Flytt av Linköpings fjärrbussterminal

Startat av Tommy H, 16 april 2011, 13:02:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy H

Linköpings kommun vill flytta fjärrbussterminalen från sin nuvarande placering bortanför godsmagasinen till andra sidan järnvägsspåren på den smala landsremsan mellan järnvägen och Stångån.
Anledningen ska vara att det är för långt att gå mellan nuvarande Resecentrum och fjärrbussterminalen, att det inte blir en enda meter närmare även med det nya förslaget verkar de inte tänkt så mycket på.
Enda fördelen är väl att en del av sträckan är under tak eftersom man kommer få gå genom gångtunneln under spåren, men då får man också dra all sin packning i två branta klinkerstrappor som alltid är glashala när det regnar eller snöar...
Vad tycker ni andra om förslaget?

Se länk: http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5609078&date=&menuids=
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ersa

Citat från: Tommy P skrivet 16 april 2011, 13:02:59 PM
Anledningen ska vara att det är för långt att gå mellan nuvarande Resecentrum och fjärrbussterminalen, att det inte blir en enda meter närmare även med det nya förslaget verkar de inte tänkt så mycket på.

Den anledningen köper jag inte alls! Det måste vara något mera som ligger bakom. T.ex att man vill åt den dyra marken där fjärrbussterminalen ligger idag, för att bygga bostäder på.

Billigast och enklast vore väl att helt sonika flytta fram de två hållplatskurerna (vilket ju är det enda som "fjärrbussterminalen" består av) 150-200 meter längre fram så de hamnar intill det stora gula godsmagasinet. Själva godsmagasinet är gissningsvis k-märkt och behöver inte rivas. Istället kan det byggas om till en väntsal för expressbussresenärer samt rastlokal för alla bussförare. Den nuvarande lilla rastlokalbyggnaden kan rivas, och då kan det enbart bli bilparkeringsplatser där istället. Gärna så att bussar hamnar helt separat från övrig trafik, så man slipper dagens bilar som susar förbi expressbussarna samt blockerar för dem. Nuvarande enkelriktad trafik förbi fjärrbussterminalen och godsmagasinet behålls som idag. Utom för biltrafiken som måste köra ut vid dagens infart (som kanske kan göras signalreglerad och därmed införa tillåten vänstersväng)

Tommy H

Jag är helt inne på din linje Ersa! Ditt förslag vore mycket smidigare och billigare än kommunens förslag.
Jag tror dock att detta har något samband med den övriga ombyggnaden av Industrigatan att göra, där de flesta industrifastigheterna ska rivas för att lämna plats åt bostäder, även om den officiella anledningen är tillgängligheten.

Finns mer info på följande länkar:
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5582455
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5560117
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5252370
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5394921
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ersa

Citat från: Tommy P skrivet 16 april 2011, 15:26:24 PM
Jag är helt inne på din linje Ersa! Ditt förslag vore mycket smidigare och billigare än kommunens förslag.
Jag tror dock att detta har något samband med den övriga ombyggnaden av Industrigatan att göra, där de flesta industrifastigheterna ska rivas för att lämna plats åt bostäder, även om den officiella anledningen är tillgängligheten.

Tillgänglighet vore snarare det främsta argumentet att flytta fram långfärdsbussarna 200 meter fram till godsmagasinet. Då hamnar de ju väldigt nära stadsbussarna och järnvägsstationen, och blir därmed mer tillgängliga. Eller har kommunen nån hemlig plan att riva ner godsmagasin + bussgodset för att bygga bostäder på hela området där dagens fjärrbussterminal och godsmagasin ligger på?