Tillgängligheten i Keolis nya blåbussar i innerstaden

Startat av Traesk, 30 november 2011, 11:58:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Att man valt att inte ha en fjärde dörr bakom tredje axeln beror väl på samma orsak till att denna sattes igen på bussarna i 77** serien.

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 02 december 2011, 06:48:43 AM
De nyaste B9s i Norrtälje har bara en plats för barnvagn/rullstol i fram och ingen i släpet... Totalt värdelöst!

OT så det skriker om det, men nu fick jag det sagt också :O

Vad gäller landsbygden kan man inte kombinera lågentré med tillräckligt antal sittplatser samt många barnvagnsplatser. Det blir c:a 55 st sittande samt 1 st barnvagn i en ledvagn på 18,75 meter som drar c:a en liter mer bränsle än en kortvagn. Bara ren fysisk fakta.

Vågar jag skriva att jag för några år sedan året körde en rödvit 13,5 meter kort tvåaxlig landsbygdslinjevagn med 55 st sittplatser samt medtog 7 st barnvagnar, varav 5 st i bagageutrymmet undertill? Hoppas bara inte att inlägget inte blir anmält som "gnäll". Brukar ju bli så numera när sanningen kommer fram, tvärtemot dagens PK-linje.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 02 december 2011, 12:28:37 PM
Vad gäller landsbygden kan man inte kombinera lågentré med tillräckligt antal sittplatser samt många barnvagnsplatser. Det blir c:a 55 st sittande samt 1 st barnvagn i en ledvagn på 18,75 meter som drar c:a en liter mer bränsle än en kortvagn. Bara ren fysisk fakta.
Som sagt; KASS! 8)

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 02 december 2011, 12:28:37 PM
Vad gäller landsbygden kan man inte kombinera lågentré med tillräckligt antal sittplatser samt många barnvagnsplatser. Det blir c:a 55 st sittande samt 1 st barnvagn i en ledvagn på 18,75 meter som drar c:a en liter mer bränsle än en kortvagn. Bara ren fysisk fakta.

Vågar jag skriva att jag för några år sedan året körde en rödvit 13,5 meter kort tvåaxlig landsbygdslinjevagn med 55 st sittplatser samt medtog 7 st barnvagnar, varav 5 st i bagageutrymmet undertill? Hoppas bara inte att inlägget inte blir anmält som "gnäll". Brukar ju bli så numera när sanningen kommer fram, tvärtemot dagens PK-linje.

Fast enklast att förklara det med - vare sig det gäller innerstaden, Norrtälje eller Sydväst, är ju att SL inte tycker att det behövs fler barnvagnsplatser, annat än på ett fåtal specificerade linjer. Och visst är det en kostnadsaspekt. I normalfallet är det ju dock en klok sådan - under förutsättning att bussarna bara har full beläggning under högtrafik. Men så ser det ju inte ut i Stockholm och antalet som åker kollektivt med barnvagn har väl för den delen också ökat. Annnars är det ju rätt smart att man planerar bussar och busstrafik för rusningstrafik och under övrig tid kör med viss överkapacitet för att kunna ta emot kunder med barnvagnar etc, med mindre plats för sådant per buss. Problemet med många linjer i Stockholm är ju att det är ganska full beläggning även utanför högtrafik. Och då fungerar det förstås inte längre. Dessutom är det ju en hel del nuförtiden som tar bussen med barnen till förskola etc. Och det har man ju inte heller riktigt planerat för.

Ted Selander

Citat från: Bussföraren skrivet 02 december 2011, 09:35:09 AM
Att man valt att inte ha en fjärde dörr bakom tredje axeln beror väl på samma orsak till att denna sattes igen på bussarna i 77** serien.
När Neoplanerna skulle modifieras för dörrautomatik (dörr 3 var manuell - ett jönköpingsarv), blev det diskussion om dörr 4 eftersom det i Söderort finns ett antal hållplatser i vänsterkurva, och föraren inte skulle kunna kontrollera dörr 4. Dörren sattes aldrig igen, utan kopplades ur och blockerades inifrån med en stång.
Inte helt logiskt, samtidigt var det aldrig tal om att låsa dörr 4 i OmniCity-lederna 61xx som rullade på samma linjer.

