Upphandling i Skåne

Startat av Trucken, 13 september 2011, 13:53:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 oktober 2011, 22:46:10 PM
www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-i-Skane/

Trafikstart för en del av avtalen 2013 12 01. Två års framförhållning är väl överdrivet mycket ?

Det var likadant vid trafikstarten av nya Landskrona avtalet, tidigare Kävlinge och Lommabukten. Veolias avtal på Kävlinge varade ett år efter trafikstarten på f.d. Lommabukten.

Skånetrafiken skapar just nu större avtalspaket och det kan då bli som här att delar av dem dröjer lite tills det nuvarande avtalet går ut.

1896

Citat från: Peter L skrivet 04 oktober 2011, 23:17:13 PM
Det var likadant vid trafikstarten av nya Landskrona avtalet, tidigare Kävlinge och Lommabukten. Veolias avtal på Kävlinge varade ett år efter trafikstarten på f.d. Lommabukten.

Skånetrafiken skapar just nu större avtalspaket och det kan då bli som här att delar av dem dröjer lite tills det nuvarande avtalet går ut.

Jaha, ok, större avtalspaket låter vettigt.  :)

Jan

Större avtalspaket gör det bättre för de anställda - om det företag som vinner har en bra personalpolitik.
I branschen 37 år

Jan

på tisdag vet vi om någon överklagan inkommit. Det ser ut som att vi slipper denna gång en sådan i Skåne, och det vore skönt.
I branschen 37 år

Björn Lövdahl

Citat från: Jan skrivet 07 oktober 2011, 16:18:37 PM
på tisdag vet vi om någon överklagan inkommit. Det ser ut som att vi slipper denna gång en sådan i Skåne, och det vore skönt.

Då måste ju något vara allvarligt fel om ingen överklagar ;D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bussmicke

Brukar ju vara snarare regel än undantag..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 16:27:19 PM
Ännu trisstare att Olssons Buss förlorar sin trafik.

Företaget har obrutet kört trafiken Kristianstad- Vittskövle (-Brösarp) sen den 7 februari 1923! Det torde vara ett rekord, jag tror inget annat företag i bussbranschen idag har överlevt så länge på en och samma linje.

Man får hoppas att Veolia har barmhärtighet och låter Olssons fortsätta som underentreprenör!?!?!

Finns väl inget som hindrar dem att fortsätta med tanke på den nya kollektivtrafiklagen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 04 november 2011, 14:10:15 PM
Finns väl inget som hindrar dem att fortsätta med tanke på den nya kollektivtrafiklagen?

Finns ett så stort passagerarunderlag att ekonomin på den linjen kan gå runt på enbart biljettintäkterna? Speciellt om Olssons ska konkurrera med den skattefinansierade Skånetrafiken.

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 04 november 2011, 14:14:16 PM
Finns ett så stort passagerarunderlag att ekonomin på den linjen kan gå runt på enbart biljettintäkterna? Speciellt om Olssons ska konkurrera med den skattefinansierade Skånetrafiken.
Undrar om det finns det någonstans. Hör aldrig något om linjer som går med vinst.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 05 november 2011, 16:11:27 PM
Undrar om det finns det någonstans. Hör aldrig något om linjer som går med vinst.

Linje 100 Borås-Göteborg t ex. Samt alla de expressbusslinjer som görs av Swebus, GoByBus och Bus4you för att nämna ännu fler exempel.

Men jag håller helt med om att mellan Kristianstad och Vittskövle finns inte underlag för att köra kommersiellt, inte ens om man kommer överens med länstrafiken om att de betalar för att periodkort skall gälla.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 08 oktober 2011, 11:00:03 AM
Brukar ju vara snarare regel än undantag..
Vi klarade oss denna gång..
I branschen 37 år

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2011, 16:14:30 PM

Linje 100 Borås-Göteborg t ex. Samt alla de expressbusslinjer som görs av Swebus, GoByBus och Bus4you för att nämna ännu fler exempel.

Men jag håller helt med om att mellan Kristianstad och Vittskövle finns inte underlag för att köra kommersiellt, inte ens om man kommer överens med länstrafiken om att de betalar för att periodkort skall gälla.



Intressant att Du tog upp detta, för det är precis det vi satt och pratade om härom dagen. Det lär nog inte bli så stora förändringar mot vad det är idag, för länstrafiken är ju, som Ersa skrev, skattesubventionerad och att köra stads- och länstrafik i egen regi lär nog mest orsaka kaos. För det måste ju till ett annat biljettpris och ett annat biljettsystem.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -