Tillgängligheten i Keolis nya blåbussar i innerstaden

Startat av Traesk, 30 november 2011, 11:58:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Traesk

Angående de nya blåbussarna (MAN) i innerstaden: Jag läste någonstans (hittar inte artikeln nu) för någon månad sedan eller så att en massa klagomål hade inkommit från människor med barnvagnar och rullstolar att man inte hade ordnat utrymme för dessa vid den bakre dubbeldörren. Responsen blev att "det ska fixas". Har det hänt något sedan dess, eller rullar allt på som vanligt? Om inte, kommer det någonsin att hända något?

Bonusfrågor: Kommer det levereras fler av dessa bussar inom en snar framtid? Hur är de utformade?

Edit: Hittade artikeln: http://www.dn.se/sthlm/nya-sl-bussar-saknar-plats-for-barnvagn

Ersa

Hur går det med tillgängligheten på sittplatser då? Samt säkerhetstänkandet med stående resenärer i blåbussarna? Struntar man helt i sånt kan man ju ta ut alla utom c:a 10-20 st stolar ut blåbussarna...

Traesk

Jag hör nog också till de som gärna ser att stolarna får vara kvar, det är klart trevligare att sitta ner, speciellt i den ryckiga innerstadstrafiken. Inget ont mot förarna här, men den hetsigare trafiken och de många stoppljusen leder förstås till en ryckigare färd.

Ted Selander

Citat från: Traesk skrivet 30 november 2011, 11:58:30 AM
Angående de nya blåbussarna (MAN) i innerstaden: Jag läste någonstans (hittar inte artikeln nu) för någon månad sedan eller så att en massa klagomål hade inkommit från människor med barnvagnar och rullstolar att man inte hade ordnat utrymme för dessa vid den bakre dubbeldörren. Responsen blev att "det ska fixas". Har det hänt något sedan dess, eller rullar allt på som vanligt? Om inte, kommer det någonsin att hända något?

Bonusfrågor: Kommer det levereras fler av dessa bussar inom en snar framtid? Hur är de utformade?

Edit: Hittade artikeln: http://www.dn.se/sthlm/nya-sl-bussar-saknar-plats-for-barnvagn

Arbetet med att skapa ett lager med reservstolar påbörjas nästa vecka.

Cero

Citat från: Ted S skrivet 30 november 2011, 17:05:51 PM
Arbetet med att skapa ett lager med reservstolar påbörjas nästa vecka.

Det vore läge att skapa ett lager med reservrutor samtidigt genom att hugga upp en fjärde dörr längst bak. I det avseendet är de gamla Omnicitybussarna betydligt bättre beskaffade. Dörr längst bak borde vara ett minimikrav på bussar i tät stadstrafik med många resenärer. Förstår faktiskt inte hur någon tänkte när man slutade beställa bussar med den finessen.

AO

Vad skiljer dessa MAN åt i jämförelse med de Volvo gasleder som man också har? De saknar ju också bakdörr. Har de barnvagnsplats i bak?

Martin Maltkvist

Citat från: AO skrivet 30 november 2011, 20:20:35 PM
Vad skiljer dessa MAN åt i jämförelse med de Volvo gasleder som man också har? De saknar ju också bakdörr. Har de barnvagnsplats i bak?
Gaslederna på Söder har en bakre barnvagnsplats ja.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

5783

Det är samma problem med de nya MAN-bussarna på 172/173. I söndags fick killen som körde 172 lämna barnvagnar vid Högdalen och Rågsved. Jag har åkt med 7031-7039 vid ett flertal gånger och det är ett skämt att dessa bussar inte har ett fjärde dörrpar. Det blir väldigt trångt när alla skall gå av i släpet. SL tänkte framåt när de beställde de blå OmniCity-ledvagnarna men numera verkar det vara viktigast att alla får sitta till vilket pris som helst. Samma skit på ren svenska är det med A32 på tvärbanan som bara har tre dörrpar per sida. Helt värdelöst.

Kimsan

Men hur många barnvagnsplatser har blå bussarna i STHLM då? MAN-ledvagnar i Malmö har plats för 2.

Martin Maltkvist

Citat från: Kimsan skrivet 01 december 2011, 02:46:26 AM
Men hur många barnvagnsplatser har blå bussarna i STHLM då? MAN-ledvagnar i Malmö har plats för 2.
Med undantag för våra nyaste blåbussar finns det två utrymmen för barnvagnar som om de stuvas rätt kan gå in 3 st vid varje plats.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

the0fiskis

I n/v är det bara B9S som har två barnvagns platser...
Och det ställer till det för har hänt att alla barn vangar inte får plats när det inte är B9S... Alltså har fått vänta på nästa buss

sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)

Kimsan

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 01 december 2011, 07:01:36 AM
Med undantag för våra nyaste blåbussar finns det två utrymmen för barnvagnar som om de stuvas rätt kan gå in 3 st vid varje plats.
3 på varje plats, blir inte det 6 barnvagnar?!?! Säkerhetsföreskrifterna säger 2 vagnar på våra bussar

Ersa

Citat från: Kimsan skrivet 02 december 2011, 02:08:26 AM
3 på varje plats, blir inte det 6 barnvagnar?!?! Säkerhetsföreskrifterna säger 2 vagnar på våra bussar

Säkerhetsföreskrifter är dock något som resenärerna helst struntar i. Att få in 2+2 barnvagnar verkar vara ett absolut minimum, samt 3+3 barnvagnar "lagom". Då MAN-vagnarna "bara" hade plats för c:a 3 st barnvagnar i den främre delen ledde detta till arga klagomål för barnvagnsförarna. Det är ju tydligen lätt att bli kränkt idag.

Här borde ju Stockholmarna föredra spårvagnar som ju har gott om plats för en väldans massa resenärer samt många barnvagnar. Men Stockholmaren i gemen är ju motståndare till spårvagnar, trots att man även ogillar de trånga ledvagnarna på linje 1-4. "Nej till allt" känns det som...

bjorn_k

De nyaste B9s i Norrtälje har bara en plats för barnvagn/rullstol i fram och ingen i släpet... Totalt värdelöst!

OT så det skriker om det, men nu fick jag det sagt också :O

Traesk

Att man valde att inte ha en fjärde dörr längst bak är också helt obegripligt. Är det någon som vet hur det kommer se ut om/när vi får fler av dessa MAN-ledbussar?