Jag är inte säker på att konstruktionen medger en dörr 4 på de Volvo och MAN som rullar i innerstaden. Är det inte rätt mycket prylar under golvet längst bak?

the0fiskis

Citat från: Omnilasse skrivet 02 december 2011, 13:11:13 PM
Fast enklast att förklara det med - vare sig det gäller innerstaden, Norrtälje eller Sydväst, är ju att SL inte tycker att det behövs fler barnvagnsplatser, annat än på ett fåtal specificerade linjer. Och visst är det en kostnadsaspekt. I normalfallet är det ju dock en klok sådan - under förutsättning att bussarna bara har full beläggning under högtrafik. Men så ser det ju inte ut i Stockholm och antalet som åker kollektivt med barnvagn har väl för den delen också ökat. Annnars är det ju rätt smart att man planerar bussar och busstrafik för rusningstrafik och under övrig tid kör med viss överkapacitet för att kunna ta emot kunder med barnvagnar etc, med mindre plats för sådant per buss. Problemet med många linjer i Stockholm är ju att det är ganska full beläggning även utanför högtrafik. Och då fungerar det förstås inte längre. Dessutom är det ju en hel del nuförtiden som tar bussen med barnen till förskola etc. Och det har man ju inte heller riktigt planerat för.
eller sätta in fler bussar där det behövs

På linjen 465(Fisksätra > nacka forum > Fisksätra)
Är det nästan konstant 2-3 barnvagnar vilket leder till att en får stå längst back eller vänta på nästa detta gäller typ alla tider...


sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)

Cero

Citat från: Ted S skrivet 02 december 2011, 13:25:55 PM
Jag är inte säker på att konstruktionen medger en dörr 4 på de Volvo och MAN som rullar i innerstaden. Är det inte rätt mycket prylar under golvet längst bak?

Det kan mycket väl vara så att konstruktionen inte medger en fjärde dörr, men ur ett passagerarperspektiv tycker jag då att man köpt fel bussmodell. Man får välja något annat istället. Antagligen är det dock så att SL har andra krav som inte tar hänsyn till passagerarna och som övertrumfar resandekraven, exempelvis antal sittplatser, biogas, eller något annat kul, och då blir resultatet därefter.

Adrian Langemar

Citat från: Cero skrivet 02 december 2011, 17:52:40 PM
Det kan mycket väl vara så att konstruktionen inte medger en fjärde dörr, men ur ett passagerarperspektiv tycker jag då att man köpt fel bussmodell. Man får välja något annat istället. Antagligen är det dock så att SL har andra krav som inte tar hänsyn till passagerarna och som övertrumfar resandekraven, exempelvis antal sittplatser, biogas, eller något annat kul, och då blir resultatet därefter.
Att krav på antal sittplatser är ett krav som inte tar hänsyn till passagerarna stämmer inte riktigt. Linje 4 går i rusningstrafik så ofta att det inte går att sätta in fler bussar, så färre sittplatser skulle innebära fler stående.

Nico


Sen är väl detta med barnvagsplatser till viss del ett Stockholmsfenomen som beror på att det är gratis att åka med barn i barnvagn. Istället för att ta t.ex. t-banan två stationer så föredrar vissa att tråckla sig ombord med barnvagnen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bjorn_k

Åker hellre buss med mitt barn, hur skulle det förresten vara ett stockholmsfenomen? I andra städer finns det kanske inte ens något annat alternativ... (förutom apostlahästarna då) Hade det inte vart gratis i SL-busstrafiken hade jag åkt massor mer bil, å det är ju inte bra för miljön...

