Rätt förvånansvärt...

Startat av Ulf Berlin, 07 augusti 2010, 21:17:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...att det i dagens"länstrafiklackerade"Sverige kan/får förekomma helt"privatlackerade"
vagnar som stadigt går för länstrafiken.
"KristianLarsson"som kör för UpplandsLokaltrafik har flera bussar i egen lackering i daglig trafik
från Uppsala och här lämnar"66an"Uppsala på linje 888 mot Björklinge den 4 augusti i år./Ulf

Inte ett spår av UL-märkning på bussen!

Det enda"UL spåret"är de gula tidtabellshållarna längst fram(och givetvis biljettmaskinerna)

Ersa

Den uppfyller nog de UL-kraven som ställdes när den levererades. Den är ju bl.a grå nertill och har korrekt skyltad matrisskylt.

Det är väl först efter 2003 som UL så smått börjat skärpa kraven med först gråröda "UL03" på vissa nya kontrakt, t.ex KR:s Östhammar. På smååkarnas äldre kontrakt torde de gamla färgkraven ha gällt tillsvidare. Dvs firmafärg med grått nertill.
Därefter skedde en mångårig övergång till gula "UL05" för Nobina och KR, och i och med detta verkade det som att smååkarnas nyköpta fordon var tvungna att levereras gula. Men färgkrav till 100% och omlackering av alla äldre fordon blir det nog inte förrän tidigast nästa trafikstart.

Jan

På några ställen i landet kör man så lite dvs någon/några turer i veckan att man inte ser kravet på lack väsentligt.
I branschen 37 år