Huvudmeny

Kassan bort NU

Startat av Trafikar´n, 09 september 2008, 03:25:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

Citat från: Z skrivet 09 september 2008, 19:37:01 PM
Om det fungerar med andra former av betalning(poletter, kort, betalning innan man kliver på etc.) i flera av världerns största städer(som har fler invånare än hela sverige har!), så fungerar det nog här med om bara viljan finns!  ;)
Det är nog lättare att få ett system med betalning på fasta försäljningställen att fungra i en storstad som London eftersom det där finns betydligt fler nattöppna ställen. I Svensk glesbygd är det nog svårare eftersom det är längre mellan försäljningsställena där. SMS biljetter blir nog också svårt att genomföra i regiontrafik med komplicerade zonsystem. Om kontantlös betalning skall fungera bra där är nog kortbetalning ombord det man bör satsa på.

Trafikar´n

SMS-betalning i landortstrafik kan göras lika komplicerad som stämpling av kuponger, svårare är det inte. Ange antal kupunger/zoner som ska resas och biljettyp och skicka. Svårare behöver det inte bli. På större hållplatser skyltinfo och o på de linjer där enl alla argument störst problem skulle uppstå kommer säkert föraren ha tid att hjälp med upplysningar, o senare kontrollera betalningen.

Förstår dock fortfarande inte varför så många tjatat om hur hemskt det vore för stackars svensson med trasig bil etc att inte kunna betala kontant, kan vi inte istället diskutera olika vettiga sätt att få bort rånrisken för förarna?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Jo

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 september 2008, 03:25:39 AM
I flera olika trådar här o på andra forum skriks det högt mot stoppet av hantering av kontanter på bussarna. Det är så synd om de som är nya, synd om turisterna och synd att man inte kan kompletteringsbetala osv.
Inte är det någon som rånar en bussförare på några hundra läste jag någonstans---

Nu är det ju inte bara för att det är synd om ovan nämda grupper man har kvar kontanthanteringen utan för att man vill ha kvar kunderna också. Sällanresekunderna genererar faktiskt en hel del intäkter till huvudmannen (eller entreprenören i vissa fall) och utan dessa blir det mindre trafik och därmed även färre bussförarjobb. Det jag själv kan tycka är lite galenskap är att man på många håll fortfarande säljer även värdekorten/månadskorten på bussarna(och möjligheten till kortbetalning finns inte ens) vilket tar både tid och genererar stora kassor.

Och det finns säkert de som rånar någon för några hundringar. Frågan är hur många de är och hur stor risken för föraren egentligen är. Jag tror personligen att det fortfarande är mycket ovanligt att  bussförare råkar ut för regelrätta rån och att det är mycket vanligare att biljettjafs utlöser bråk/överfall. Jag tror då att tex en taxiförare är mycket mer utsatt men dessa tar också emot kontanter av den enkla anledningen att man inte vill gå miste om den kundgrupp som betalar kontant.

Så de som kommer utan biljett men har pengar med sig har du tänkt slänga av dessa eller ska de få åka med utan giltig biljett? Om svaret är att de ska avvisas från bussen tror jag bråk/överfall/tjafsfaktorn ökar betydligt jämfört med den rånrisken man kan uppnå med en minimal kassa.

Däremot kanske ett slutet system likt det som nu börjar finnas i livsmedelsbutiker vore det bästa att satsa på även om jag själv hade föredragit att alla resenärerna betalade med periodkort eller värdekort laddade på trafikhuvudmannens försäljningsställen. Med det nya biljettsystemet som snart ska tas i bruk av de flesta av länstrafikhuvudmännen i sydsverige skall som jag förstått det både möjligheten till autogiro och vanliga girobetalningar finnas så det minskar köpen av kort ombord på fordonen.


Jo

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 september 2008, 20:17:05 PM
SMS-betalning i landortstrafik kan göras lika komplicerad som stämpling av kuponger, svårare är det inte. Ange antal kupunger/zoner som ska resas och biljettyp och skicka. Svårare behöver det inte bli. På större hållplatser skyltinfo och o på de linjer där enl alla argument störst problem skulle uppstå kommer säkert föraren ha tid att hjälp med upplysningar, o senare kontrollera betalningen.

Förstår dock fortfarande inte varför så många tjatat om hur hemskt det vore för stackars svensson med trasig bil etc att inte kunna betala kontant, kan vi inte istället diskutera olika vettiga sätt att få bort rånrisken för förarna?

Det bästa vore väl att avskaffa kontanterna helt i samhället och bara köra med kort och kontobetalningar. Då skulle man få bort både merparten av rånen och även försvåra svartarbete, penningtvätt och mycket annan kriminell verksamhet. Frågan är dock hur relalistiskt detta är.

