Min favoritnummerserie hos Connex: 07xx

Startat av virtual1, 01 juli 2021, 08:56:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Nå, då intresset verkade hyfsat stort för bilderna så ger jag väl er min favoritnummerserie hos dåvarande Connex också - 07xx-serien har dykt upp i nästan lika många lacker som 40xx-serien hos Swebus och har idel arbetshästar i form av System 2000 här med men i ledbussformat då =)















Walter

Trevligt. Det har även funnits bussar i denna serie med gamla lila Malmöhus lacken och JLt lack som 743 hade innan Kronoberg tillsammans med 742.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Göran Nilsson

Ja, detta var trevligt! Och av dem på bilderna så hade 0757, 0764, 0766 och (tror jag) 0771 lila Malmöhuslack från början medan 0772 och 0776 var lackade i någon MLT expressbussvariant om jag minns rätt. / GNl

Walter

Ja det var väl inslag av silver på den lila lacken för expressbussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buzzlover

Hade Connex garage eller bara uppställning i Rissnehallen?
Eftersom dom körde Tunnelbanan hade dom ju tillgång till depån men att bussar var stationerad där hade jag inte en susning om
Eller så var det bara en uppställningsplats kanske.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

Var nog snarare avställda bussar man hade där tror jag, att avställda bussar stått i Rissne var en nyhet för mig.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mandahl

Trevligt att se gamla Linjebuss 0735 igen. Den och systervagnen 0734, som jag tror det var en del strul med, och fick ett kortare liv, åkte jag ofta med på linje 474 till Eslöv i början av 90-talet. 0734-0735 var i flera år stationerade i Hörby, och hade M-läns lila lack när de levererades till Linjebuss Eslöv hösten 1990? Linjebuss tog över Hörbylinjerna från SJ Buss sommaren 1990, och dessa två ledvagnar tillhörde de första nya vagnar som sattes in trafiken. Inledningsvis hade Linjebuss en väldigt brokig skara rullande material som man samlat ihop från olika håll, men den blev genom nyleveranser mer enhetlig efter hand.

Apropå brokig skara rullande material, så gällde det SJ Buss också sista åren i Hörby. Mycket "elfenbensrattar" och wilson-växelådor från cirkus 1970-ish  i och vid gamla bussgaraget :) Användes frekvent på skolbussturerna till Eslöv. En annan historia dock.

Ebermark

Rolig idé och bra bilder! Kompletterar med några ytterligare lackeringar i 07-serien från mitt bildarkiv.

0704 i GLAB-lackering. 0704 är andra buss från höger. Närmast kameran står 2507 och som tredje buss är det 0257. Foto vid Heden i Göteborg 1994.


0713 i Östgötatafikens gamla lack. Bild från 2001 i Sturefors.


0715 i JLT-lack, även denna fotad 2001, men i Jönköping. Bussen fanns från början i Östergötland.


0752 i Göteborgs stadstrafiklackering. Foto i Göteborg 1994.


0759 helvit, men kommer inom kort få Kronobergsstripning efter att lackats om från MLT-lila. Bussen användes under en kort period i Östergötland våren 2004. Foto i Barhällsgaraget Linköping april 2004.


0762 i MLT-lila. Fotad i Lund 2002.

virtual1

Stort tack för de kompletterande bilderna, en rejäl blandning länslacker verkligen =) kul!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Roligt att(radio)siffrorna 4646 redan är ditsatta på 0759./Ulf

yngrot

Härlig bild från Heden Göteborg trevlig lack på den tiden
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina