Linjedragning 133 och 139 i Skåne samt tidtabell (Fråga)

Startat av Tonniiie, 06 juni 2011, 16:36:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tonniiie

Är det någon som kan kan tala om för mig hur denna har varit för ca 6-7 år sedan?

Lägg gärna ut bilder och/eller tidtabell på dessa linjer.

MVH Tonnie

CD

Scannat ur tidtabellen 2005 12/6 - 2006 17/6




Du fick gå över gatan om du skulle till Lund på den tiden!

Tonniiie

Tack så hemskt mycket. Intressant att veta hur de gick. Känns som om det hade varit bättre med den linje sträckningen även idag.

Peter L

Citat från: Tonnie skrivet 06 juni 2011, 21:16:08 PM
Tack så hemskt mycket. Intressant att veta hur de gick. Känns som om det hade varit bättre med den linje sträckningen även idag.

Det får du gärna utveckla lite. *nyfiken* ;-)

Tonniiie

Citat från: Peter L skrivet 06 juni 2011, 23:01:29 PM
Det får du gärna utveckla lite. *nyfiken* ;-)

Självklart!

Förr täckte den större delar av Lomma. Där jag bor (Alltså nära björnbärsgatan) är det en bra bit att gå till 139ans hållplats så att man kommer in till Lund. Däremot fortsätter alla 133:or som 139 till Lund men inte tvärtom och det gör det förvirrande för resenärer som åker från Lund.
Så var väl min tanke bakom det hela.

Finns det bilder ifrån Lomma runt året 2005 ?


Kollektivtrafikentusiast

Citat från: Tonnie skrivet 06 juni 2011, 23:15:48 PM
Däremot fortsätter alla 133:or som 139 till Lund men inte tvärtom och det gör det förvirrande för resenärer som åker från Lund.

Du har rätt - detta är otydligt för resenärerna, så instämmer i det du skriver.

Jag vill även fråga dig om du är intresserad av tidtabeller från 90-talet också? Linje 133 var en kopia av linje 132 på den tiden och gick via Arlöv så som dagens linje 132 fortfarande gör. Till Alnarp (och Åkarp) gick linje 128, som sedermera lades ner.

Peter L

Citat från: Tonnie skrivet 06 juni 2011, 23:15:48 PM
Självklart!

Förr täckte den större delar av Lomma. Där jag bor (Alltså nära björnbärsgatan) är det en bra bit att gå till 139ans hållplats så att man kommer in till Lund. Däremot fortsätter alla 133:or som 139 till Lund men inte tvärtom och det gör det förvirrande för resenärer som åker från Lund.
Så var väl min tanke bakom det hela.

Finns det bilder ifrån Lomma runt året 2005 ?



Kan förstå att du tycker det har blivit sämre för dig, tyvärr ofta fallet vid omläggningenar, det blir inte bättre för alla...  :(

Linje 139 går väl med 15-minuters trafik i högtrafik medan linje 133 går med 30-minuters trafik vilket väl skapar denna förvirring med vändande bussar i Lomma mot Lund. Hade det underlättat om linjerna hade haft ett gemensamt nummer? Då hade man redan från Lund sett vad slutdestinationen är?

När man slog ihop linje 506 (Helsingborg-Ängelholm) och 513 (Ängelholm-Båstad) till en ny linje 506 (Helsingborg-Båstad) så tror jag att en del bussar fortfarande vänder i Ängelholm mot Helsingborg eftersom turtätheten där är större än gamla linje 513. Varför inte göra så i Lomma?

Tonniiie

Citat från: Peter L skrivet 07 juni 2011, 14:47:26 PM
Kan förstå att du tycker det har blivit sämre för dig, tyvärr ofta fallet vid omläggningenar, det blir inte bättre för alla...  :(

Linje 139 går väl med 15-minuters trafik i högtrafik medan linje 133 går med 30-minuters trafik vilket väl skapar denna förvirring med vändande bussar i Lomma mot Lund. Hade det underlättat om linjerna hade haft ett gemensamt nummer? Då hade man redan från Lund sett vad slutdestinationen är?

När man slog ihop linje 506 (Helsingborg-Ängelholm) och 513 (Ängelholm-Båstad) till en ny linje 506 (Helsingborg-Båstad) så tror jag att en del bussar fortfarande vänder i Ängelholm mot Helsingborg eftersom turtätheten där är större än gamla linje 513. Varför inte göra så i Lomma?


10-minuters trafik är det :) Ja att slå ihop linjerna har jag föreslagit redan hos Skånetrafiken :)

Tonniiie

Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 07 juni 2011, 14:05:11 PM
Du har rätt - detta är otydligt för resenärerna, så instämmer i det du skriver.

Jag vill även fråga dig om du är intresserad av tidtabeller från 90-talet också? Linje 133 var en kopia av linje 132 på den tiden och gick via Arlöv så som dagens linje 132 fortfarande gör. Till Alnarp (och Åkarp) gick linje 128, som sedermera lades ner.

Väääldigt gärna  ;D

Kollektivtrafikentusiast



Kollektivtrafikentusiast

Här kommer linjenätskarta för regionbussarna i östra Malmö årgång 1995. Det framgår av kartan att linje 132 och 133 delar sträckning via Arlöv, medan linje 128 går mot Åkarp och Alnarp.


http://www.ladda-upp.com/bilder/54108/regionbuss-malm-C3-B6-1995

CD

Citat från: Peter L skrivet 07 juni 2011, 14:47:26 PM
Kan förstå att du tycker det har blivit sämre för dig, tyvärr ofta fallet vid omläggningenar, det blir inte bättre för alla...  :(

Linje 139 går väl med 15-minuters trafik i högtrafik medan linje 133 går med 30-minuters trafik vilket väl skapar denna förvirring med vändande bussar i Lomma mot Lund. Hade det underlättat om linjerna hade haft ett gemensamt nummer? Då hade man redan från Lund sett vad slutdestinationen är?

När man slog ihop linje 506 (Helsingborg-Ängelholm) och 513 (Ängelholm-Båstad) till en ny linje 506 (Helsingborg-Båstad) så tror jag att en del bussar fortfarande vänder i Ängelholm mot Helsingborg eftersom turtätheten där är större än gamla linje 513. Varför inte göra så i Lomma?


139an har sen i december 10minuterstrafik på morgonen och 133an därmed 20minuters trafik mot Malmö, och 15 resp 30 på eftermiddagen.
Under sommaren blir det oförändrat på morgonen och 30min på båda linjerna under eftermiddagen.

Finns redan en gemensam tidtabell för linjerna, A39
http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokumentbank/Tidtabeller/2011from12dec10/Samlings_anslutningstidtabeller/A39_Lund_Lomma_Malmö.pdf


Denna linje är knappast otydlig, finns bara 1 ändhållplats. Jämför med 161 som har 4st från Lund, Dalby Busstation, Dalby Pinnmöllan, Torna Hällestad och Stensoffan!

Tonniiie

För oss är det kanske inte det men för resenärer som inte är vana vid det eller lägger ner tid på det kan det bli otydligt när man helt plötsligt får stå och vänta på busstationen i Lomma på att nästa turen ska komma.