Swebus linjer fråga

Startat av Tonniiie, 02 januari 2011, 00:07:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tonniiie

Godkväll!

Swebus Express före detta linjenät hur såg det ut?

bl.a
831
833
845
834
802

Tack i Förhand
Tonnie

bussfan

har du inte glömt en linje 839???

Tonniiie

Citat från: bussfan skrivet 02 januari 2011, 08:25:30 AM
har du inte glömt en linje 839???

Den har väl alltid gått Jönköping - Karlstad?

S Svensson

831 Göteborg-Norrköping,senare förlängt till Stockholm.
833 Jönköping-Helsingborg
845 Göteborg-Karlstad-Gävle ("GDG expressen" sentida släkting till tåget med samma namn)
834Värnamo-Göteborg ( en av SJ första snabbusslinjer start ca 1952 och avslut juni 1990)
802 (Göteborg-Kristinehamn)-Vansbro-Sälen


Clabbe

800 Göteborg-Karlstad-Falun/Gävle
845 Karlstad- Sthlm

Tonniiie


bisquit

Du får inte glömma 840 som gick Örebro-Jönköping. Bemannades med 2 bussar. Från början var det. 1 buss ifrån Näckrosbuss Örebro/Askersund och 1 buss ifrån Swebus Jönköping. Bussarna var från Början märkta Wetterleden. :P Dom avgick nästan samtidigt från Örebro respektive Jönköping. 1 gång på morgonen och en avgång på kvällen. I Motala, så bytte chaufförerna bussar med varandra. Så att man åkte aldrig hela linje, bara halva. Men fick äran att ratta 2 olika bussar. Dock är linjen numera nedlagd. Lite tråkigt, med tanke på att det var en trevlig linje att åka med.. :P
Mvh, Birger Kumla.

Ersa


blubb

Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 16:57:27 PM
831 Göteborg-Norrköping,senare förlängt till Stockholm.
833 Jönköping-Helsingborg
845 Göteborg-Karlstad-Gävle ("GDG expressen" sentida släkting till tåget med samma namn)
834Värnamo-Göteborg ( en av SJ första snabbusslinjer start ca 1952 och avslut juni 1990)
802 (Göteborg-Kristinehamn)-Vansbro-Sälen



834 återkom runt 2005-2006 och gick Malmö-Karlskrona-Kalmar, är en del av 835 idag

Sen fanns det även en 853? som gick Kristianstad-Markaryd-Halmstad och kördes av Thgyesson udner några år

Olof Lagerkvist

Citat från: blubb skrivet 02 januari 2011, 21:55:54 PM
834 återkom runt 2005-2006 och gick Malmö-Karlskrona-Kalmar, är en del av 835 idag

Sen fanns det även en 853? som gick Kristianstad-Markaryd-Halmstad och kördes av Thgyesson udner några år

Jag skulle också vilja lägga till 870 som gick Göteborg-Strömstad. Den förvandlades senare till länstrafiklinje tillsammans med några andra linjer i väst.

När jag ser kartan och tänker tillbaka får jag lite svårt att placera några saker i rätt tidsordning. Bl a:

När förlängdes 857 Jönköping-Göteborg?

När förlängdes 862 Jönköping-Stockholm?

Den norra änden av linje 801 har väl varit några olika orter genom åren. Frågan är väl bara under vilka år det har varit dessa olika. På kartan verkar det alltså alltid varit Kopparberg vilket jag inte riktigt får ihop med att 865 samtidigt finns kvar...

865, 839, 830 och några till i väst var ju lite speciella linjer vad gäller taxa, eftersom länstaxa i princip gällde parallellt med Swebus egen taxa. Idag är det väl bara 839 som har kvar det där hybridkonceptet. 830 blev en vanlig Swebus-linje eftersom länstrafiken flyttades över till nya linjer, 865 styckades upp i några olika länstrafiklinjer, 870 blev ren länstrafik, 820 blev två olika linjer med samma linjenummer, en Swebus och en länstrafik. Plus några andra märkligheter. På kartan finns 865 kvar men inte 870 vilket jag finner lite märkligt. Var det inte ganska länge sedan 865 försvann?

Det fanns väl några turer på 865 (eller hette den 860 då?) som fortsatte till Kungshamn eller Lysekil eller något sådant, åtminstone på sommaren. Men något sådant finns inte med på kartan.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Kartan hittade jag i Norrköping medan depån fanns kvar, och tog en egen kopia på den.
Tyvärr stod det inget årtal på den.

S Svensson

Citat från: Clabbe skrivet 02 januari 2011, 17:00:32 PM
800 Göteborg-Karlstad-Falun/Gävle
845 Karlstad- Sthlm
Lite ihopblandning tyvärr

Det här med linjenummrering följer nämligen organisationen.
Frågeställaren har nämligen en tidsuppfattning..
845 = 800;
841 = 801;
Först senare blev 845 linje Karlstad-Stockholm.

(241 och 245 blev 841 och 845 vid nummeromläggningen och orsak till detta var bla att distriken ändrades och att platsbiljetter på veckoslutsbussar kunde bokas via SNAP. Men då med lite andra nummer.
Möjligt sign Ersa kan få med en karta som är något äldre än den visade.

j-a

Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2011, 22:50:57 PM
Lite ihopblandning tyvärr

Det här med linjenummrering följer nämligen organisationen.
Frågeställaren har nämligen en tidsuppfattning..
845 = 800;
841 = 801;
Först senare blev 845 linje Karlstad-Stockholm.

