Sämsta hållplatstavlor

Startat av Trafikar´n, 30 januari 2010, 13:21:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Finns det någon annan THM som har lika dåliga hållplatstavlor som VT?
Vita, svagt reflekterande o med blekblå text. Helt omöjliga att se i snö, i dimma eller mot en ljus bakgrund, som ett hus i färdriktningen är ljust, osv...
Jmf med tex gamla ÄLAB med ett klart rött inslag, som insatsförare med linjekännedom men kanske inte full koll på alla hpl på "bôgda" är det en liten svårighet under de omständigheterna.

Så igen frågan, finns det fler THM som nyttjar så "diskret" färgval för sina hpl?
(inspirerad av inlägget om reflexsnurror)
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Kristian

Citat från: Trafikar´n skrivet 30 januari 2010, 13:21:29 PM
Finns det någon annan THM som har lika dåliga hållplatstavlor som VT?
Vita, svagt reflekterande o med blekblå text. Helt omöjliga att se i snö, i dimma eller mot en ljus bakgrund, som ett hus i färdriktningen är ljust, osv...
Jmf med tex gamla ÄLAB med ett klart rött inslag, som insatsförare med linjekännedom men kanske inte full koll på alla hpl på "bôgda" är det en liten svårighet under de omständigheterna.

Så igen frågan, finns det fler THM som nyttjar så "diskret" färgval för sina hpl?
(inspirerad av inlägget om reflexsnurror)
VL har inte särskilt bra hållplatstavlor tycker jag. Liten och vit med blå text och ofta finns det varken tidtabell eller linjenummer utsatt.

Trafikar´n

Samma hos VT, fast nog lite bättre på TDB efter var det verkar
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Bussmicke

Västernorrland suger, de har bara texten Din Tur och säger nada om vad som passerar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Trafikar´n

*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

SimonB

Kronobergs är riktigt dåliga. Där står bara vad linjen har för nummer och vad hållplatsen heter, men inte vart man kan åka med linjerna.

Kristian

Citat från: SimonB skrivet 30 januari 2010, 18:01:17 PM
Kronobergs är riktigt dåliga. Där står bara vad linjen har för nummer och vad hållplatsen heter, men inte vart man kan åka med linjerna.
De jag har sett visar linje och destination och är av samma modell som Dalatrafiks, men med andra färger.

SimonB

Citat från: Kristian skrivet 30 januari 2010, 18:18:18 PM
De jag har sett visar linje och destination och är av samma modell som Dalatrafiks, men med andra färger.

Ok.. Inte de jag sett. Där står bara linjenumrerna uppradade, men är man inte invigd så kan man inte utläsa någonting från dessa.

Olof Lagerkvist

Citat från: Trafikar´n skrivet 30 januari 2010, 13:21:29 PM
Finns det någon annan THM som har lika dåliga hållplatstavlor som VT?
Vita, svagt reflekterande o med blekblå text. Helt omöjliga att se i snö, i dimma eller mot en ljus bakgrund, som ett hus i färdriktningen är ljust, osv...
Jmf med tex gamla ÄLAB med ett klart rött inslag, som insatsförare med linjekännedom men kanske inte full koll på alla hpl på "bôgda" är det en liten svårighet under de omständigheterna.

Så igen frågan, finns det fler THM som nyttjar så "diskret" färgval för sina hpl?
(inspirerad av inlägget om reflexsnurror)

Västtrafiks nya layout tycker jag är mycket bättre. Den har mörkare blå text med kraftigare typsnitt och linjenumren med vit text på mörblå rektanglar längst ner på skylten. Dessa finns dock mestadels i och runt Göteborg än så länge men dyker upp i bland vid skyltning av tillfälliga hållplatslägen på andra håll i regionen.

Men visst hade den också kunnat göras tydligare. I Västtrafiks färgschema finns ju också en grön-gul-aktig färg som skulle kunna tagits med någonstans på skyltarna också.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Bäst synbarhet har nog Jämtlands. Helvita med en tunn röd rand, där allt det vita är lika reflekterande som en vägskylt.
-Enbart linjenummer står på skyltarna på landsbygdens topptavlor. T.ex "45, 162, 163" på en skylt i Fåker.
-Enbart hållplatsnamn står på Östersunds och Brunflos topptavlor. T.ex "Lillgrytan" på en skylt mellan Östersund och Brunflo.

Jonas Gustafsson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 januari 2010, 22:42:43 PM
Västtrafiks nya layout tycker jag är mycket bättre. Den har mörkare blå text med kraftigare typsnitt och linjenumren med vit text på mörblå rektanglar längst ner på skylten. Dessa finns dock mestadels i och runt Göteborg än så länge men dyker upp i bland vid skyltning av tillfälliga hållplatslägen på andra håll i regionen.

Men visst hade den också kunnat göras tydligare. I Västtrafiks färgschema finns ju också en grön-gul-aktig färg som skulle kunna tagits med någonstans på skyltarna också.

Det du kallar "Västtrafiks nya layout" är, förutom loggan och ev. den blå rektangeln bakom linjenumret (är lite osäker på den saken), den layout som förekommit på Stadstrafikens hållplatser i Göteborg sedan ett par år innan Västtrafik existerade... ;)
Men jag håller med om att dessa skyltar är mycket tydligare än skyltarna ute på "Bôggda".
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Olof Lagerkvist

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 31 januari 2010, 00:33:06 AM
Det du kallar "Västtrafiks nya layout" är, förutom loggan och ev. den blå rektangeln bakom linjenumret (är lite osäker på den saken), den layout som förekommit på Stadstrafikens hållplatser i Göteborg sedan ett par år innan Västtrafik existerade... ;)
Men jag håller med om att dessa skyltar är mycket tydligare än skyltarna ute på "Bôggda".
//Jonas G

Ja, det är den jag menar. Men den är inte riktigt exakt som Göteborgs Stadstrafiks gamla skyltar, även om de är snarlika och Västtrafiks nya har inspirerats av dom. Bland annat storleken och typsnittet för linjenumret skiljer något. De nya skyltarna har dykt upp även i t ex Borås under en liten ombyggnad av Södra Torget för något år sedan då Allégatan tillfälligt användes av några linjer. Sedan verkar bytet kommit av sig något sista året även om nyuppsatta skyltar i Göteborgsområdet konsekvent verkar få den nya stilen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anton i Axvall

Nämn gärna ett exempel på var du hittar dessa utanför Göteborgs kommun.

Olof Lagerkvist

Citat från: Anton i Axvall skrivet 31 januari 2010, 01:20:22 AM
Nämn gärna ett exempel på var du hittar dessa utanför Göteborgs kommun.

Oj svår fråga. Kan som sagt var på rak arm bara komma på de tillfälliga skyltarna på Allégatan i Borås för något år sedan under tiden nedfarten till Södra Torget reparerades.
http://www.bt.se/nyheter/boras/bussen-tar-vagen-over-allegatan(396979).gm
Jag har sett skyltarna på fler ställen också men har lite svårt att placera var det var.

De senaste linjenummerskyltarna på nämnda torg i Borås är också i samma stil (använder samma typsnitt och färgschema osv) men sitter på mycket större inglasade skyltar. Däremot hade de tillfälliga skyltarna utanför Skövde C härom sommaren inte detta utseende så helt konsekvent är det inte heller.

I övrigt är det väl dåligt med exempel men det lär enligt lösa rykten vara på gång med detta. Men jag återkommer när jag hittar några exempel!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-