Max antal stående vid långkörning?

Startat av UglyJazz, 10 januari 2010, 22:50:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

UglyJazz

Hej, alla killar, tjejer, gubbar och gummor...

En enkel fråga?

Hur många stående får man ta vid en körning (beställning) mellan tex Uppsala och Sundsvall?

På skylten inne i bussen står det ex.vis

49 sittande + 4 stående eller
49 sittande + 1 rullstol

Finns det ingen rullstol med är frågan:
Är det lagligt om än klart olämpligt att ta stående den långa sträckan?

Vi förutsätter att alla sittplatser är bältade.

Att det är grymt olämpligt är självklart, men är det lagligt?
Vi har lite delade meningar i fikarummet...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

RoTe

Följdfråga, måste personerna STÅ hela resan eller får dom sätta sig i t.ex mittgången? ;)

yngrot

Gäller det beställning så får du ju en buss som är anpassad till den gruppen du skall köra. Ingen vettig människa kör väl beställning med stående.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

UglyJazz

Enligt MITT sunda förnuft räknas väl en sittande i mittgången som en stående...

Problemet med att bussen inte är anpassad för gruppen kan ju uppstå om man fått ett cirkaantal resenärer på tex 120 stycken, vilket motsvarar två st sextiobussar, men det dyker upp 126 personer. Sex stycken kan alltså åka på ståplats från dansrotundan klockan två en lördagmorgon, då det kryllar av ren, älg och annat skit på vägen...

Dessa är ofta onyktra och kan inte såvitt jag begriper bötfällas för något om bussen är typad för dessa stående, medan en passagerare som sitter ned men inte spänt på bältet får böter vid en kontroll med nitisk polis...?

Jag vill i och för sig använda mitt gamla standardsvar om befälhavaransvar och neka dessa sex personer, men då åker dom bara med min stackars kollega och bolaget får badwill eftersom folk faktiskt inte kan uppskatta att man tar det hela ur ett säkerhetsperspektiv...

Det är lite moment 22 över det här ändå?
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

yngrot

Ja böter får du om bältet inte är påknäppt 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

#5
Citat från: UglyJazz skrivet 10 januari 2010, 22:50:59 PM
Att det är grymt olämpligt är självklart, men är det lagligt?

Jag kan då inte komma på någon lag som säger emot att man t.ex. kan plocka ut en SL-blå OmniCity-ledvagn i Busslinks 53xx-serie, fylla den med de över 100 personerna som enligt skylten får åka, och sedan bränna iväg i 80 km/t (om den uppnår en sådan hastighet) på E4 norrut mot Uppsala fullt med stående.

Att begränsa antalet stående är ju oftast upp till länshuvudmännen och bussföretagen själva att sätta upp regler mot. SL och Busslink har ju vad jag förstått jobbat för att få bort stående på 640/676 på E18 Norrtälje-Stockholm genom tätare avgångar, mm.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2010, 00:47:04 AM
Jag kan då inte komma på någon lag som säger emot att man t.ex. kan plocka ut en SL-blå OmniCity-ledvagn i 53xx-serien, fylla den med de över 100 personerna som enligt skylten får åka, och sedan bränna iväg i 80 km/t (om den uppnår en sådan hastighet) på E4 norrut mot Uppsala fullt med stående.

Att begränsa antalet stående är ju oftast upp till länshuvudmännen och bussföretagen själva att sätta upp regler mot. SL och Busslink har ju vad jag förstått jobbat för att få bort stående på 640/676 på E18 Norrtälje-Stockholm genom tätare avgångar, mm.
Jag tolkar det också så, att om det är en stadsbuss, eller regionalbuss, klass I ellelr II, är det okej (fast emot lagstiftningens syfte), är det en turistbuss (klass III), är ju bussen inte gjord för stående och då överskrider du ju passagerarantalet för fordonet vilket är olagligt. Däremot om någon passagerare står upp i bussen under färd - ja då är det ju passageren som bryter mot bälteslagen och får ta böterna...

Danne B.

