Upphandlingen klar ?

Startat av Turbo, 22 november 2009, 11:54:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Turbo

Hur har det gått med upphandlingen i Jönköpings län efter överklagandet ?
Har varit helt tyst ???

julle

Varken Lingmerths eller Karlsson Buss i Vaggeryd har överklagat länsrättens dom till Kammarrätten. JLT har skrivit kontrakt med Buss i Väst och Orusttrafiken som börjar köra i juni 2010.

Turbo

Trevlig med lite nya entreprenörer i länet d!

julle

Om jag har förstått det hela rätt så kommer några av de nuvarande fortsätta att köra för Buss i Väst, bla Bottnaryds Trafik, Omnibuslinjen Habo-Hjo och Anebybuss. Frågan är om även Orusttrafiken kommer att använda sig av någon/ några underentreprenörer på något eller några av trafikområdena?

Turbo

Skulle vara intressant om Orusttrafiken kommer att göra likdant som Buss i Väst, underentreprenörer.
Börjar det kanske vara lite "inne" att ta hem trafik och sedan lägga ut det på lokala åkare.
Vad kan detta leda till i långa loppet ?

Bussmicke

Värnamo stadsbuss, vem kör den från i sommar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Har för mig det var Orust trafiken, men kolla på JLT:s hemsida.

julle

Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2009, 17:46:41 PM
Värnamo stadsbuss, vem kör den från i sommar?
Orusttrafiken har vunnit trafiken, men sannolikt fortsätter IsakssonKarlsson att köra som underentreprenör. Likaså är det med Sven Carlsson i Gnosjö, som sannolikt också fortsätter som underentreprenör till Orust.

Jan

Citat från: julle skrivet 12 december 2009, 13:25:38 PM
Orusttrafiken har vunnit trafiken, men sannolikt fortsätter IsakssonKarlsson att köra som underentreprenör. Likaså är det med Sven Carlsson i Gnosjö, som sannolikt också fortsätter som underentreprenör till Orust.

Karlssonbuss kommer att köra en del av Orusttrafikens del i JLT.
I branschen 37 år

Björn Lövdahl

Vad vinner Orusttrafiken på såna här förfarande egentligen?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

eomer

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 19:12:46 PM
Vad vinner Orusttrafiken på såna här förfarande egentligen?
Mellanskillnaden mellan ersättningen från JLT och vad man betalar underentreprenören, samt att man slipper investeringkostnaden för fordon och fastigheter.
Helt säkert kommer underentreprenörskap att öka i framtiden, vilket är ett bra sätt att bibehålla de små och medelstora bussföretagens kunskap.
//eomer

Björn Lövdahl

Citat från: eomer skrivet 13 december 2009, 20:32:28 PM
Mellanskillnaden mellan ersättningen från JLT och vad man betalar underentreprenören, samt att man slipper investeringkostnaden för fordon och fastigheter.
Helt säkert kommer underentreprenörskap att öka i framtiden, vilket är ett bra sätt att bibehålla de små och medelstora bussföretagens kunskap.
//eomer

Om de små bolagen är intresserade av att va med på sånt trams där de själva bara förlorar
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

eomer

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 december 2009, 20:41:06 PM
Om de små bolagen är intresserade av att va med på sånt trams där de själva bara förlorar
Det är ju så här det fungerar i många andra branscher, det är kanske på tiden att införa lite nytänkande även i Bussbranschen.
//Eomer

julle

Sannolikt kommer varken Sven Carlsson och Karlssonbuss/ IsakssonKarlsson att i detta fall behöva köra till "underpris", då bägge dessa lämnade avsevärt lägre pris på Gnosjö- repsektive Värnamopaketen till JLT än vad Orust gjorde. Vi får inte glömma att Orusttrafiken vann på kvalitetsutvärderingen i upphandlingen och inte lägsta pris.

Och som jag sagt tidigare, finns det några bussentreprenörer i Sverige som levererat bra, för att inte säga extremt bra kvalite, så är det just smååkarna i JLT-land, så dessa kommer nog både kunna köra billigt och till utlovad hög kvalité!