Ryds Långbro 2001

Startat av Bussmicke, 05 februari 2024, 13:05:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Minns ej hur och varför Linje 675X fanns och hur den körde.




//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

675an var en av Vaxholmslinjerna, gick tidigt under SL tiden Vaxholm-(Nya Vaxholmsvägen)-Kulla Vägskäl-Svinninge-Åkersberga. Tillsammans med 674 försörjde den Svinningen-Nantes. (674 Rydbo Stn-Kulla Vägskäl-Svinninge).

Tror att linjerna fanns ända tills att 629 inrättades (den som gick via DAS-Arninge-Rydbo-Svinninge-Åkersberga). 675an var ju en interkommunal linje. Åkersberga var centralort i Vaxholms kommun efter kommunsammanslagningen 1974.

Efter att 629an startat (någon gång på 90-talet) gick 675an som gymnasielinje. Vaxholmsborna, precis som andra kommuners invånare var hänvisade till det kommunala gymnasiet i ens hemkommun, vilket var Röllingby gymnasium. Till en början gick 675an fortsatt Svinningenvägen. Men under de sista åren som linjen fanns, ska den ha gått motorvägen. (Dvs. den gick från Vaxholm på 274an till Vaxholms trafikplats, sedan motorvägen till Rosenkälla trafikplats sedan 276an till Röllingby gymnasium, därefter Åkersberga Stn.


1983 Blev Vaxholm åter en egen kommun, men eleverna var fortfarande hänvisade till Röllingby gymnasium. Av de som var födda 1978 upplevde många att stöket och problemen på Röllingby gymnasium tilltog (det bör ha varit runt ht94-vt97). Om jag inte minns fel var de som var födda 1980, de första elever i Vaxholms som fritt fick välja mellan Österåkers, Täbys och Danderyds gymnasier. Väldigt få av dem valde Röllingby. De sista som var hänvisade till Röllingby gick ut vt98, därmed sjönk antalet resenärer på 675an. Bland 1985orna i Vaxholm, var de ingen som hade valt Röllingby i första hand. Dessa elever började gymnasiet ht01. Till den hösttidtabellen hade 675an dragits in. Om 675an även gick sommaren 2001 vet jag inte, annars är fotot från den sista terminen med busslinjen. Intressant att den skyltas 675X för någon ordinarie 675 lär nog inte ha funnits. För övrigt revs Röllingby gymnasium 2011.

Med reservationer för att årtalen är tagna ur minnet.   

Bussmicke

675 har funnits. Det är 675X jag undrar över.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Tror inte tidtabellerna angav den på särskilt sätt, men gissar att X står för att den gick motorvägen. Vad jag hade för mig fanns inte de två varianterna samtidigt. Dvs den äldre varianten Söderhamnsplan-(274)-Kulla vägskäl-(Svinningevägen)-Röllingby gymnasium-Åkersberga stn, och den nyare varianten Söderhamnsplan-(274)-Kulla vägskäl-(274)-(E18)-(276)-Röllingby gymnasium-Åkersberga station.

Det är möjligt att de båda linjerna (den äldre och den nyare) existerade samtidigt under något/några år, då skulle den äldre linjen (Svinningevägsvarianten) hetat 675, meddans den nyare linjen (motorvägsvarianten) hetat 675X.

Sedan är frågan om det var officiellt att linjen hette 675X, förarna skyltade ju yttre skylt själv på den tiden.

igel

Motorvägen är snabbare att köra till Åkersberga, under 629ans tid behövde linjen inte trafikera Svinninge.

Ulf Berlin

Eftersom bilden är tagen vid RydsLångbro som är första hållplatsen på 276an efter avtaget från E18,så kan ju 675X ha kört härifrån till Åkersberga,medans"vanliga"675an gick Vaxholm-Svinningevägen något år i brist på tillgängliga nummer?(Den kördes ju till stationen i Å-berga och inte endast till Röllingbyskolan)/Ulf

Ola Å

Ryds Långbro var en rätt märklig hållplats också, finns ju bara en mer eller mindre förfallen stuga där innanför, har dessutom för mig att linjen 675X nog utgick därifrån, körde den nog aldrig själv och den blev nog nedlagd rätt snabbt.


Ulf Berlin

Det finns många hållplatser i SL land och övriga Sverige som man kan undra varför dom finns...
Ang RydsLångbro hette väl den Stava Värdshus innan och när detta lades ner togs uppenbart ett gårdsnamn i närheten?/Ulf

Carl

Enligt gamla tidtabeller var det hösten 2000 som linje 675 fick ändrad linjesträckning över motorvägen istället för Svinninge. Orsaken var delvis att den vägen var snabbare, men framför allt handlade det om att merparten av turerna på linje 621 kortades av till att köra Norrtälje-Åkersberga (fram till sommaren 2000 gick alla turer på 621 till/från Danderyds sjukhus). De fåtal turer som fanns kvar på 621 mellan Åkersberga och Danderyd var nästan helt inriktade på arbetspendling mot Stockholm på morgonen och omvänt på eftermiddagen vilket tog bort den trafik som erbjudit förbindelser från Åkersberga till Stava på eftermiddagen. På morgonen fanns det fortfarande en 621 Danderyds sjukhus-Norrtälje som passade skoltiderna i Åkersberga.

Genom att lägga om 675 fick gymnasieelever boende i Stava en bussförbindelse till och framför allt från gymnasiet i Åkersberga trots att flertalet turer på 621:an försvann. Dock körde linje 675 med endast två avgångar per dag, en på morgonen till Åkersberga och en på eftermiddagen därifrån. Det tillsammans med att linje 621 endast trafikerade Stava i rusningstid gjorde att Stava blev utan busstrafik under dagtid. Det uppkom därför önskemål från boende i Stava om fler förbindelser. SL inrättade då linje 675X som körde Åkersberga station-Stava. X:et markerade således att linjen inte körde hela vägen till Vaxholm. Dock kvarstod klagomål på att så många förbindelser mellan Stava och Danderyds sjukhus dragits in, så i april 2001 förlängdes ett antal turer på 621 från Åkersberga till Danderyds sjukhus. I samband med det så upphörde behovet av 675X och linjen lades ner.

Linje 675 Vaxholm-Åkersberga lades sedan ner helt och hållet i augusti 2001, men eftersom linjen endast kördes skoldagar upphörde trafiken i praktiken redan i juni 2001.

Bussmicke

Hur såg tidtabellen ut för 675X?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.