Min stora Swebusresa!

Startat av Tonniiie, 02 januari 2011, 15:11:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tonniiie

God förmiddag!

Då har vi precis lämnat Kopperberg och landskapet är otroligt fint här i skogen!
Vinterväglaget gör så att vi är 20 minuter sena och det är 46 personer på bussen.

Bussen jag åker är 6335 som är en Göteborgsbuss. Det märks att bussen har några år på nacken i Expresstrafik.
Jag har intervjuad en resenär med några enkla frågor vad hon tyckte om Swebus och hon gav Swebus en stark 9a. ;D

Ikväll sover jag hemma som jag ser som en liten paus. Då kommer jag att ladda upp massa bilder från resan!
Imorgon kl 09:50 åker jag med 832 till Jönköping där jag byter till 839.

MVH Tonnie

the0fiskis

det blir kul att följa din resa  :)

Tonniiie

God eftermiddag!

Pga en vält lastbil på E45 så blev vi en 1 timme sen till vänersborg.

nu är vi igång igen på väg mot Vänersborg med oroliga med förståelsefulla resenärer.

Swebus motto " Vi kör för din säkerhet"

Jag rapporterar senare ikväll om händelsen!

Trevlig kväll!

Tonnie

Tonniiie

Godkväll!

Jag missade tyvärr anslutningen 17:05 till Malmö men det blev bara bra istället.

Jag träffade Magnus på Nisse terminalen och snacka lite med honom om mina idéer för ett bättre Swebus.
Han var mycket intreserad och delade med sig om sina idéer.
Just nu befinner jag mig på 0045 på väg till Malmö där jag kommer att sova en natt hemma för att sedan fortsätta imorgon bitti till Karlstad via Jönköping.

Ikväll när jag har bättre internet så kommer det upp en hel del som ni säkert har öron för.

Trevlig kväll mina vänner!

Vi hörs vid midnatt

Carl Eric

God förmiddag!

Tonnie låter hälsa från ett mycket snöigt Skåne att han just nu sitter på 0046 påväg mot Jönköping.

Han skulle ha åkt med 7017, men 7017 hade problem med en motorlucka så den tog bara passagerarna över bron och sedan så vände den tillbaka, och de fick låna 0046 från Malmö.

Just nu så bör han vara i Helsingborg, och vid 13:50 så avgår 839 mot Karlstad.


Trevlig dag!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bussfan

då kan det vara karlastads garaget´s buss ;D

Tonniiie

Godkväll gott folk!

Just nu befinner jag mig på 888 tur 03 mot Oslo. Bussen är 0048 och vi har precis haft förarbyte.

Jag åkte klockan 13:50 med linje 839 mot Karlstad via Mariestad och bussen var 6058 som är en av våra äldsta bussar.

Med en otrolig duktig chaufför Lars från Karlstad lyckades jag utan problem ta mig till Karlstad.

I Karlstad träffade jag Karlstads depåchef Bosse som undrade hur det gick för mig.
Trevlig person och kul att snacka med.

På 0048 är det 28 bokade varav 6 ska av i Årjäng och resten (22st) till Oslo.

Trevlig kväll önskas från E18.

Tonnie

Carl Eric

#37
Och vi passar på att meddela att Tonnie vänder tillbaka till Stockholm med samma buss klockan 23 ikväll. Ankomst till Cityterminalen 06.40, vilket betyder att jag måste stiga upp 05:15 för att möta honom där, hua!

Vi visar också en bild på 6058 i Karlstad, foto: Tonnie!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Tonniiie

Godkväll!

Då lämnar jag Oslo bakom mig för sista gången med 0048.
Imorgon 06:40 är jag framme på Cityterminalen och där ska jag möta min resledarteam, de jag ska bjuda på en fika som avslut.

Imorgon tar jag 801 mot Göteborg via Mariestad och hälsar på mina två vänner Caroline och Jennie.

Jag märker faktiskt att min resa börjar närma sitt slut med ändå känns Swebus väldigt mycket närmare än tidigare.

Nu ska jag underhålla min chaufför Per lite och sedan ska jag sova några timmar (från riksgränsen till Karlstad).

Vill även passa på att beröma och tacka Swebus chaufförerna! Ni utför ett fantastiskt jobb!

Godnatt!

Tonniiie

God förmiddag kära bussnackare!

Nu befinner jag mig på Swebus 6219 som är en Neoplan, på väg till Göteborg via Mariestad.

Detta är min sista oficiella Swebusresa av "Min stora Swebusresa".

Tyvärr så blev det även en mindre bra buss som saknar eluttag, dålig acceleration och EBS systemet krånglar.

Calken laddar upp några bilder senare under dagen.

MVH Tonnie

Carl Eric

Några och några, det blir en bild från strax innan avgång på 801 mot Mariestad och Göteborg. Bussen är 6219 som inte har eluttag...

Ankomst till Göteborg är beräknad 16:35 och där så skall han upp till Trollhättan för att sova över hos några kompisar...




MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Magnus

Ett litet tips på väckarklockarproblemet du hade. På i princip alla hotell (jag har bott på iaf) så går det att ställa in väckning på tv:n. :)

Tonniiie

Citat från: Magnus skrivet 07 januari 2011, 13:30:54 PM
Ett litet tips på väckarklockarproblemet du hade. På i princip alla hotell (jag har bott på iaf) så går det att ställa in väckning på tv:n. :)

Ja det borde har varit en lösning xD

Tonniiie

God eftermiddag!

Med tårar i ögonen lämnar jag Göteborg bakom mig.
Min sista resa är med buss 6335 (igen) till Malmö på linje 820.
På måndag är det dax för skolan igen och inget resande på 2 veckor.
Längtar redan efter nästa Swebustur.

Många frågar: - Blir du inte trött på att sitta på en buss i 8 dagar.
och jag svarat glatt: -Nejdå! Så mycket som jag älskar Swebus är det här bara härligt + att man ser alla håll och kantar av Sverige upp till Falun.

Det har regnat hela dagen och det bildas stora vattenpölar på vägarna. Gång efter gång hör man *kkrrreeeeesssshhh", när man kö igenom en.
Bussen är full (56) och folk är tysta och vissa håller på med datorn.

När jag kommer hem ska vi käka tacos och självklart väntar en kall Norrlands på mig!

Ikväll eller imorgon lämnar jag ett större reportage under en ny tråd med en del bilder.

MVH Tonnie.

PS: Jag vill tacka alla ni bussnackare och trucksnackare för ert intressevisande, tipsar och hjälp.

Jag vill tacka Carl Eric (Calken) för all stöd och planering under och före resan.

Jacob Almgren för en härlig kväll i Stockholm City

Ulf Rådeström för en trevlig kväll i Stockholm och Arlanda. Tacka för maten!

Catarina Wördner för biljetter och planering.

Ingvar Ryggesjö för idéer, biljetter och planering.

Magnus Rydström för en trevlig kväll i Göteborg samt väska.

Resten av Swebus personalen för min bästa resa någonsin

Men framför allt! Clara Fröberg för stöd, film och omtanke! TACK!