(241 och 245 blev 841 och 845 vid nummeromläggningen och orsak till detta var bla att distriken ändrades och att platsbiljetter på veckoslutsbussar kunde bokas via SNAP. Men då med lite andra nummer.
Möjligt sign Ersa kan få med en karta som är något äldre än den visade.

Ska se om jag kan hitta någon karta från början av 90 talet,GDGs expressbusskarta vaet jag att finns i mina gömmor.

Ersa

Citat från: j-a skrivet 02 januari 2011, 23:10:42 PM
Ska se om jag kan hitta någon karta från början av 90 talet,GDGs expressbusskarta vaet jag att finns i mina gömmor.

Gärna. Kartan längre upp var den äldsta kartan jag har kommit över.

S Svensson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 02 januari 2011, 22:21:54 PM
Jag skulle också vilja lägga till 870 som gick Göteborg-Strömstad. Den förvandlades senare till länstrafiklinje tillsammans med några andra linjer i väst.

När jag ser kartan och tänker tillbaka får jag lite svårt att placera några saker i rätt tidsordning. Bl a:

När förlängdes 857 Jönköping-Göteborg?

När förlängdes 862 Jönköping-Stockholm?

Den norra änden av linje 801 har väl varit några olika orter genom åren. Frågan är väl bara under vilka år det har varit dessa olika. På kartan verkar det alltså alltid varit Kopparberg vilket jag inte riktigt får ihop med att 865 samtidigt finns kvar...

865, 839, 830 och några till i väst var ju lite speciella linjer vad gäller taxa, eftersom länstaxa i princip gällde parallellt med Swebus egen taxa. Idag är det väl bara 839 som har kvar det där hybridkonceptet. 830 blev en vanlig Swebus-linje eftersom länstrafiken flyttades över till nya linjer, 865 styckades upp i några olika länstrafiklinjer, 870 blev ren länstrafik, 820 blev två olika linjer med samma linjenummer, en Swebus och en länstrafik. Plus några andra märkligheter. På kartan finns 865 kvar men inte 870 vilket jag finner lite märkligt. Var det inte ganska länge sedan 865 försvann?

Det fanns väl några turer på 865 (eller hette den 860 då?) som fortsatte till Kungshamn eller Lysekil eller något sådant, åtminstone på sommaren. Men något sådant finns inte med på kartan.

Skall försöka svara litet: linje 862 är fd veckoslutslinjen och kan ha tillkommit ca 1972 men kan ha tillkommit redan på 60 talet.
Linje 857 Västervik-Göteborg är en linje som kom redan på 70 talet,ev redan 1967. Ursprungligen körd även från Oskarshamn till Göteborg med buss från Oskarshamn. Joda,det var inte SJ Buss eller Swebus från början. Linjen togs över av Swebus i från Västerviks Kraft AB ,Kraftbuss. Oskarshamnslinjen kördes av Oskarshamns Omnibus AB. Bussarna ingick senare i Svenska Bussamtrafiken, sk ESSBUSS.
Vad gäller linje 870 resp 820 Göteborg-Strömstad föreligger sammanblandningar. det som ibland kallades Bohustrafiken hade linjegruppsnummer 8xx i Bohuslän. Linjen 870 var då linjen Uddevalla-Strömstad i GBL (Bohustrafiken)regi. Linje 820 var SJ (senare Swebus)-Ostfold bilruter (senare Nettbus Östfold) och GBL (Bohustrafiken) linje Göteborg-Oslo och på sträckan Uddevalla-Strömstad stannade bussen enbart på annonserade platser. Däremot 870 stannade på alla platser.
Linjen 860 är fortfarande linjen Uddevalla-Kungshamn även om sträckningen har varierat. Den linje som Du kallar 865 avser troligen Tanumsexpressen som körde Göteborg-Uddevalla- Kusten. Linjenr har varierat och linje 865 och linje 860 är linjen till Kungshamn men över olika orter. 865 brukar vara linjen Uddevalla-Stockholm veckoslutslinje. Vad gäller linje 830 skriver Du om olika taxor. Avser Du gamla linjen Borås-Göteborg eller menar Du linjen Norrköping-Göteborg eller linjen Munkedal-Uddevalla ? Vad gäller linjen Göteborg-Borås så har aldrig någonsin någon kupongtaxa gällt här utan enbart (ursprungligen) kombination av Älab och GL periodkort. Senare så kallad tågkort gällande Göteborg-Borås+Borås tätort ändrat till Göteborgs tätort+linjen till Borås+Borås tätort (jfr den sk BAB taxan hos Bilspedition från 1980).
Som jag skrev tidigare så övergick SJ/GDG till att ha 800 nr istället för distriktsnummer. Detta kolliderar med Bohustrafikens 800 nummer. Detta i Västra Göteland. Härtill kommer linjen Göteborg-Köpenhavn och Göteborg-Tranemo(-Gislaved) som båda hade 300. (Säfflebussen/GobyBus/Nettbuss) resp Buss i Väst/Västtrafik/Älab.