tanke på att frekvensbyte kräver ingrepp i såväl fordon som basstationer...

Hallandstrafiken har ju också ett MRS-nät, men vad de tänkt göra med det i framtiden vet jag inte.

Erling.L

är det stor skillnad på VT tetra o rakel tetra eller bara mjukvara
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Patrik Henriksson

Citat från: Erling.L skrivet 06 mars 2012, 07:35:56 AM
är det stor skillnad på VT tetra o rakel tetra eller bara mjukvara

Om du tänker på ifall fordonsutrustning kan konverteras från Göteborgstetra till Rakel, så finns det väl framför allt två problem - dels tillåter MSB inte att vem som helst servar radioutrustningen (såvitt jag förstår är det själva radiomodemet som avses), dels var, om jag minns rätt, orsaken till att kommunen beslutade avveckla det egna nätet att man annars stod inför en större investering då befintliga fordonsutrustningar behöver bytas ut i närtid (låter ju lite tidigt om man jämför dess ålder med föregångaren R5 eller för all del mobitex och storno), så även konvertering av alla stadstrafikfordon är ett projekt - och det största problemet vid konvertering av fordon, oavsett om de tidigare pratat i mobitex, storno eller Göteborgstetra, är ju att så fort konverteringen påbörjats kommer vissa fordon som tidigare kunnat nå varandra inte längre att göra det, ända tills sista fordonet är klart.

Bortsett från själva konverteringen finns det ju sedan en del funktionalitet i Rakel som Göteborgstetran saknar, som t ex dynamiska grupper och logiska anrop (linje/tur, fordonsnummer, fordonstjänstnummer etc).

caa

Citat från: D_skalis skrivet 05 mars 2012, 21:56:46 PM
Uppsala Brandförsvar går med största sannolikhet över till RAKEL under första kvartalet 2012 och man ha märkt om alla fordon.

Ja uppsala brandförsvar använder redan idag rakel och installation av rakel i samtliga fordon pågår för fullt. Vet också att UL som idag har analog radio i 400MHz bandet undersöker om rakel kan vara ett alternativ.

yngrot

Rakel som vi skulle få verkar bli en långbänk som ERG/hajen blev..  Vi har både Philips och Storno som inte alltid vill "prata" med varandra.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

VTAB använder fortfarande Mobitex men det pratas om en version av Rakel i framtiden

Kronobergarn

Citat från: Lars skrivet 17 mars 2012, 13:43:31 PM
VTAB använder fortfarande Mobitex men det pratas om en version av Rakel i framtiden

Det har jag också hört... undra när den kan tänkas komma ?.