SS H15 vid Sjättenovembervägen 1964

Startat av Gunnar D, 25 april 2024, 15:54:19 PM

2 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D



H15 1340 avvaktar vid Sjättenovembervägen avgångstid för insats i morgontrafiken 27 feb 1964.

Mvh Gunnar

AgM_52

Trevlig bild, när gick dessa i trafik för första gången?

Gunnar D


zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 25 april 2024, 15:54:19 PMH15 1340 avvaktar vid Sjättenovembervägen avgångstid för insats i morgontrafiken 27 feb 1964.

Mvh Gunnar
Stort tack för ditt trevliga foto.
Mvh zjbus

roggek

Husnumret på högerkant i bilden är 20 (eller möjligen 29?)
Var exakt är bilden tagen? Får inte ihop det med dagens Google Maps för en jämförelse.

Gunnar D

Det bör vara Älvsjövägen 29 strax sydost om korsningen Sjättenovemberv/Älvsjöv. Extravagnarna vände väl i rondellen för färd mot stan.

/Gunnar

Jörgen

Flera av av dessa hus mellan Sjättenovembervägen och Johan Skyttes väg revs väl för en breddad Älvsjöväg och bostadshus, troligen 1980-talet eller senare.

Om man går in på Min karta som det heter på lantmäteriets hemsida, https://minkarta.lantmateriet.se/ så kan man se hur det såg ut 1960-talet och ca 1975 och nutid.

Skriv adress i sökrutan och klicka sedan på det färgade lagret uppe till höger.
Mvh: Jörgen

Ulf Berlin

Oj,vilket tidsdokument :)
Detta måste väl verkligen ha varit på sluttampen för dessa?/Ulf

zjbus

Just A 1340 gick till AB Demonteringar, Västerås 1967-05-11 källa SBH: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/35887
hur det förhöll sig med andra likadana bussar vet jag inte.

Mr G

Husen intill Älvsjövägen är rivna här sen flera år tillbaka, så den som åker dit för att leta upp samma bildvinkel kan lätt gå bet. Vagnen går f ö på 65E, men mot slutet slutade man ofta med att skylta korrekt. Här någonstans började Sveriges förfall.
吉先生

Gunnar D



Möjligen satt det en sådan invändigt.
Tror aldrig jag sett "65E" i nummerkrukan men det måste förstås ha förekommit tidigare.

/Gunnar

Mr G

Ja, det var ju rätt krångligt att skylta om. Fast på insticksplåtarna har jag för mig att det stod 65 resp 65E på var sin sida, så det borde väl ha gått där åtminstone. Capitoler däremot skyltade man nog korrekt för det mesta.
吉先生