Citat från: yngrot skrivet 10 januari 2010, 23:35:04 PM
Ja böter får du om bältet inte är påknäppt 

Och det har även förekommit att folk som står fastän det finns lediga sittplatser oxå fått böter...

Var ju nå´n artikel för nå´t år sedan om nå´n resenär i Malmö (eller nå´t...) som råkat ut för detta!

//Danne

Wetjo

Citat från: Danne B. skrivet 11 januari 2010, 01:37:25 AM
Och det har även förekommit att folk som står fastän det finns lediga sittplatser oxå fått böter...
Var ju nå´n artikel för nå´t år sedan om nå´n resenär i Malmö (eller nå´t...) som råkat ut för detta!
//Danne

Finns det Sittplats med Säkerhetsbälte är du tvungen att sätta dig där.
Du kan alltså inte välja att stå.

Angående antal, måste man se på klassningen som någon annan skrev.
Får bussen ta stående är det okey, även om det inte är lämpligt.
Till syvende og sidst är det du som förare som har totalansvaret för säkerheten ombord.

UglyJazz

Då ber jag att få tacka församlingen å det ödmjukaste...
Det finns helt klart en hel del samlad visdom i forumet...

Skylten med pass.antal i bussen gäller alltså (om den överensstämmer med pappren)...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ulf Rådeström

Citat från: Wetjo skrivet 11 januari 2010, 08:41:22 AM
Finns det Sittplats med Säkerhetsbälte är du tvungen att sätta dig där.
Du kan alltså inte välja att stå.

Angående antal, måste man se på klassningen som någon annan skrev.
Får bussen ta stående är det okey, även om det inte är lämpligt.
Till syvende og sidst är det du som förare som har totalansvaret för säkerheten ombord.

Finns ingenting som säger att stående på motorväg inte är lämpligt.
Bussen får ta det antal personer den är registrerad för - även stående om det finns sådana - i exemplet 4.

Det spelar ingens om helst roll vilken väg den går på.

Sedan att tex SL sätter egna mål om en stående på motorväg tex är en helt annan sak som man inte skall blanda in i frågeställningen ovan.

Wetjo

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 14 januari 2010, 21:22:39 PM
Finns ingenting som säger att stående på motorväg inte är lämpligt.
Bussen får ta det antal personer den är registrerad för - även stående om det finns sådana - i exemplet 4.
Det spelar ingens om helst roll vilken väg den går på.
Sedan att tex SL sätter egna mål om en stående på motorväg tex är en helt annan sak som man inte skall blanda in i frågeställningen ovan.

Var det inte ungefär så jag skrev?  :-\
För att förtydliga mig ytterligare finns det bussar som har sittplatser med bälten på de fyra första stolarna och resten av platserna är obältade. I de fall de bältade stolarna är lediga, måste du välja en sån stol. Annars kan det kosta 1500 pengar...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 15 januari 2010, 03:37:41 AM
För att förtydliga mig ytterligare finns det bussar som har sittplatser med bälten på de fyra första stolarna och resten av platserna är obältade. I de fall de bältade stolarna är lediga, måste du välja en sån stol. Annars kan det kosta 1500 pengar...

Nej, det måste vara en missuppfattning. Hur skall jag som resenär veta att det finns bälten på vissa stolar och skall jag verkligen sätta mig på mittplatsen i baksätet och inte fylla upp från fönstren? Däremot skall man använda bältet om man sitter på en sådan plats.
De här bältena var från början krav för att man skulle få köra i Tempo 100 på tyska motorvägar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 08:17:28 AM
Nej, det måste vara en missuppfattning. Hur skall jag som resenär veta att det finns bälten på vissa stolar och skall jag verkligen sätta mig på mittplatsen i baksätet och inte fylla upp från fönstren? Däremot skall man använda bältet om man sitter på en sådan plats.
De här bältena var från början krav för att man skulle få köra i Tempo 100 på tyska motorvägar.

Det är vad en polis i Dalarna hävdar...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 15 januari 2010, 08:35:27 AM
Det är vad en polis i Dalarna hävdar...

Jo, men skulle det hålla i domstol? Jag tror alltså att polisen har missuppfattat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)