Huvudmeny

Instrument

Startat av Trafikar´n, 28 februari 2009, 13:55:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Börjar en ny tråd.. Vissa hängde upp sig på att jag använde uttrycket konsumexpedit, det var i med ironi o beröm. För de jag jag möter på konsum i byn är trevligare än ICAs, ny ironi.

Men hänger upp mig på snacket om att för många mätare "distraherar föraren"
men va f*n kanske är det så att kan man inte både bemötta kunderna rätt, framföra fordonet rätt och hantera informationer rätt inte alls borde köra buss???

Trafikpiloter, lokförare, spårvagnsförare genomgår psykologtest bla på sin förmåga att hantera information.. Men bussförare ska bara vara kundvänliga och bara lita på en dator?
I vilket annat livskritiskt system väljer man att bara lita på en dator?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

yngrot

Ja och en dator gör ju aldrig fel... ;D     eller ??  men visst grundtanken med den tyska varianten var ju god men verkligheten blev väl inte lika bra...Det är ju bra om det är så enkelt som möjligt men tyvärr är det en utopi...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jens

Nej - en dator i sig gör faktiskt aldrig slumpmässiga fel av slarv eller misstag eftersom den följer sina programmerade instruktioner slaviskt och alltid kommer ge samma resultat varje gång med samma förutsättningar. Största problemet är att vi inte lyckas förmedla korrekta regler och förutsättningar till datorn - och vi förstår ofta inte heller alltid vilka förutsättningar vi förser datorn med. Ta exemplet med mer primitiva fotoceller som egentligen inte känner om någon vistas i rörelsezonen - utan reagerar på att någon passerar in i zonen. Personen måste alltså komma in i avkänningszonen efter att sensorn aktiveras - inte redan finnas där.

Felmeddelanden är ett kapitel för sig eftersom dom kan vara programmerade att indikera fel tills det återställs på verkstad även om det egentliga felet i sig bara uppkom under en väldigt kort stund. Är väl delvis en fråga om att tillverkarna vill gardera sig med hängslen och livrem för att slippa ta ansvar för mer omfattande fel som kan uppstå.

Trafikar´n

Ang "datorer följer sina instruktioner slaviskt", alla med erfarenhet av MAN o Neoplans stadsbussar kanske skrattar, hur ofta måste man inte bryta strömmen, ibland tom med batteriavskiljaren bara för att datorn tappat bort sin aktuella programvara? Neoplan som räknar fel på antalet dörrar, MAN som "glömmer" bort dörrbromsen; o det sista är ju kritiskt, än värre är det väl när en buss får för sig att tillåta dörröppning under färd, allt detta beroende på datorn. Jo det beror oftast på datorn efter som när strömmen brutits och datorn tvingats lösa in alla programfiler från början fungerar allt igen.
Sen kan man prata om sk*t in o sk*t ut ur en dator, men att en dator följer sina instruktioner slaviskt, det har verkligen åtskilliga gånger motbevisats. Datorer ska användas som ett beslutsstöd och hantera autonoma system, men föraren ska ha möjligheten att kontrollera datorn, bland annat då med "äkta" instrument.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Björn Ax

Citat från: Trafikar´n skrivet 03 mars 2009, 12:05:49 PM
Ang "datorer följer sina instruktioner slaviskt", alla med erfarenhet av MAN o Neoplans stadsbussar kanske skrattar, hur ofta måste man inte bryta strömmen, ibland tom med batteriavskiljaren bara för att datorn tappat bort sin aktuella programvara? Neoplan som räknar fel på antalet dörrar, MAN som "glömmer" bort dörrbromsen; o det sista är ju kritiskt, än värre är det väl när en buss får för sig att tillåta dörröppning under färd, allt detta beroende på datorn. Jo det beror oftast på datorn efter som när strömmen brutits och datorn tvingats lösa in alla programfiler från början fungerar allt igen.
Sen kan man prata om sk*t in o sk*t ut ur en dator, men att en dator följer sina instruktioner slaviskt, det har verkligen åtskilliga gånger motbevisats. Datorer ska användas som ett beslutsstöd och hantera autonoma system, men föraren ska ha möjligheten att kontrollera datorn, bland annat då med "äkta" instrument.

Hur kan du säga att allt detta är beroende av datorerna??
Detta kan bero på nån mekanisk del som inte fungerar som den ska och när man bryter strömmen så tvingar datorn till sig kontrollen igen.

Har råkat ut för samma fel som du beskriver på våra äldsta neoplan bussar som inte har dessa datorer utan har vad du kallar "äkta" instrument.
Så skylla allt på datorerna kan man inte göra.

Visst datorer är inte ofelbara. Men allt för oftast beror dessa fel på den mänskliga faktorn. Det vill säga dom som programmerat datorerna.