Upphandlingen klar ?

Startat av Turbo, 22 november 2009, 11:54:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: julle skrivet 14 december 2009, 00:30:09 AM
Sannolikt kommer varken Sven Carlsson och Karlssonbuss/ IsakssonKarlsson att i detta fall behöva köra till "underpris", då bägge dessa lämnade avsevärt lägre pris på Gnosjö- repsektive Värnamopaketen till JLT än vad Orust gjorde. Vi får inte glömma att Orusttrafiken vann på kvalitetsutvärderingen i upphandlingen och inte lägsta pris.

Men nu blir det ju här väldigt konstigt. Om nu Orusttrafiken vann kvalitetsutvärderingen så kan de alltså ta hem paketet och sedan lägga ut den på någon som fick sämre kvalitetsbetyg i upphandlingen.
Fast det här kanske säger mest om hur orättvis kvalitetsutväreringen är. Som någon sa att den som ljuger bäst vinner kvalitetstutvärderingen. Små företag har inte en chans därför att de inte kan dokumentera det som efterfrågas.
Jag ifrågasätter dock inte att Karlssonbuss och Sven Carlsson kommer att kunna leverera till hög kvalitet, minst lika hög som Orusttrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2009, 12:45:37 PM
Men nu blir det ju här väldigt konstigt. Om nu Orusttrafiken vann kvalitetsutvärderingen så kan de alltså ta hem paketet och sedan lägga ut den på någon som fick sämre kvalitetsbetyg i upphandlingen.
Fast det här kanske säger mest om hur orättvis kvalitetsutväreringen är. Som någon sa att den som ljuger bäst vinner kvalitetstutvärderingen. Små företag har inte en chans därför att de inte kan dokumentera det som efterfrågas.
Jag ifrågasätter dock inte att Karlssonbuss och Sven Carlsson kommer att kunna leverera till hög kvalitet, minst lika hög som Orusttrafiken.

Huvudmannen ska dock godkänna alla underentreprenörer, och har då har dock all rätt i världen att dra i nödbromsen om ett företag med "låg kvalitet" ska rekryteras. Med detta menar jag heller inget negativt om Carlsson & Karlsson, utan skriver bara hur det fungerar rent allmänt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 14 december 2009, 15:40:45 PM
Huvudmannen ska dock godkänna alla underentreprenörer, och har då har dock all rätt i världen att dra i nödbromsen om ett företag med "låg kvalitet" ska rekryteras. Med detta menar jag heller inget negativt om Carlsson & Karlsson, utan skriver bara hur det fungerar rent allmänt.

Jovisst. Men det är ju konstigt att ett företag kan slå ut ett mindre genom att utlova bättre kvalitet och sedan inte köra. Och det är minst lika konstigt att huvudmannen först ger ett bolag väsentligt högre kvalitetsbetyg och sedan accepterar att ett annat företag som tidigare fått väsentligt lägre kvalitetsbetyg kör. Men detta säger väl egentligen bara hur felaktigt kvalitetsutvärderingen fungerar. Jag tycker det är bara bra att JLT tar sitt förnuft till fånga och låter dessa duktiga bussbolag köra trots att det inte gick enligt LOU. Det är alltså LOU som skall ändras.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2009, 12:45:37 PM
Men nu blir det ju här väldigt konstigt. Om nu Orusttrafiken vann kvalitetsutvärderingen så kan de alltså ta hem paketet och sedan lägga ut den på någon som fick sämre kvalitetsbetyg i upphandlingen.
Fast det här kanske säger mest om hur orättvis kvalitetsutväreringen är. Som någon sa att den som ljuger bäst vinner kvalitetstutvärderingen. Små företag har inte en chans därför att de inte kan dokumentera det som efterfrågas.
Jag ifrågasätter dock inte att Karlssonbuss och Sven Carlsson kommer att kunna leverera till hög kvalitet, minst lika hög som Orusttrafiken.

Här kan jag bara hålla med dig. Fast man får väl se det som så att det är JLT som betalar mellanskillnaden för att få den "nödvändiga" dokumentation och certifiering för hur trafiken ska bedrivas. Sedan att alla vet att det bara är en sysselsättningspolitisk åtgärd för att några cerfieringsinstitut och tjänstemän också ska ha sin del av inbetalade skattepengar spelar inte så stor roll.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2009, 15:51:51 PM
Jovisst. Men det är ju konstigt att ett företag kan slå ut ett mindre genom att utlova bättre kvalitet och sedan inte köra. Och det är minst lika konstigt att huvudmannen först ger ett bolag väsentligt högre kvalitetsbetyg och sedan accepterar att ett annat företag som tidigare fått väsentligt lägre kvalitetsbetyg kör. Men detta säger väl egentligen bara hur felaktigt kvalitetsutvärderingen fungerar. Jag tycker det är bara bra att JLT tar sitt förnuft till fånga och låter dessa duktiga bussbolag köra trots att det inte gick enligt LOU. Det är alltså LOU som skall ändras.


Nej det är inte fel på LOU, snarare i så fall på de kriterier som JLT satt upp för att bolagen ska få poäng i tävlingen. Nu vet jag inte vad för krav som ställdes i den aktuella upphandlingen men det kan ju ibland vara krav som går emot syftet med kraven. Ibland gör man en jätteinsats för miljön och föreskriver att fordonen ska tvättas i en miljövänlig certifierad tvättanläggning varje dag, som då givetvis bara finns hos ett stort bolag flera mil bort på en centralort dit man får tomköra tur en gång om dagen.