Swebus 4612 i Kalmar

Startat av Sundås, 08 juni 2007, 12:17:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Swebus 4612 har av någon anledning flyttats till Kalmar och försetts med Kalmars stadsbusslackering.

Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna, tagna med mobilkamera..





Den ska enligt uppgift vara i trafik dagligen. Enligt utsago från vänner som pendlar så är den i mycket sämre skick inuti än resten av stadsbussarna.

Någon som vet varför den hamnat just här?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

#1
Jo, att de varit i Stockholm kunde man klura ut via en bild på Bussmickes sida:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4600/Swebus_4612_Marsta_station_050701.jpg

Du vet inte vilken av systrarna som också är nerflyttad? Det verkar ju ha funnits ett par stycken..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Patrik

4613 också.
Men....har du frågat Bussmicke om du fått låna hans bild? Länk är mycket bättre annars.

Sundås

#3
Dumt av mig. Har ändrat.

Ska försöka få en glimt av 4613 nästa gång jag är i Kalmar. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Har en garagebild av 4613, kommer ej ihåg om den finns på hemsidan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

tomsa

Stackars Kalmarbor som fått ta över Swebushäckar från Göteborg... Förstår att de inte ville ha kvar dem i Huvudstaden. Någon direkt omlackering verkar de inte ha behövt göra heller... nästan VT-blå ser den ut att vara.

tomsa

Kostade de på dem SL-lack för besöket i Stockholm? Ser man på. Tja, speciellt kostnadseffektivt verkar inte Swebus vara med tanke på vad det kostar att lackera om en ledbuss... Säger som han uppfinnaren från Sundbyberg i Lorry: "Jag har räknat på det där"... Har jobbat med fordonslackering under 4 år.

Walter

Citat från: tomsa skrivet 11 juni 2007, 08:58:45 AM
Kostade de på dem SL-lack för besöket i Stockholm? Ser man på. Tja, speciellt kostnadseffektivt verkar inte Swebus vara med tanke på vad det kostar att lackera om en ledbuss... Säger som han uppfinnaren från Sundbyberg i Lorry: "Jag har räknat på det där"... Har jobbat med fordonslackering under 4 år.

Tja tanken var ju att dom skulle vara i Sthlm livet ut, att sedan livslängden visat sig avsevärt kort för dessa modeller är ju en annan femma. Tror man satsade en del pengar på upprustning av dom också i samband med flytten. Att dessa två skulle till Kalmar var ju inte kännt då.  Alternativet hade ju varit att köpa nya bussar till trafiken i Sthlm.
GS var ju sura för att Swebus behöll nästan alla fordon från Göteborg, GS hade nog räknat nmed att köpa en del av dom, nu blev det ju bara fyra av denna modellen. (Och dom såldes väl för att dom var gasdrivna?)

Såhär i efterhand är nog GS glada att dom inte fick köpa fler Säffle 5000, känns som dom 50 som finns i Götet är problem nog.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!