Det finns trots allt fortfarande de som går till banken eller svensk kassaservice och betalar sina räkningar/fakturor kontant trots att det kostar ett antal tior extra. Även om både du och jag och de flesta andra undrar hur de är funtade så finns de och de är trots allt också kunder som generera intäkter. (Som bekant är ju de dummaste kunderna de som är viktigast eftersom de är lättast att lura och därmed genererar den största intäkten) Frågan är hur du ska kunna lyckas lära dessa att sms:a för att köpa en bussbiljett om man inte klarar av att fylla i sina egna girobetalningar?

Anders Noren

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 september 2008, 20:17:05 PM
Förstår dock fortfarande inte varför så många tjatat om hur hemskt det vore för stackars svensson med trasig bil etc att inte kunna betala kontant, kan vi inte istället diskutera olika vettiga sätt att få bort rånrisken för förarna?

Jag föreslog ett ovan, men jag kan ta det i repris:

Inför ett sådant taxe- och biljettsystem att biljetter, värdekort och periodkort kan köpas i varje kiosk och butik, att kort inte säljs ombord och att det är ungefär 100 % påslag att betala sin biljett ombord så blir kontantköp ombord en marginell företeelse. Att avskaffa kontantköp ombord kommer bara att ge kollektivtrafiken dåligt rykte.

Anders

Ersa

100% påslag låter rimligt. Visst kan man behålla möjligheten att köpa resan på bussen, men så billigt att resenärerna alltid köper enkelbiljetter ombord dag ut och dag in kan det inte få vara.

Björn Ax

Citat från: Verspieder skrivet 09 september 2008, 22:23:00 PM
100% påslag låter rimligt. Visst kan man behålla möjligheten att köpa resan på bussen, men så billigt att resenärerna alltid köper enkelbiljetter ombord dag ut och dag in kan det inte få vara.

Vi på GUB har ju 100% påslag jämfört kort/kontant.

Värdekort: 15kr för vuxen
Kontant: 30kr för vuxen

För sms är det ju inte riktigt 100%. :)

Jonas1968

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 september 2008, 20:17:05 PM
SMS-betalning i landortstrafik kan göras lika komplicerad som stämpling av kuponger, svårare är det inte. Ange antal kupunger/zoner som ska resas och biljettyp och skicka. Svårare behöver det inte bli. På större hållplatser skyltinfo och o på de linjer där enl alla argument störst problem skulle uppstå kommer säkert föraren ha tid att hjälp med upplysningar, o senare kontrollera betalningen.

Förstår dock fortfarande inte varför så många tjatat om hur hemskt det vore för stackars svensson med trasig bil etc att inte kunna betala kontant, kan vi inte istället diskutera olika vettiga sätt att få bort rånrisken för förarna?
stämpling av kuponger i landsortstrafik sköts för det mesta av föraren som har utbildning på hur taxesystemet fungerar. SMS biljetter skall i dom flesta fall vara köpta innan man kliver av kliver på av resenären som inte har det. I SL land där man bara har zon A, B och C funkar det nog bra men i ett system där man har många små zoner är det nog betydligt krångligare. Det bästa sättet att få bort eller i allafall kraftigt minska kontanthanteringen är nog att göra det möjligt att betala med kort på bussarna. Ger man dessutom kortbetalarna ett märkbart lägre pris en kontantbetalarna och har ett system för snabb korthantering och dessutom gör de möjligt att betala även med onlinekort typ Maestro så blir det nog ganska få som kontantbetalar.

bjorn_k

Om det går att betala med onlinekort (Maestro) på färjor t ex Scandlines till Tyskland (tror dom använder satellit) så borde det gå att lösa på bussar/annan kollektivtrafik. Radiolänk eller där täckning inte finns, automatisk uppladdning från bussens biljettdator till huvuddator så snart bussen återigen kommer inom täckningsområdet...

Visst finns det hål i detta resonemang också, men jag skrev det på en halvminut, kritik är bara välkommet =)

Simon Bertilsson

Inför först möjlighet att betala med de vanliga kontokorten (läs: Mastercard, Maestro, Visa, Visa Electron osv). Ta sedan bort förarkassorna. Inte tvärtom!

Patrik

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 september 2008, 15:14:50 PM
Inför först möjlighet att betala med de vanliga kontokorten (läs: Mastercard, Maestro, Visa, Visa Electron osv). Ta sedan bort förarkassorna. Inte tvärtom!

Maestro och Electron är väl inget kontokort, det är bankkort men det är ju såna som de flesta ungdomarna har och dom utgör ju en ganska stor del av dom som åker i kollektivtrafiken.

Simon Bertilsson

Citat från: Patrik skrivet 21 september 2008, 15:19:22 PM
Maestro och Electron är väl inget kontokort, det är bankkort men det är ju såna som de flesta ungdomarna har och dom utgör ju en ganska stor del av dom som åker i kollektivtrafiken.

Visst är det kontokort, med den skillnaden mot kreditkort som Mastercard och Visa att försäljningsstället måste vara uppkopplat för att köpet ska kunna genomföras.