Men nu är det alldeles för OT...

Martin Maltkvist

Min spontana tanke är att funkar det med en dörr längst bak på 12 m samt boggiebussarna borde det vara lika på MAN-ledbussarna men jag kan ha missat något.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussföraren

Citat från: Adrian Langemar skrivet 02 december 2011, 17:56:21 PM
Att krav på antal sittplatser är ett krav som inte tar hänsyn till passagerarna stämmer inte riktigt. Linje 4 går i rusningstrafik så ofta att det inte går att sätta in fler bussar, så färre sittplatser skulle innebära fler stående.

Givetvis finns det inget som hindrar att man sätter in fler bussar :-) Däremot är det inte säkert att detta skulle öka sittplatsutbudet annat än på papperet eftersom bussarna klumpar ihop sig och kunderna väljer att stå i buss nr 1 istf att sitta i den som stannar bakom.

Omnilasse

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 december 2011, 19:29:02 PM
Min spontana tanke är att funkar det med en dörr längst bak på 12 m samt boggiebussarna borde det vara lika på MAN-ledbussarna men jag kan ha missat något.

Finns ju 2-2-2-2 på Mans gasbussar i Jönköping. Endörrslösningen har jag inte sett på MAN:s ledbussar, men är nog inte omöjligt att få till om man specar det i beställningen.

Omnilasse

Citat från: Bussföraren skrivet 02 december 2011, 19:47:33 PM
Givetvis finns det inget som hindrar att man sätter in fler bussar :-) Däremot är det inte säkert att detta skulle öka sittplatsutbudet annat än på papperet eftersom bussarna klumpar ihop sig och kunderna väljer att stå i buss nr 1 istf att sitta i den som stannar bakom.
Och mycket av problemen går ju faktiskt att lösa. Däremot är det väl så att femminuterstrafik kanske är en optimal turtäthet för busstrafik. Att bussar klumpar ihop sig är ju dock främst ett problem om man försöker ha optimalt effektiviserad trafik (läs ett trafikunderlag som förutsätter vissa stående resenärer i högtrafik) Linje 38 i London går ju i 1-2 minuterstrafik i morgonrusningen och 2-3-minuterstrafik i eftermiddagsrusningen utan några större problem - det kräver dock viss överkapacitet för att det skall fungera och vissa andra åtgärder, såsom att man har väl tilltagna regleringstider vid framförallt Clapton Pond. Visst, även där blir ju bussarna omkörda av andra 38:or - men har man ett bra platsutbud på linjen och bra regleringstider är det i regel inte ett så stort problem. Man kan också reglera detta genom kontakt mellan bussar etc, så att bakomvarande buss, väntar en stund om den kommer i kapp förevarande buss etc. Det kan förvisso också vara så att signalprioriteringen inte "hinner med" att prioritera alla bussar vid så tät trafik, men det är ju så att säga ett annat problem... Sedan är det ju ytterligare en sak i Stockholm, att man inte har påstigning genom bakdörrarna. Detta ökar givetvis tidsåtgången högst betydligt och då också förseningen för en tur med hög belastning...Men det handlar ju mer om hur man väljer att lösa viseringen på.

Martin Maltkvist

Citat från: Omnilasse skrivet 02 december 2011, 19:47:59 PM
Finns ju 2-2-2-2 på Mans gasbussar i Jönköping. Endörrslösningen har jag inte sett på MAN:s ledbussar, men är nog inte omöjligt att få till om man specar det i beställningen.
Ja nog finns det ett och annat som kunde ha gjorts annorlunda, dörröppningsknappar finns t.ex inte utan istället finns sensorer i taket som är tänkta att ha samma funktion. Dock trycker folket på vad de tror är dörrknappen men istället aktiverar de barnvagnssignalen och det rör sig då om knappar som sitter på stänger alldeles framför utgångsdörrarna.   Det är som gjort för missförstånd...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin